Pondelok, 8. marec, 2021Meniny má Alan, Alana

Máte večer po behaní chuť na sladké? Signalizuje to dve veci

Silvestrovský beh cez bratislavské mosty - ilustračná fotografia. (Autor: TASR)
Juraj Berzedi|Publikované 4. mar 2019 o 16:59

Rekreační bežci nepotrebujú doplnky výživy.

Ako sa majú stravovať vrcholoví či amatérski športovci?

Čo nesmie chýbať v jedálnom lístku ľudí, ktorí chcú schudnúť alebo pribrať?

Denník SME prináša seriál článkov o zdravej výžive.

V druhom diele špecialista na výživu MARTIN ČUPKA radí, ako by sa mal stravovať rekreačný bežec. Čo je dôležité konzumovať po tréningu a čo pred pretekmi, prečo je dobré sa stravovať podľa ročných období a prečo je lepšie si dať najskôr nealkoholické pivo a po ňom alkoholické.

Niektorí ľudia behajú ráno predtým, ako idú do práce. Aké raňajky im odporúčate? Môžu behať aj nalačno?

"Kľúčové je, aký majú cieľ. Ak je ním chudnutie a dokážu trénovať nalačno, je to v poriadku. Keď človek ráno vstane, mal by vypiť vodu, napríklad s citrónom, aby telo hydratoval.

Martin Čupka

Špecialista na športovú výživu, diplomovaný lektor a školiteľ na kurzoch pre výživových poradcov. Spoluautor dvoch knižných bestsellerov. Pomáha so životosprávou známym slovenským športovcom.

Dôležité je nepiť hneď sladkú vodu. Na redukciu tuku je behanie nalačno dobrá a efektívna voľba. A to aj na úkor nižšej športovej výkonnosti. Po behu si treba dopriať väčšiu desiatu.

Ak je cieľom športový výkon, je dobré zjesť ráno niečo rýchlo stráviteľné ako koktail s ovocím, orechmi a kyslomliečnym či rastlinným nápojom."

Iní uprednostňujú tréning po dlhom dni v práci. Čo by mali zjesť, aby zvládli stanovený plán?

"Únava môže byť psychického charakteru, vtedy človeku dodá viac energie samotný beh ako akékoľvek jedlo. Ak sú unavení fyzicky, treba zapnúť sedliacky rozum.

Žiadny segedínsky guláš ani vyprážaný rezeň. Keď z roboty prídete o piatej a o šiestej idete behať, môžete si dať niečo podobné ako na raňajky - rozmixované ovocie, orechy, vodu či rastlinné mlieko.

Môžete si dopriať aj polievku, ktorá síce neobsahuje veľa energie, ale dokáže potlačiť prvotné pocity prázdneho žalúdka. Ak to zjednodušíme, dajte si čerstvé ovocie ako banán, jablko, hrušku či slivku."

Po tréningu si rekreační bežci doprajú často výdatnú večeru. Čo by mala obsahovať?

Prémiový obsah

Zamknutý obsah Sportnet.sk bude dostupný mesiac zdarma.
Stačí sa prihlásiť pomocou SME prihlásenia.

Ak ešte nemáte SME.sk účet, zaregistrujte sa
Juraj Berzedi píše o futbale, ktorý dlhé roky hrával, hokeji, lyžovaní, atletike a vodnom slalome. Ako reportér sa zúčastnil na EURO 2016 vo futbale, aj na zimných olympijských hrách v Pjongčangu 2018. Reportérsky zachytil dianie na troch majstrovstvách sveta v hokeji (2017, 2018, 2019), pravidelne cestuje na Svetové poháre v alpskom lyžovaní a bol aj na dvoch svetových šampionátoch (2017, 2019).

Diskusia

Diskusiu k článku si môžete prečítať na sport.sme.sk

Súvisiace články