Moderné trate prichádzajú, legendy miznú. Imola je ďalšia na rade. Je to škoda, vraví Verstappen

Max Verstappen prichádza do cieľa Veľkej ceny Emilia Romagna 2025.
Max Verstappen prichádza do cieľa Veľkej ceny Emilia Romagna 2025. (Autor: TASR/AP)
REUTERS|19. máj 2025 o 20:07

Formule 1 v budúcom roku pribudne Madrid, no kalendár sa má udržať na 24 veľkých cien.

IMOLA. Max Verstappen vyhral veľkú cenu formuly 1 na okruhu v Imole štyrikrát po sebe, no zdá sa, že ďalší triumf v Taliansku nepridá.

Slávny okruh Autodromo Enzo e Dino Ferrari zrejme v kalendári F1 bude od roku 2026 chýbať.

Dôvod je jednoduchý – zmluva s Imolou sa končí a nová zatiaľ nie je na obzore. Šéf F1 Stefano Domenicali, ktorý sa narodil práve v tomto meste neďaleko Bologne, priznal, že udržať dve veľké ceny v jednej krajine bude čoraz ťažšie vzhľadom na veľký záujem iných miest.

„Stratiť takéto trate je škoda,“ povedal Verstappen po víťazstve na Veľkej cene Emilia Romagna.

„Z pohľadu Formuly 1 tomu rozumiem. Je tu športový aj finančný pohľad. Ak chce F1 rásť a byť populárnejšia, nové trate sú súčasťou toho procesu.“

„Ale ak hovorím čisto o radosti z jazdenia, práve takéto trate ma priviedli k pretekaniu. Platí to aj pri motokárach – niektoré okruhy sú jednoducho výnimočné.“

Poradie Veľkej ceny Emilia Romagna 2025.
Poradie Veľkej ceny Emilia Romagna 2025. (Autor: SofaScore)

Trate, ktoré tvoria dušu F1, miznú

Formule 1 v budúcom roku pribudne Madrid, no kalendár sa má udržať na 24 veľkých cien.

V posledných rokoch pribudli Miami a Las Vegas, v hre sú aj nové destinácie ako Afrika, Thajsko či druhá Veľká cena v Číne.

Nemecko, kde by malo pretekať nové Audi spolu s Mercedesom, momentálne nemá v kalendári žiadne preteky.

Imola, klasická trať s úzkou traťou a paddockom lemovaným riekou Santerno, sa vrátila do kalendára počas pandemických rokov. No bez dohody o rotácii s inými miestami je jej budúcnosť neistá.

„Keď som začal sledovať F1, boli tam určité okruhy, ktoré ma fascinovali – ich rýchlosť, náročnosť, história. To všetko tomu dodávalo emóciu,“ povedal Verstappen. „Pre mňa osobne je to smutné, ale čo s tým môžem robiť?“

Neistá budúcnosť pre ďalšie legendárne miesta

Verstappenov domáci okruh Zandvoort, ktorý je nostalgickou pripomienkou minulosti, vypadne z kalendára po budúcej sezóne. V neistote je aj Barcelona, kde Holanďan v roku 2016 získal svoj prvý triumf vo Formule 1.

A hoci belgický Spa-Francorchamps patrí medzi obľúbené trate samotných jazdcov, jeho nová dohoda s F1 počíta s výpadkami v rokoch 2028 a 2030.

Verstappen, ktorý aktuálne dominuje šampionátu, má pre klasické trate slabosť. Imola má navyše pre jazdcov a fanúšikov aj emocionálny rozmer – v roku 1994 na nej tragicky zahynuli Ayrton Senna a Roland Ratzenberger.

Napriek tomu, že Formula 1 sa mení, staré trate strácajú pôdu pod nohami – či už kvôli finančným dôvodom, technickým požiadavkám alebo nedostatku priestoru na modernizáciu a pohostinnosť.

Nachádzate sa tu:
Domov»Formula 1»Moderné trate prichádzajú, legendy miznú. Imola je ďalšia na rade. Je to škoda, vraví Verstappen