Budú Hamiltona vo Ferrari velebiť ako pápeža? Šéfa tímu čaká úloha vyjednávača FBI

Lewis Hamilton.
Lewis Hamilton. (Autor: TASR/AP)
Matej Hank|13. mar 2025 o 07:00

Štartuje nový ročník formuly 1. Kto sa stane jeho víťazom a aké prekvapenia čakajú na fanúšikov?

BRATISLAVA. Učí sa po taliansky, z okruhu odchádza ako posledný, diskutuje so všetkými inžiniermi a vraj omladol minimálne o desať rokov.

Lewis Hamilton sa postaral o jeden z najväčších prestupov v histórii športu. 

Po dvanástich rokoch a zisku šiestich titulov majstra sveta opustil Mercedes a v novej sezóne bude jazdiť v ikonickom červenom monoposte Ferrari. 

V poradí 76. ročník seriálu pretekov formuly 1 štartuje už tento týždeň Veľkou cenou Austrálie. V Melbourne budú jazdci začínať prvýkrát od roku 2019.

Pod drobnohľadom bude najmä debut Hamiltona, ktorý môže veľa naznačiť o jeho internom súboji s Charlesom Leclercom či majstrovských ambíciách.

"Ambícia tímu je jasná - získať titul. To čakanie je veľmi dlhé. Prestup Hamiltona je najväčší v dejinách športu ako takého. My sme to hovorili už pred pol rokom, že príde do Maranella ako nový pápež.

Nikdy nepodceňujte reč tela a z fotiek vidieť, že Hamilton omladol. Dodalo mu to novú krv," povedal pre Sportnet komentátor Nova Sportu Števo Eisele.

Šéf tímu ako vyjednávač FBI

Doposiaľ posledný titul vybojoval pre Ferrari ešte v roku 2007 Kimi Räikkönen. Scuderia pre nasledujúcu sezónu zmenila koncept jazdenia, a tak môže chvíľu trvať, kým sa vyladí balans monopostov.

Dynamika sa podľa Eiseleho môže v tíme rýchlo meniť. "Osobne si myslím, že stále je to Leclerc, ktorý by mal byť v kvalifikáciách rýchlejší," zhodnotil.

Veľmi dôležitú úlohu v tíme bude zohrávať šéf Ferrari Fred Vasseur.

"Je to postava, ktorú budem sledovať asi najviac, hlavne čo sa týka reči tela. On bude ako vyjednávač FBI. Bude to mať veľmi ťažké udržať tím v mieri a na verejnosti pôsobiť, že je všetko v poriadku," vysvetlil komentátor.

Hamiltonov prestup vyvolal na Apeninskom polostrove šialenstvo a veľká talianska komunita v Melbourne nebude v Albert Parku chýbať.

"Tento tím má všetko, čo potrebuje na zisk titulu, ide len o to poskladať všetky diely správne dohromady," uviedol sedemnásobný majster sveta.

Lewis Hamilton.
Lewis Hamilton. (Autor: TASR/AP)

Komentátori vo vlastnom podcaste EisKing hovorili, že Ferrari podľa nich uprednostňuje Hamiltona pred Leclercom. Eisele uviedol vyjadrenie na správnu mieru.

"Keď angažujete sedemnásobného šampióna za toľko peňazí, očakávate aj nejakú protihodnotu. Možno mu pomôže, ak bude trochu v úzadí. Ale o všetkom rozhodnú úvodné tri podujatia," dodal.

Lawson ako najväčšia výzva

Bahrajn hostil koncom februára predsezónne testy, na ktorých sa mohlo aspoň čiastočne ukázať aj rozloženie síl v tímoch.

V Sachíre sa darilo Mercedesu, Brit George Russell vyhral posledný testovací deň. Podľa Eiseleho však boli testy až šokujúco nudné.

"Nemali sme tam žiadnu nehodu ani žiadne poruchy. Čo sa týka rýchlosti, prekvapením bol hladký výkon McLarenu. Cítiť tam veľkú istotu po výhre v Pohári konštruktérov," povedal.

Všimol si aj nekonzistentnosť Red Bullu, ktorý bol v prvý deň sebaistý a rýchly, no počas toho druhého sa veľmi trápil.

"Stále máme štyri najrýchlejšie tímy, ktoré budú deliť možno dve desatiny. Tam bude stačiť, ak sa len trochu zmení počasie," uviedol.

Častou témou v posledných rokoch je pozícia tímovej dvojky v Red Bulle. Táto sedačka je poriadne horúca a popálili sa na nej Pierre Gasly, Alex Albon či napokon aj Sergio Pérez. Tentokrát ju zaujme Liam Lawson.

Liam Lawson.
Liam Lawson. (Autor: TASR/AP)

"Bude to najväčšia výzva sezóny. Red Bull je agresívny, nebojí sa vymeniť pilota v polovici sezóny. To auto je ťažké, veľa dobrých pilotov si na ňom vylámalo zuby. Táto hrozba visí aj nad Lawsonom," povedal pre Sportnet Josef Král.

Výhodou, ale aj nevýhodou, pre mladého Novozélanďana môže byť aj to, že auto Red Bullu nie je také dominantné, ako minulé roky.

"Verstappen zajazdí aj s podpriemerným autom výborné výsledky, lenže Lawson s jeho malými skúsenosťami to asi ešte nezvládne. Všetci na neho budú pozerať," doplnil motoristický pretekár.

Úradujúci majster sveta neočakáva, že bude mať najrýchlejšie auto. Môže za to aj destabilizácia tímu po odchodoch inžinierov, medzi inými aj Adriana Neweyho.

"Výkonnosť nie je ovplyvnená len odchodom Neweyho, ale destabilizácia to ovplyvňuje veľmi. Kľudne sa môže stať, že sa z toho nedostanú už vôbec," opísal Král.

Ktorý z mladíkov prekvapí?

Nová sezóna dostane aj nový impulz v podobe šiestich nováčikov.

Okrem Lawsona sú to Kimi Antonelli v Mercedese, Oliver Bearman v Haase, Gabriel Bortoleto v Sauberi, Jack Doohan v Alpine a Isack Hadjar v Racing Bulls.

Najväčšiu výhodu má podľa Eiseleho Antonelli, keďže mu Mercedes doprial deväťtisíc testovacích kilometrov.

"Bolo to vidieť v Bahrajne, ako Antonelli jazdil plynule, súvislo. Keď to porovnáme s inými, bolo vidieť, že nie sú vžití s monopostami," vysvetlil.

Antonelli bude podľa neho potrebovať veľa času a dôvery. "Môže mať obrovskú dávku bezstarostnosti alebo ho to pohltí. Je talentovaný, určite by mu neuškodil rok medzi juniormi, ale nechajme sa prekvapiť," dodal.

Andrea Kimi Antonelli.
Andrea Kimi Antonelli. (Autor: TASR/AP)

Král má od osemnásťročného Taliana veľké očakávania:

"Všetci si myslia, že je predurčený dobrému výsledku. V minulosti chodili mladí pretekári do béčkových tímov, aby sa etablovali. Antonelli bol hodený do hlbokej vody. Testy ukázali, že je rýchly, ale stále mu budú chýbať skúsenosti.

Lídrom Mercedesu bude iste George Russell. Antonelli sa musí najmä vyhýbať chybám. Osobne sa bojím, aby zvládol ten veľký tlak."

Stráca F1 na exkluzivite?

Podľa bookmakerov je najväčším favoritom na titul Lando Norris z McLarenu. Král si myslí, že britská stajňa bude dominovať v úvodných pretekoch sezóny.

"Ale vo finále sezóny sa môže všetko rýchlo zmeniť. Kľudne tam môžu byť Ferrari alebo Mercedes, ktorí budú bojovať o titul," uviedol.

Posledné roky je novým trendom až 24 veľkých cien za sezónu. Podľa komentátora a tiež automobilového jazdca je to veľká dávka pre pretekárov.

"Ja dlhodobo razím teóriu, že dvadsať pretekov je akurát. Či je to z pohľadu exkluzivity, alebo z fyzickej prípravy. Tímy aj piloti sa tomu vedia prispôsobiť, ale kto má sledovať každý víkend tréningy, kvalifikácie a preteky. Je toho veľa a mám pocit, že už sa to nedá celé odsledovať," uzavrel Král.

Nachádzate sa tu:
Domov»Formula 1»Budú Hamiltona vo Ferrari velebiť ako pápeža? Šéfa tímu čaká úloha vyjednávača FBI