Formula 1 - Veľká cena Japonska 2025
Výsledky (53 kôl, 1 kolo: 5,807 km, celkovo: 307,471 km):
1. | Max Verstappen | Holandsko | Red Bull | 1:22:06,983 h |
2. | Lando Norris | Veľká Británia | McLaren | +1,423 s |
3. | Oscar Piastri | Austrália | McLaren | +2,129 |
4. | Charles Leclerc | Monako | Ferrari | +16,097 |
5. | George Russell | Francúzsko | Mercedes | +17,362 |
6. | Andrea Kimi Antonelli | Taliansko | Mercedes | +18,671 |
7. | Lewis Hamilton | Veľká Británia | Ferrari | +29,182 |
8. | Isack Hadjar | Francúzsko | Racing Bulls | +37,134 |
9. | Alex Albon | Thajsko | Williams | +40,367 |
10. | Oliver Bearman | Kanada | Haas | +54,529 |
SUZUKA. Holandský pretekár Max Verstappen na Red Bulle vyhral nedeľnú VC Japonska seriálu formuly 1.
Na okruhu Suzuka triumfoval pred jazdcami McLarenu - Britom Landom Norrisom (+1,423) a Austrálčanom Oscarom Piastrim (+2,129).
Úradujúci majster sveta zvíťazil po prvý raz v tejto sezóne a v celkovom hodnotení stiahol stratu na vedúceho Norrisa na jediný bod.
Verstappen dosiahol 64. víťazstvo v kariére, naposledy stál na najvyššom stupni vlani v decembri v Katare.
Okrem toho je tretím rôznym víťazom v tretích pretekoch v tejto sezóne. On sám triumfoval na Suzuke štvrtýkrát za sebou.
Jeho tímu však naďalej patrí v Pohári konštruktérov tretie miesto, keďže ani jeho nový tímový kolega Juki Cunoda nedokázala s monopostom RB21 skórovať na domácich pretekoch.
Voz Red Bullu mal špeciálne biele lakovanie ako poďakovanie japonskej Honde za štyri jazdecké a dva konštruktérske tituly.
Pre automobilku, ktorá po tejto sezóne ukončí s rakúskym tímom spoluprácu, zaznamenal prvý triumf v F1 Američan Richie Ginther na monoposte s bielym lakovaním na VC Japonska 1965.
Priebeh pretekov
Štart na klasickom okruhu prebehol úplne pokojne, najväčšiu zmenu pozície zaznamenal Gabriel Bortoleto na Sauberi, ktorý klesol o tri priečky na posledné miesto.
V noci na nedeľu nad okruhom pršalo a slabý dážď prišiel aj počas pretekov, to znamenalo, že jazdcom v podstate zmizla ideálna stopa.
Piloti tak boli opatrní, úzka trať im neumožňovala príliš predbiehať a šanciam na akciu nepomohlo ani množstvo nehôd a havárii v tréningoch. Tie ešte zvýšili ostražitosť pretekárov.
Najväčšou šancou na zdramatizovanie pretekov tak boli zastávky v boxoch. Vedúci Verstappen, ktorý štartoval z pole position, vyrábal najväčší náskok na McLareny v zákrute Hairpin. Spolu s druhým Norrisom išli ku svojim mechanikom naraz.
McLaren zvládol pit stop rýchlejšie a pustil svojho jazdca do dráhy Verstappenovi - z boxovej uličky tak vychádzali naraz a Norris skončil na trávniku mimo vozovky. Poradie sa však zachovalo a vedenie pretekov nepristúpilo k ďalším krokom.
V závere žiadal Piastri, ktorý mal lepšie tempo, od svojej stajne tímovú réžiu a zmenu pozícií. Nedostal jasnú odpoveď, tím o jeho žiadosti neinformoval Norrisa a komunikácia išla do stratena.
Verstappen tak vyhral napriek problémom s radením v úvode pretekov a šetreniu predných pneumatík. Jeho tímový kolega Cunoda obsadil dvanáste miesto.
Časť pretekov sa schyľovalo k boju o štvrté miesto medzi Charlesom Leclercom a Georgeom Russellom - jazdec Mercedesu bol rýchlejší, no Ferrari malo lepšiu „maximálku“ a v jedinej DRS zóne na cieľovej rovinke tak Leclerc odolal Britovým útokom.
Šiesty bol nováčik Andrea Kimi Antonelli na Mercedese, ktorý počas zastávok v boxoch viedol preteky a stal sa tak najmladším jazdcom v histórii, ktorému sa to podarilo (18 rokov a 224 dní).
Siedme miesto získal Lewis Hamilton na Ferrari pred Francúzom Isackom Hadjarom na Racing Bulls. Ten získal prvé body v kariére.
Ďalší solídny výkon podal Alex Albon na Williamse - Thajčan bral dva body, no jeho tím aj tak prišiel o štvrté miesto v celkovom hodnotení a je za Ferrari. Na poslednom bodovanom mieste skončil Brit Oliver Bearman na Haase.
Hlasy po pretekoch
Max Verstapppen, víťaz: „Bolo to náročné, veľmi som na to tlačil, najmä na druhej sade pneumatík. Nebolo jednoduché pracovať s pneumatikami, nezačali sme najlepšie, no v priebehu víkendu sme sa zlepšili a hlavná bola sobotná kvalifikácia. Vždy je dôležité maximalizovať váš výkon a to sa nám podarilo. Toto miesto pre mňa veľa znamená, myslel som na to v posledných kolách, bola to pekná spoločná rozlúčka s Hondou.“
Lando Norris, 2. miesto: „Max mal dobré preteky a neurobil chybu. Rýchlosť bola podobná, preteky boli dlhé a tlačili sme na to. Neurobili sme pre výhru nič výnimočné, Max si to zaslúžil. Na výjazde z boxov bol vpredu a nemôžem od neho čakať, že mi niečo daruje. Celkovo to bol dobrý víkend a musíme tvrdo pracovať na ďalšom.“
Oscar Piastri, 3. miesto: „Včera sme mali veľmi dobrú rýchlosť, boli sme blízko a sobota rozhodla aj preteky. Išiel som prvý do boxov, pretože som sa snažil pokryť jazdcov za mnou, stratégia vyšla. O výmene pozícií sme sa veľmi nerozprávali, mal som rýchlosť a dobrú pozíciu, aby som predbehol Maxa. Takto to je, keď ste vzadu.“
Celkové poradie
Po 3 z 24 pretekov:
Poradie | Meno | Krajina | Tím | Body |
|---|---|---|---|---|
1. | Lando Norris | Veľká Británia | McLaren | 62 |
2. | Max Verstappen | Holandsko | Red Bull | 61 |
3. | Oscar Piastri | Austrália | McLaren | 49 |
4. | George Russell | Veľká Británia | Mercedes | 45 |
5. | Kimi Antonelli | Taliansko | Mercedes | 30 |
6. | Charles Leclerc | Monako | Ferrari | 20 |
7. | Alex Albon | Thajsko | Williams | 18 |
8. | Lewis Hamilton | Veľká Británia | Ferrari | 15 |
9. | Esteban Ocon | Francúzsko | Haas | 10 |
10. | Lance Stroll | Kanada | Aston Martin | 10 |
11. | Nico Hülkenberg | Nemecko | Kick Sauber | 6 |
12. | Oliver Bearman | Veľká Británia | Haas | 5 |
13. | Hadjar | Francúzsko | Racing Bulls | 4 |
14. | Juki Cunoda | Japonsko | Red Bull | 3 |
15. | Carlos Sainz | Španielsko | Williams | 1 |
Pohár konštruktérov
Po 3 z 24 pretekov:
P. | Tím | Body |
|---|---|---|
1. | McLaren | 111 |
2. | Mercedes | 75 |
3. | Red Bull | 61 |
4. | Ferrari | 35 |
5. | Williams | 19 |
6. | Haas | 15 |
7. | Aston Martin | 10 |
8. | Racing Bulls | 7 |
9. | Kick Sauber | 6 |
10. | Alpine | 0 |














