BRATISLAVA. V troch z úvodných štyroch veľkých cien tejto sezóny formuly 1 získal Red Bull double a na najvyššom stupienku stál Max Verstappen.
Mnohí v tom mali jasno. Holanďan si ide za štvrtým titulom po sebe, čím napodobní Sebastiana Vettela a vyrovná aj zápis Alaina Prosta.
Mizivé percento ľudí by vtedy napadlo, že Red Bull sa dostane do takých problémov, že sa bude strachovať o jazdecký aj konštruktérsky titul.
Verstappen nevyhral už šesť veľkých cien a jeho tímový kolega Sergio Pérez dokonca za toto obdobie nebol v pretekoch lepší ako šiesty.
"Vieme, že máme obrovské problémy. Musíme sa vrátiť a nájsť miesto, kde sme nesprávne odbočili a vrátiť autu vyváženie," povedal pre rakúsku televíziu ORF poradca Red Bullu Helmut Marko.
Verstappen je ako známe dielo
Kým v Číne bol Red Bull v porovnaní s McLarenom o takmer osem desatín rýchlejší na jedno kolo, v Taliansku bol o vyše pol sekundy pomalší. Navyše, zaostal aj za výkonom Ferrari a Mercedesu.
V chráme rýchlosti, ako sa nazýva okruh v Monze, skončil Verstappen v kvalifikácii až siedmy a nebyť problémov Georgea Russella, zrejme by sa v pretekoch neposunul ani o jednu priečku vyššie.
"Verstappen je v tejto sezóne ako Vivaldiho Štyri ročné obdobia. Najskôr to boli ľahšie víťazstvá, potom vyložene emotívne a vydreté.
Následne prišli problémy, krik a havárie, no a teraz je vyslovene odovzdaný," vravel komentátor Števo Eisele v relácii EisKing.
Sergio Pérez uviedol, že Verstappen má teraz rovnaké problémy, s akými bojuje aj on. Paradoxne, zmeny v nastaveniach, ktoré Red Bull urobil spôsobili, že auto nemá balans, je nedotáčavé a nefunguje.
Šéf tímu Christian Horner priznal, že nedávne inovácie zaťažili auto a "odpojili" prednú časť auta so zadnou. Prejavilo sa to aj v Pohári konštruktérov, kde sa náskok rakúskeho tímu scvrkol na osem bodov.
"Z dominantného monopostu sa stal taký, ktorý je neovládateľný. Kým vlani bol skvelý, teraz sme z neho urobili monštrum.
Musíme to zmeniť. Nezáleží na tom, koľko týždňov to zaberie. Musíme pracovať naplno. Tu neexistujú výhovorky," povedal Verstappen.
Okrem toho, s istou dávkou sebaľútosti povedal, že ani jeden titul nie je reálny. V jazdeckom šampionáte pritom stále vedie o 62 bodov.
Holandský pretekár F1 Max Verstappen počas zastávky v boxoch na okruhu v Monze. (Autor: TASR/ Pool Photo via AP)
Norris sa zatiaľ pomoci nedočkal
Navyše, McLaren zatiaľ nevyzerá ako tím, ktorý vie zmanažovať súboj o titul. Ak by sa v tíme zachovali inak, náskok Verstappena by bol dnes minimálne o tri, no možno až o desať bodov menší.
Paradoxom je, že počas Veľkej ceny Maďarska tlačil inžinier na Landa Norrisa, aby vrátil pozíciu a tým pádom daroval víťazstvo Oscarovi Piastrimu.
Norris sa spočiatku bránil, ale psychickému nátlaku napokon podľahol. "Lando, titul nevyhráš sám, ale s tímom. Budeš potrebovať Oscara a budeš potrebovať tím," vravel mu vtedy jeho inžinier.
Keď sa však 24-ročný Brit reálne dostal do súboja o titul, zatiaľ sa pomoci nedočkal. Dokonca ani vtedy, keď by to nikomu neublížilo.