IMOLA. Max Verstappen vyhral veľkú cenu formuly 1 na okruhu v Imole štyrikrát po sebe, no zdá sa, že ďalší triumf v Taliansku nepridá.
Slávny okruh Autodromo Enzo e Dino Ferrari zrejme v kalendári F1 bude od roku 2026 chýbať.
Dôvod je jednoduchý – zmluva s Imolou sa končí a nová zatiaľ nie je na obzore. Šéf F1 Stefano Domenicali, ktorý sa narodil práve v tomto meste neďaleko Bologne, priznal, že udržať dve veľké ceny v jednej krajine bude čoraz ťažšie vzhľadom na veľký záujem iných miest.
„Stratiť takéto trate je škoda,“ povedal Verstappen po víťazstve na Veľkej cene Emilia Romagna.
„Z pohľadu Formuly 1 tomu rozumiem. Je tu športový aj finančný pohľad. Ak chce F1 rásť a byť populárnejšia, nové trate sú súčasťou toho procesu.“
„Ale ak hovorím čisto o radosti z jazdenia, práve takéto trate ma priviedli k pretekaniu. Platí to aj pri motokárach – niektoré okruhy sú jednoducho výnimočné.“

Trate, ktoré tvoria dušu F1, miznú
Formule 1 v budúcom roku pribudne Madrid, no kalendár sa má udržať na 24 veľkých cien.
V posledných rokoch pribudli Miami a Las Vegas, v hre sú aj nové destinácie ako Afrika, Thajsko či druhá Veľká cena v Číne.
Nemecko, kde by malo pretekať nové Audi spolu s Mercedesom, momentálne nemá v kalendári žiadne preteky.
Imola, klasická trať s úzkou traťou a paddockom lemovaným riekou Santerno, sa vrátila do kalendára počas pandemických rokov. No bez dohody o rotácii s inými miestami je jej budúcnosť neistá.
„Keď som začal sledovať F1, boli tam určité okruhy, ktoré ma fascinovali – ich rýchlosť, náročnosť, história. To všetko tomu dodávalo emóciu,“ povedal Verstappen. „Pre mňa osobne je to smutné, ale čo s tým môžem robiť?“
Neistá budúcnosť pre ďalšie legendárne miesta
Verstappenov domáci okruh Zandvoort, ktorý je nostalgickou pripomienkou minulosti, vypadne z kalendára po budúcej sezóne. V neistote je aj Barcelona, kde Holanďan v roku 2016 získal svoj prvý triumf vo Formule 1.
A hoci belgický Spa-Francorchamps patrí medzi obľúbené trate samotných jazdcov, jeho nová dohoda s F1 počíta s výpadkami v rokoch 2028 a 2030.
Verstappen, ktorý aktuálne dominuje šampionátu, má pre klasické trate slabosť. Imola má navyše pre jazdcov a fanúšikov aj emocionálny rozmer – v roku 1994 na nej tragicky zahynuli Ayrton Senna a Roland Ratzenberger.
Napriek tomu, že Formula 1 sa mení, staré trate strácajú pôdu pod nohami – či už kvôli finančným dôvodom, technickým požiadavkám alebo nedostatku priestoru na modernizáciu a pohostinnosť.