/Článok bol pôvodne publikovaný 19.06.2022/
BRATISLAVA. Keď sa povie formula 1, mnohým ako prvý napadne Michael Schumacher. Najmä na začiatku tisícročia nemal konkurenciu, o čom svedčí jeho päť majstrovských titulov v sérii.
Dodnes je to zápis, ktorý nikto nedokázal vyrovnať. Ani Lewis Hamilton, ktorý mal na to našliapnuté v minulej sezóne, no v poslednom kole o titul prišiel.
Schmumacherova kariéra však nebola len o víťazstvách, ale aj o kontroverzných momentoch, ktoré polarizovali spoločnosť. V roku 1997 bol v posledných pretekoch diskvalifikovaný zo šampionátu, hoci bojoval o titul.
O päť rokov neskôr mu v Rakúsku tímový kolega Rubens Barrichello prenechal víťazstvo, keď spomalil tesne pred cieľom. A hoci sa Schumacher na stupňoch víťazov postavil na druhé miesto, diváci v Spielbergu ho vypískali.
S jeho menom sa spája aj situácia, ktorá sa stala presne pred 17 rokmi.
Nemecký pretekár v službách Ferrari vyhral Veľkú cenu USA 2005, ktorá sa zapísala do histórie F1 ako jedna z najkontroverznejších a najškandalóznejších.
Opäť po roku a na rovnakom mieste
Kým dnes má F1 jednotného dodávateľa pneumatík, v roku 2005 tomu tak ešte nebolo. Tri tímy mali pneumatiky od japonskej spoločnosti Bridgestone, zvyšných sedem od francúzskeho Michelinu.
No a práve pneumatiky značky Michelin sa stali hlavnou témou pretekárskeho víkendu na okruhu Motor Speedway v Indianapolise.
Dodávatelia pneumatík F1 v roku 2005
Bridgestone:
- Scuderia Ferrari, Jordan, Minardi
Michelin:
- McLaren Mercedes, Renault, BMW Williams, Toyota Racing, BAR Honda, Red Bull Racing, Sauber Petronas
Všetko to odštartovala nehoda Ralfa Schumachera počas piatkového tréningu.
V kritickej 13. klopenej zákrute pri nájazde na cieľovú rovinku dostal šmyk a skončil v bariére. Len tesne sa mu vyhol jeden z ďalších pretekárov.
Práve v tomto úseku trate havaroval Schumacher aj o rok skôr. Vtedy si poranil dva stavce chrbtice a musel vynechať viacero pretekov. V roku 2005 mal šťastie a z hrozivo vyzerajúcej nehody vyviazol bez zranení.
"Našťastie sa cítim v poriadku. Blesk by nemal udrieť dvakrát do toho istého miesta, ale vyzerá to tak, že mňa sa to netýka," skonštatoval Ralf Schumacher.
Nehoda dnes 46-ročného Nemca spustila debatu o bezpečnosti pneumatík Michelin. Podobné problémy aj Ricardo Zonta, ktorý nahradil Schumachera.
Todt: Šikana? Je to smiešne
Ku kompromisu, s ktorým by boli spokojné obe strany, však nedošlo.
A pritom sa naskytali viaceré možnosti. Prvou bolo nariadenie o obmedzení maximálnej rýchlosti v zákrute číslo 13. To však neprešlo.
"Nebudeme autá spomaľovať. Nebolo by to fér voči tým, ktorí priniesli správne pneumatiky," povedal podľa motorsport.com riaditeľ pretekov Charlie Whiting.
Francúzsky dodávateľ pneumatík žiadal aj o výnimku v pravidlách. Podľa nich jazdci museli absolvovať kvalifikáciu aj preteky s jednou súpravou pneumatík. FIA tomu vyhovela s tým, že tímom bude udelená penalizácia.
Ďalšou možnosťou bolo vytvorenie dodatočnej šikany, ktorou by sa docielilo zníženie rýchlosti v danom úseku. Schumacher pri nehode dosahoval rýchlosť okolo 300 km/h a akoby zázrakom vyšiel z monopostu po vlastných.

Na mítingu zástupcov FIA a jednotlivých tímov v deň pretekov chýbal ako jediný Jean Todt - šéf tímu Ferrari. Ten nesúhlasil s vytvorením šikany, ale tiež poprel, že by tento návrh vetovalo Ferrari.
"Nesúhlasili by sme, ale nikdy sa nás na to nepýtali. Je to vážne rozhodnutie spraviť šikanu bez toho, aby to niekto testoval. Je to smiešne," uviedol.
Diváci húfne odchádzali
Na štart hlavných pretekov sa napokon postavilo všetkých dvadsať monopostov. Avšak po tom, ako sa vydali do zahrievacieho kola, štrnásť jazdcov nezamierilo na štartový rošt, ale do priestorov boxov.
Tímy, ktorých dodávateľom pneumatík bol Michelin, bojkotovali preteky.
"Sme sklamaní, že nemôžeme pretekať, ale neurobíme tak, kým to nebude bezpečné," povedal Jenson Button z tímu BAR Honda.
"Nemali sme na výber," dodal Nick Heidfeld a frustrovaný bol aj Jarno Trulli, ktorý si v sobotu vyjazdil jednu zo štyroch pole position v kariére.
Samotné preteky sa napriek bojkotu začali, ale iba so šesticou monopostov na trati. To ťažko niesli aj fanúšikovia, ktorí si za vstupenky zaplatili. Tisíce z nich krátko po štarte začali odchádzať z okruhu.
Mnohí sa domáhali vrátenia peňazí, zasahovať musela aj polícia. Niektorí hodili na trať plechovky a tí čo zostali na tribúnach aj po odjazdení 73 kôl, vypískali jazdcov na pódiu, vrátane víťazného Michaela Schumachera.
"Viem, že teraz nás mnohí vidia ako vinníkov, ale my sme neurobili nič nesprávne," vyhlásil Schumacher, pre ktorého to bolo jediné víťazstvo v sezóne.
V Amerike zomrel automobilový šport
Viaceré svetové médiá sa zhodli, že formula 1 sa v USA zmenila na formulu 0.
Španielsky denník El País označil veľkú cenu za komickú operu, talianska La Gazzetta dello Sport za chaos s pneumatikami a britský Daily Mirror písal o dni, v ktorom v Amerike zomrel automobilový šport.
Bojkotujúce tímy sa neskôr ospravedlnili. "Výsledok tejto veľkej ceny je prehrou pre celú F1 a najmä pre fanúšikov," reagoval vtedajší šéf FIA Max Mosley.
Spoločnosť Michelin sa ako náhradu za zmarený športový zážitok rozhodla refundovať divákov, ktorí si zakúpili vstupenky a tiež poskytla 20 tisícom z nich lístky na Veľkú cenu USA 2006.
"Štart bol pre mňa neznesiteľným. Schoval som sa v rohu a plakal 15 minút," povedal na tlačovej konferencii športový riaditeľ Michelinu Pierre Dupasquier.
Vyvrcholením celej situácie bolo, že FIA od roku 2007 presadila pravidlo o jedinom dodávateľovi pneumatík. V sezónach 2007 - 2010 ním bol Bridgestone a od roku 2011 až dodnes je ním talianska spoločnosť Pirelli.













