BRATISLAVA. Šéf Red Bullu Racing Christian Horner priznal, že po ukončení spolupráce so Sergiom Pérezom, tím dlho zvažoval meno jeho nástupcu.
Napokon zúžil výber na dvoch pretekárov, z ktorých si vybral mladíka s potenciálom do ďalších sezón. Ubehli však iba dve veľké ceny a rakúska stajňa so sídlom v Milton Keynes mení svoje rozhodnutie.
Liam Lawson si po neúspešnom úvode sezóny vymení miesto s Júkim Cunodom, ktorého čaká debut v top monoposte na domácich pretekoch v Suzuke.
"Bolo ťažké sledovať, ako sa v prvých dvoch pretekoch Liam trápil s RB21, a preto sme sa spoločne rozhodli pre skorú výmenu," zhodnotil Horner.
Lawson tak môže stanoviť nový negatívny rekord. Pred ním žiaden jazdec, ktorý sedel v monoposte Red Bullu, v ňom nevydržal tak krátko.
Osem titulov dvoch šampiónov
Bývalý šéf tímu Toro Rosso, dnes Racing Bulls, Franz Tost tvrdil, že mladým jazdcom treba dopriať tri sezóny, aby sa zoznámili s novým prostredím, poučili sa z chýb a začali naplno využívať svoj potenciál.
Na jeho výroku je však paradoxné to, že to bol práve čas, ktorý vo svojich začiatkoch nedostala väčšina pretekárov, s ktorými následne pracoval.
V Toro Rosso, ako sesterskom tíme Red Bullu, spravidla dostávali priestor jazdci z akadémie, ktorých cieľom bolo dostať sa do A-čkového monopostu dnes šesťnásobného víťaza Pohára konštruktérov.
VIDEO: Analýza televízie Sky Sports o výmene Lawsona s Cunodom
Takouto cestou si prešli aj oba klenoty Red Bullu. Na štyri tituly Sebastiana Vettela nadviazal nateraz rovnakým zápisom Max Verstappen.
Holanďan dokonca po presune z Toro Rosso do Red Bullu vyhral hneď prvé preteky, keď stál na najvyššom stupienku po Veľkej cene Španielska 2016.
Kým Vettel doniesol do tímu nemeckú precíznosť, dbal na každý detail a o pretekoch sa dokázal s inžiniermi rozprávať hodiny, Verstappen je prirodzenejší jazdec, ktorý vie byť rýchly aj bez siahodlhých analýz.
Dokopy ich osem titulov robí z akadémie Red Bullu na prvý pohľad veľmi úspešný projekt. Tiež však slúži ako pozlátka, ktorou možno prekryť zahodenie talentu niekoľko desiatok mladých pretekárov.
Ak nevyhráš, skončil si
Na čele akadémie je bývalý jazdec a dlhoročný poradca Red Bullu Helmut Marko. Známy je jeho drsný prístup voči mladíkom, ktorých bez mihnutia dokáže vyhodiť, pokiaľ nenapĺňajú jeho očakávania.
"V Red Bulle vám mohli pomôcť alebo, čo bol častejší prípad, zničiť kariéru. Je to one man šou Helmuta Marka, v čom tkvie veľká nevyspytateľnosť.
Z mojej generácie jazdcov sa tam všetci obávali ísť. Kým sa im darilo, tak si to nevedeli vynachváliť, ale keď začali jazdiť tretí, štvrtý, tak mohli zo dňa na deň skončiť," spomínal v relácii EisKing Josef Král.

Český automobilový pretekár tiež uviedol, že Marko vyhodil pilotov aj tesne pred Vianocami, keď už nemali možnosť riešiť nejaký plán B.
Jaime Alguersuari v rozhovore pre talkSPORT spomenul zážitok z roku 2008, keď bojoval o titul v britskej Formule 3. Marko mu pred poslednými pretekmi zavolal, no rozhodne nie pre to, aby ho podporil.
"Bol to v skutočnosti výhražný telefonát. Povedal mi, že ak nevyhrám titul, tak z programu letím. Našťastie som vyhral," hovorí Španiel.
V Toro Rosso strávil dve a pol sezóny bez pódiového výsledku či šance presadiť sa v prvom tíme Red Bullu. Už ako 25-ročný skončil s motošportom a dnes je z neho DJ vystupujúci pod menom Squire.
"Veľmi som trpel. Po odchode z F1 som nechcel počuť ani slovo o pretekaní. Nesledoval som F1, pretože pre mňa bolo ťažké prijať, čo sa stalo.
Niekedy som sa budil s plačom, pretože som mal sen, v ktorom som zajazdil skvelé kolo a videl som naštvanú tvár pána Marka. Vznikla z toho trauma, musel som absolvovať terapie," dodal pre portál El Confidencial.
Úspechy aj mimo Red Bullu
Iba 20-ročný Francúz Isack Hadjar sa na začiatku sezóny 2025 stal 17. pretekárom, ktorý to z akadémie Red Bullu dotiahol do formuly 1.
Z celkového počtu 93 jazdcov ide len o približne 18 percent, z ktorých sa iba zopár prebojovalo aj do hlavného tímu. Viacerí z tých, ktorým sa to nepodarilo, však majú za sebou úspešné kariéry.













