Štvrtok, 21. január, 2021Meniny má Vincent

Rally Prešov 2018 ponúka klasiku

(Autor: archív)
Sportnet|Publikované 11. apr 2018 o 22:00

Populárna súťaž štartuje v piatok.

PREŠOV. Prešovská rely patrí medzi klasické motoristické podujatia na Slovensku. Prvý štart sa datuje už do roku 1976, keď prešovský motocyklový okruh vystriedali autá.

S kratšími, či dlhšími prestávkami teda história pokračuje aj vďaka duši celého podujatia, Vladovi Bánocimu.

Ten spolu s Igorom Drotárom tvorili legendárnu rely posádku popularizujúcu tento šport (aj Prešov) neuveriteľné štyri desiatky rokov.

Bánoci štartoval už na prvom ročníku v roku 1976 a možno aj spomienka na to sa trochu podpísala pri voľbe tohtoročných úsekov súťaže.

„Pri príprave sme sa nechali inšpirovať klasickými prešovskými traťami,“ netají predseda organizačného výboru, Vlado Bánoci.

„Po vlaňajšku sme sa rozhodli urobiť súťaž tak, aby sme sa vyhli komplikáciám, ktoré nastali striedaním asfaltu a šotoliny. Zámer nám vtedy prekazil silný dážď pred súťažou. Niektoré úseky boli až nezjazdné a museli sme trať skracovať. Preto sme teraz zvolili čisto asfaltovú súťaž. Našli sme úseky s veľmi dobrým povrchom, čo ocenia aj posádky pri nastavení auta.“

Nemôže chýbať Zlatá Baňa

V tomto ročníku sa teda v Prešove vraciame ku klasickým rýchlostným skúškam.

„Prvou je úsek medzi Ľubovcom a Klenovom. Je to krásna a náročná ereska, ktorá otvorí podujatie v sobotu dopoludnia. Pôjde sa hneď dvakrát po sebe a divákom odporúčam nájsť si dobré divácke miesto. Po druhom prejazde bude trať otvorená a budú sa môcť presunúť na ďalší úsek. Prístup je žiaľ, iba od štartu a od cieľa, preto odporúčam prísť skôr. Tí, ktorí si trúfnu a majú na to teréne auto, tak to azda zvládnu aj po poľnej ceste z Bajerova do Sedlíc. Druhá rýchlostná skúška je tradičná ereska medzi Kokošovcami a Tuhrinou. Je to ťažká rýchlostná skúška s vysokým rýchlostným priemerom, kde rozhoduje aj najmenšia chybička. Okrem štartu a cieľa je v tomto prípade pre divákov veľmi dobrý prístup cez obce Záborské a Dúbravu do Žehne. Tam očakávame najviac divákov, a preto tam budú zriadené aj divácke miesta. Tretím úsekom je potom najväčšia prešovská klasika, ktorá sa jazdila aj na vôbec prvom ročníku Rally Prešov v roku 1976, Červenica – Zlatá Baňa. Tú každý dobre pozná. Teraz je tam výborný nový asfalt, a tak si to isto užijú posádky aj diváci. Aj tam je však prístup len zo štartu z od cieľa. Teoreticky je však ešte možnosť prístupu od Zámutova, no to je dosť veľká okľuka,“ opisuje Vlado Bánoci.

Tankovacia zóna navyše

Aby sa súťaž nenaťahovala zbytočnými prejazdmi, tak ju organizátori poskladali do kompaktných troch sekcií. Samostatnú prvú sekciu tvorí dvojitý prejazd úseku do Klenova.

V druhej sekcii sa začne v Kokošovciach, pokračuje v Červenici a ešte raz sa k tomu pridá aj Klenov.

Posledná tretia sekcia je zasa orientovaná na dva po sebe idúce prejazdy úsekmi Kokošovce a Červenica.

„Aby nevznikol problém v druhej sekcii s palivom, tak sme zriadili v rámci trate aj tankovaciu zónu, kde je povolené dotankovanie pred tretím úsekom do Klenova,“ pokračuje Bánoci.

„Bezpečnostné nádrže niektorých áut sú totiž dosť malé, a preto im umožníme dotankovanie. Tankovacia zóna bude situovaná do servisu, keďže sa na tretí úsek bude prechádzať okolo servisného parku.“

Pozor musia dávať diváci aj posádky

Bezpečnosť pretekárov a divákov je v automobilovom športe vždy na prvom mieste.

Nepodceňuje sa ani na prešovskej rely a diváci majú vyhradené bezpečné priestory, ktoré musia rešpektovať. Rovnako náročné pravidlá však platia aj pre posádky, aj keď sa im nie všetky páčia.

„Chcem upozorniť všetkých pretekárov, že aj na prešovskej rely budeme uplatňovať stav, že do zákrut, ktoré sa dajú veľmi „rezať“ budeme dávať pneumatiky, aby sa tomu zabránilo,“ vysvetľuje Bánoci.

„Viem, že pretekári to nemajú radi, ale musíme to robiť aj kvôli cestárom, lebo potom s tým máme veľké problémy. Kazí to vzťahy a obmedzuje možnosti pri výbere ďalších rýchlostných skúšok v budúcnosti. Zdôrazňujem, že gumy nebudú nikdy na ceste, ale mimo cesty tam, kde končí asfalt. A nebudú to len jednotlivé pneumatiky, ale celá stojka. Teda viac pneumatík zviazaných na sebe, aby boli zreteľne viditeľné aj z diaľky. Toto bude prakticky na všetkých rýchlostných skúškach. A pokiaľ ide o retardéry, tak tie budú iba dva, na prvom meranom úseku.“

Úvod pred radnicou

24. ročník Rally Prešov odštartuje pred radnicou v piatok 13. apríla o 19.00 hod.

Sprievodným programom bude príležitosť pre divákov získať autogram, či odfotiť sa s posádkami priamo pred štartom na Hlavnej ulici v priestore, kam budú posádky na svojich tátošoch prichádzať už od 18.30 hod.

Víťazov spoznáme v sobotu 14. apríla, keď je naplánované slávnostné vyhlásenie pred prešovskou radnicou na 16.40 hod.

Program

13. apríla 2018, piatok

19.00 – štart pred Radnicou

14. apríla 2018, sobota

08.42 – RS01 Klenov 1 (12,4 km)

09.30 – RS02 Klenov 2

11.12 – RS03 Kokošovce 1 (9,9 km)

11.36 – RS04 Červenica 1 (7,8 km)

12.49 – RS05 Klenov 3

14.31 – RS06 Kokošovce 2

14.55 – RS07 Červenica 2

15.25 – RS08 Kokošovce 3

15.49 – RS09 Červenica 3

16.40 – vyhlásenie víťazov pred radnicou

Uzávierky ciest

Uzávierky ciest počas 24. Rally Prešov 2018

Z dôvodu konania automobilovej súťaže budú počas nadchádzajúcej prešovskej rely (v sobotu 14. apríla 2018) uzatvorené nasledujúce úseky štátnych ciest medzi nižšie uvedenými obcami. Prosíme preto širokú verejnosť o zhovievavosť a porozumenie.

RS 01, 02, 05 – KLENOV

– štátna cesta na trase Klenov – Miklušovce – Sedlice – Suchá dolina – Ľubovec

uzávierka od 07:40 do 10:30 hod. a následne aj od 11:40 do 13:40 hod.

RS 03, 06, 08 – KOKOŠOVCE

– štátna cesta na trase Kokošovce – Abranovce – Žehra – Tuhrina

uzávierka od 10:10 do 12:40 hod. a následne aj od 13:30 do 17:20 hod.

RS 04, 07, 09 – ČERVENICA

– štátna cesta na trase Červenica – Zlatá Baňa

- uzávierka od 10:20 do 12:50 hod. a následne aj od 13:40 do 17:30 hod.

Jedna otázka

Prečo chýba obľúbený okruh v Ľuboticiach?

„Som presvedčený, že do časového harmonogramu prešovskej súťaže sa znova vráti divácky veľmi obľúbený úsek v Ľuboticiach. Každý rok o tom uvažujeme, ale musíme sa prispôsobiť dopravnej situácii, aká je v Prešove a tiež musí termín súťaže zapadnúť s kalendárom tak, aby to vyšlo na nejaký deň pracovného pokoja a my sme Prešovčanom nekomplikovali ich ťažký dopravný život,“ odpovedá Vladimír Bánoci.

„Verím však tomu, že aj keď to nebude každý rok, tak Ľubotice sa do Rally Prešov určite vrátia. Dúfame, že sa nám to podarí už v nasledujúcom jubilejnom 25. ročníku a že nájdeme s políciou riešenie, ktorým by mohlo byť aj posunutie štartu do neskorých večerných hodín, keď už nie je premávka taká hustá.“

Nadpis šedého boxu

Majstrovstiev Slovenska v rely (MSR), a tak sme všetci s napätím očakávali, kto a s akou technikou bude štartovať tento rok.

Po klesajúcom počte súťažných posádok v závere minulej sezóny sme však príjemne prekvapení.

Pri pohľade na štartovú listinu poskočí srdce každého fanúšika. Prihlásených do súťaže máme 49 posádok, pričom 37 bude štartovať v MSR a ďalších dvanásť v Slovenskom Rally Pohári (SRP).

Na štarte je hneď osem špičkových vozidiel kategórie R5 a nechýbajú ani veľké mená zaručujúce kvalitu.

Koči, či Grzyb?

O absolútnom titule slovenského šampióna sa bude rozhodovať medzi posádkami štartujúcimi s technikou R5.

Chýbať síce bude šampión posledných dvoch sezón, Čech Pavel Valoušek, no tešiť sa môžeme na Košičana Martina Kočiho, ktorý vlani prišiel o titul pri rovnosti bodov len kvôli pomeru umiestnení.

Koči v tomto roku štartuje za nový Škoda Slovakia Motorsport tím a okrem domácej súťaže bojuje aj v ME rely.

Asi najvážnejším súperom mu bude úradujúci poľský šampión Grzegorz Grzyb (Fabia R5) z bratislavského Rufa Sport tímu, ktorý sa bude chcieť nielen vrátiť na slovenský majstrovský trón, ale Kočimu sa postaví aj v európskom šampionáte.

Počítať v boji o víťazstvá však musíme aj navrátivším sa Jarom Melichárkom, ktorý s Fiestou R5 nastupuje v novom tíme Zaneti a tiež s nestarnúcou prešovskou legendou, Igorom Drotárom, ktorý presedlal pred sezónou z Fabie R5 na Fiestu R5.

Do hry vstupuje aj úradujúci šampión Triedy 3, skúsený Peter Gavlák, ktorý sa rozhodol presadnúť do Fabie R5.

V Prešove by sme však nemali opomenúť ani Vlada Hanuša (Fiesta R5), Maďara Jozefa Trencsényiho (Fabia R5), či Poliaka Mikiho Marczyka (Fabia R5).

Držte palce aj Konečnému a Haluškovi

Nie menej zaujímavé to bude v tradične silno obsadenej Triede 3. Tu vyštartuje sedem posádok a pre nás sú zaujímavé hlavne dve mená.

Po slabších rokoch sa do rely vracia v konkurencieschopnom aute výborný Ďodi Béreš, ktorý v novom tíme SK DER Rally bude jazdiť na Mitsubishi Lancer.

Prešovčanov však zaujíma nádejný Tomáš Konečný z domáceho Rally System Slovakia tímu. Po vlaňajších problémoch je jeho Subaru konečne v kondícii a Tomáš sa chce popasovať o titul v triede.

Najobsadenejšou je Trieda 5, kde máme na štarte deväť posádok. Odhadnúť víťaza v tejto triede by bolo príliš trúfalé, no povedzme si, že v nej štartuje ďalší skúsený Prešovčan a ex-majster Slovenska, Peter Haluška.

Diváckou lahôdkou je však štart jediného vozidla v Triede 11, ktorým je Škoda Octavia WRC.

Do tohto „zvera“ sa rozhodol presadnúť Tomáš Kukučka a určite bude divákov zabávať svojou jazdou aspoň tak, ako nesmrteľný Jozef Béreš starší, ktorý nemôže so svojou „historickou“ Mazdou 323 chýbať.

Článok vyšiel v týždenníku MY Prešovské noviny č.14/2018. V predaji od utorka 10. 4. do pondelka 16. 4.

Autor: Sportnet

Súvisiace články

© Copyright 2021 | Športnet, s.r.o.