„Pozdravujem všetkých fanúšikov motošportu a F1-tky zvlášť“. Bez týchto slov si len málokto vie predstaviť začiatok priamych prenosov z formuly 1.
Ich autorom je ŠTEVO EISELE, ktorý odkomentoval už 143 veľkých cien.
Pred sebou má deviatu sezónu a v rozhovore pre Sportnet prezradil svoje očakávania. Nájde Mercedes zdatného súpera v boji o titul? Aká sezóna čaká syna legendárneho Michaela Schumachera? Aj tieto otázky zodpovedal komentátor Sport TV.
Ako ste prežívali obdobie medzi sezónami, ktoré fanúšikovia F1 príliš nemajú radi?
Pýtate sa, či som mal nejaké abstinenčné príznaky? Nie, pretože F1-tkou žijem nonstop. Posledné roky vypĺňame toto obdobie spolu s Josefom Králom našou youtubovskou reláciou EisKing.
Teraz sme natočili 98. časť, takže nás čoskoro čaká veľké jubileum. Snažíme sa prinášať fanúšikom kvalitný obsah, novinky zo zákulisia, a tak vlastne plynulo prechádzam z jednej sezóny do druhej.
Tá predošlá bola pre pandémiu špecifická, no opäť sa tešili Mercedes a Lewis Hamilton. Našli sa nejaké momenty, ktoré vás prekvapili?
Bol som príjemne prekvapený, že sa podarilo zorganizovať sedemnásť veľkých cien, aj keď prím hrala Európa. Formula 1 potvrdila svoje logisticko-organizačné schopnosti a dá sa povedať, že bola jediným globálnym športom, ktorý dokázal fungovať, hoci bez fanúšikov.
Druhé prekvapenie, nemôžem povedať, že nepríjemné, pretože to by som dehonestoval excelentnú prácu Mercedesu, ale asi nikto nečakal, že sa mu podarí ešte zvýšiť svoj náskok.
Zároveň treba povedať, že výkony konkurencie neboli dobré. Red Bull nezachytil prvú polovicu sezóny a Ferrari sa prepadlo pre problémy s pohonnou jednotkou.
Napriek tomu sezóna priniesla množstvo súbojov, príbehov, emócii a výsledný efekt bol oveľa lepší ako možno vidieť na papieri, kde nájdeme jedenásť víťazstiev Hamiltona a to ešte jedny preteky vynechal.
Sezóna 2021 ponúkne až 23 veľkých cien v priebehu 37 týždňov. Ako veľmi to bude pre jazdcov a tímy náročné zvládnuť a nestráca tým formula 1 na exkluzivite?
Ja ako vyštudovaný marketér sa na to viem pozrieť aj z iného uhla. To, čo zarába, sú veľké ceny. To je to najdôležitejšie pre promotéra aj pre tímy, ktoré žijú z celkových príjmov. Cieľom promotéra je mať čo najviac pretekov a aj preto sa robia drobné ústupky, ako skrátenie piatkových tréningov z 90 na 60 minút.
Piloti sú v pohode, tí to zvládnu. Pre tímy je to komplikácia z pohľadu fyzických síl. Preto sú nočné zákazy a obmedzujú sa aj pracovné hodiny, aby si aj mechanici oddýchli. Takisto sa neustále pracuje v továrňach. Vo finále si však myslím, že tímy do toho pôjdu s vidinou vyšších príjmov.
Pre F1 je podstatné, že je o ňu veľký záujem. Je 23 ohlásených pretekov a sú tam aj ďalší náhradníci, či už okruhy v Nemecku, Vietnam alebo Čína. Robí maximum, má verné publikum, ale pohybuje sa na tenkej červenej línii a môže stratiť exkluzivitu, pretože dnešná ponuka je obrovská.
Tento rok pribudnú dva nové okruhy - v Holandsku a Saudskej Arábii. Čo od nich očakávate?
Vracia sa okruh v Zandvoorte, ktorý je trošku upravený. Sú tam poloklopené zákruty a pevne verím, že tieto preteky budú už po pandémii. Holandský organizátor otvorene povedal, že nechce podujatie bez divákov.
Eufória okolo Maxa Verstappena je šialená. Je ako Petra Vlhová u nás, ale krát desať. Pred dvoma rokmi bol dopyt po piatich miliónoch vstupeniek. Ak to situácia dovolí, tak to bude jedno gigantické oranžové more.
Saudská Arábia je veľký otáznik, len pred zopár dňami zverejnili profil mestského okruhu. Má 27 zákrut. Hovorí sa o priemernej rýchlosti 250 km/h, ale pokiaľ na trati nie ste, tak neviete hodnotiť. Ja som bol spočiatku skeptický voči Baku, ale napokon je to trať, ktorá vie priniesť zaujímavé preteky.
Novinkou by mali byť tzv. šprintové preteky na 100 kilometrov, ktoré by rozhodli o poradí na štarte. Išlo by o podujatia v Kanade, Taliansku a Brazílii. Je to dobrá voľba alebo skôr nie?
Rokuje sa o tom už druhú sezónu. Teraz je ideálny čas vyskúšať to, pretože nás čaká prechodná sezóna. Súčasný návrh, hoci nie je potvrdený, je však o ničom.
Kvalifikácia ako taká by sa išla v piatok, kde sa vybojujú pozície pre sobotňajšie šprintové preteky a na základe ich výsledkov sa odštartuje v nedeľu. Takže rýchli budú stále vpredu a pomalí vzadu.
Pôvodne sa mali ísť šprintové preteky s opačným poradím ako v šampionáte. Chápem však, že je to proti DNA formuly 1 a nikto by nemal byť zvýhodnený. Skúsiť to však raz – dvakrát v sezóne, tak na tom nevidím nič zlé.
Ukázala sa však sila tímov ako Mercedes, Ferrari či Red Bull, ktoré sú schopné zablokovať akýkoľvek návrh ohrozujúci ich postavenie.
Tento rok je v znamení návratov. Začnime teda Fernandom Alonsom...
Bola to veľká prestupová bomba. Príjemne ma to prekvapilo, pretože Alonso má v F1 ešte nesplnené ciele. Je to jeden z mála šampiónov, ktorý väčšinu kariéry strávil v aute, ktoré nebolo dominantné. Vždy prestúpil do nesprávneho tímu.
Tento rok vie, že v tíme Alpine (bývalý Renault, pozn. red.) bude jazdiť v strede poľa, ale vkladá veľkú nádej do sezóny po zmene pravidiel. Bude oslavovať 40 rokov, ale je v top forme. Nedávno zvládol aj kolíziu na bicykli a bude jazdiť s dvoma titánovými platničkami.
Fernando je zrodený pre motošport, je to veľmi šikovný pilot a myslím si, že by mohol v niektorých pretekoch zabojovať o pódium. Je to „žralok“, ktorý vie vyžmýkať z auta maximum a preto ho fanúšikovia milujú.
Do sveta F1 sa vracia aj ďalšie známe meno. V tíme Haas bude jazdiť Mick Schumacher, syn sedemnásobného majstra sveta Michaela. Zvládne tlak, ktorý je na neho vyvíjaný?
Nebude to mať vôbec ľahké, navyše v predošlých sezónach mal pomalší rozbeh a jeho problémom boli kvalifikácie, čo F1 neodpúšťa. Je v tíme s Nikitom Mazepinom, ktorého otec dotuje Haas.
Na druhej strane mechanici sú Taliani a viacerí z nich kedysi vo Ferrari pracovali s Mickovým otcom. Tieto vzťahy budú veľmi silné a som zvedavý, ako sa prejavia.
Každopádne, bravúrne zvláda situáciu, v ktorej sa ocitol. Všetci vieme o nehode jeho otca a komplikovanom zdravotnom stave, ktorý pozná iba jeho rodina. V paddocku je tichá dohoda, že novinári sa na túto tému nepýtajú. Je to tabu.
Mick pôsobí veľmi pokorne, pokojne a na svoj vek veľmi, veľmi dospelo. Talent určite má, ale či taký výrazný ako jeho otec, to záleží od mnohých faktorov. Fanúšikovia ho budú hnať dopredu, ale musia byť trpezliví, pretože Haas bude asi skôr dostávať kolo ako predbiehať.
Čo hovoríte na nové zaujímavé spojenie Aston Martin a Sebastian Vettel?
Aston Martin je veľmi ambiciózny projekt miliardára Lawrenca Strolla. Investoval približne 80 miliónov do kariéry svojho syna a netají sa najvyššími cieľmi. Cítim v kostiach, že jeho tím pôjde tvrdo za svojim.
O pár mesiacov dostavajú najmodernejšiu továreň, angažovali ľudí s vysokým renomé, dokonca chlapík z marketingu sa staral o Michaela Jordana.
Po 60 rokoch sa do seriálu pretekov F1 vracia tím Aston Martin. (Autor: stevoeiselef1/ instagram)
Aston Martin spolupracuje s Mercedesom a pre Sebastiana Vettela je to veľká šanca na reštart kariéry. Odchádza doslova z toxického prostredia. Spojenie Vettel a Ferrari nebolo úspešné a o to väčšia bude jeho motivácia.
On je ten istý prípad ako Alonso. Miluje motošport a myslím si, že bude pravidelným ašpirantom na pódia a možno dosiahne aj nejaký triumf.
Máme za sebou tri testovacie dni v Bahrajne. Čo ukázali?
Testy sú ako bikiny. Veľa naznačia, ale neukážu všetko. Pre túto sezónu máme miernu úpravu aerodynamiky, čiže tímy museli upraviť svoje monoposty.
Paradoxne, Mercedes trpel veľkou nedotáčavosťou a nervóznou zadnou časťou. Viacerí experti sa zhodujú, že Red Bull bude v úvode sezóny miernym favoritom, ale Mercedes nemožno nikdy nepodceňovať.
Dôležitú rolu budú hrať tímové dvojky a Valtteri Bottas bude mať veľkého konkurenta Sergia Peréza. Mexičan môže Red Bullu veľmi pomôcť z hľadiska stratégii a podľa mňa je komplexnejším pretekárom ako Bottas.
Mercedes je však majster mediálnych hier. Nebola to len pretvárka?
Výborná otázka. Stále to môže dopadnúť tak, že Mercedes nás všetkých totálne oblafol a získa ďalšieho Oscara za fantasticky zvládnuté divadlo.
Čítal som však analýzy odborníkov aj bývalých pilotov, ktorí boli priamo v Bahrajne a podľa ich slov pôsobil monopost Mercedesu na prvý pohľad nervózne, jazdci si neboli istí a z toho robili chyby.
Nedá sa to porovnať s minulou sezónou. Vyhrali však sedem titulov a majú kapacitu na to, aby to všetko doladili a znovu vyhrávali.
Hamilton podpísal s Mercedesom iba ročný kontrakt. Môže to naznačovať, že chce získať ôsmy titul a potom ukončí kariéru?
V časoch pandémie je všetko možné. Myslím si, že v minulej sezóne prepásol ideálny moment na podpísanie lukratívnej zmluvy. Podpísal ju iba nedávno a hovorí sa, že s ňou vôbec nie je spokojný.
Neviem si však predstaviť Lewisa Hamiltona inde ako v F1. Túto platformu využíva aj na svoje iné aktivity od spievania po navrhovanie módnych kolekcii.
Ale možno je to aj otázka pre čitateľov. Keby ste boli v najlepšom a najrýchlejšom tíme, uvoľnili by ste miesto niekomu inému?
Otázka je, či Mercedes odíde z F1 pred budúcou sezónou, respektíve sa transformuje cez hlavého partnera Ineos. To je vec, ktorá určite leží na stole.
Predošlá sezóna absolútne nevyšla Ferrari. Jazdci získali dokopy len 131 bodov. Musia sa fanúšikovia opäť obávať?
Bola to najhoršia sezóna pre Ferrari za 40 rokov. Nedosiahli ani jedno víťazstvo, na čo fanúšikovia neboli zvyknutí. Obávam sa, že sa ho nedočkajú ani tento rok. Ferrari má interné problémy. Zo zákulisných informácii, ktoré máme, to vyzerá tak, že šéf tímu Mattia Binotto je na odstrel.
Čiže ak príde nové vedenie, bude potrebovať čas na to, aby sa rozhliadlo. Navyše, monopost vyzerá zastaralo s tým veľkým „nosom“. Aerodynamika monopostu sa tvorí vpredu a keď osem tímov má úzky nos a Ferrari má stále toho „nosorožca“, tak aj laik vie, že to auto asi nebude dobré.
Čo od novej sezóny očakávate?
Na túto otázku sa nedá odpovedať stručne. Máme tu návrat Alonsa, priezviska Schumacher, návrat Astonu Martin, príchod Peréza do Red Bullu je veľmi zásadný moment. Získa Hamilton ôsmy titul?
Dúfam, že uvidíme súboj o titul viac než jedného tímu a tiež očakávam veľký súboj piatich tímov v strede poľa. Na mnohých okruhoch budú desiati jazdci možno v dvoch desatinách, čo bude masaker. Niekto skončí piaty a iný až štrnásty. Bude to opäť veľká šou.