Vážená futbalová obec, vážená športová verejnosť,
dnešným dňom sa začnú zmeny v živote slovenskej futbalovej obce premietať z písanej legislatívnej podoby schváleného návrhu nových Stanov Slovenského futbalového zväzu (SFZ) do každodenného reálneho fungovania slovenského futbalu - do procesov a vzťahov spojených s bežným futbalovým životom.
Dňom 1.1.2013 nadobudli účinnosť nové Stanovy SFZ, v súlade s ich článkom 76 odsek 1.
Stanovy SFZ boli schválené najvyšším zastupiteľským orgánom futbalového hnutia – Konferenciou Slovenského futbalového zväzu na zasadnutí konferencie konanej v Banskej Bystrici dňa 28.9.2012.
Aj napriek prirodzenej pluralite názorov vychádzajúcej z rôznych záujmov jednotlivých záujmových skupín zúčastňujúcich sa na na futbalovom živote sa tvorcom a predkladateľom návrhu podarilo získať podporu a dôveru celého spektra zástupcov futbalového hnutia a jeho delegátov, čoho dôkazom je skutočnosť, že na spomínanej konferencii SFZ zahlasovalo za Stanovy SFZ 122 delegátov konferencie SFZ zo 144 hlasujúcich delegátov.
Na schválenie návrhu stanov bola potrebná 2/3 väčšina hlasov všetkých delegátov konferencie, t.j. 104 hlasov z celkového počtu 154 hlasov.
Ministerstvo vnútra SR schválené Stanovy SFZ preskúmalo z hľadiska dodržania kogentných (povinných) ustanovení zákona č. 82/1990 Zb. o združovaní občanov v znení neskorších predpisov. Ministerstvo vnútra SR potvrdilo súlad nových Stanov SFZ so zákonom tým, že dňa 30.11.2012 vzalo predložené stanovy SFZ na vedomie.
Po potvrdení každej strany stanov pečiatkou ministerstva vnútra boli nové Stanovy SFZ doručené späť SFZ na ich každodenné používanie, ktoré sa začína dňom nadobudnutia ich účinnosti.
Nové stanovy nadobudli platnosť momentom ich platného schválenia, tvorcovia návrhu nových Stanov SFZ však zámerne posunuli ich účinnosť tak, ako je to bežné aj pri schválení dôležitých dokumentov štátnej legislatívy. Cieľom posunutia účinnosti bolo, aby futbalové hnutie a jeho členovia mali vytvorený primeraný časový priestor na oboznámenie sa s obsahom nových stanov SFZ a aby si mohli nastaviť/pripraviť vlastné vnútorné procesy a predpisy tak, aby boli v súlade s novými Stanovami SFZ.
Bližšie podrobnosti o tom, čo prinášajú nové Stanovy SFZ si môžete prečítať v príspevku Petra Sepešiho (člena Výkonného výboru SFZ pre legislatívno-právne otázky) uverejnenom v odbornom časopise MagOff 4-5/2012.
Tento príspevok bol v skrátenej podobe odprezentovaný na konferencii "ŠPORT a PRÁVO", ktorú v dňoch 12. - 13.9.2012 zorganizovali v Poprade spoločne SFZ a občianske združenie Učená právnická spoločnosť.
Text nových stanov SFZ s pečiatkou MV SR a podpismi prezidenta SFZ si môžete stiahnuť tu alebo ako aj z webstránky SFZ v sekcii "Projekty", podsekcii "Novelizácia noriem SFZ" v rubrike "Stanovy SFZ", rovnako tiež v sekcii "Dokumenty", podsekcii "Normy a tlačivá SFZ", podsekcii Normy SFZ
Slovenský futbalový zväz, jeho prezident, členovia výkonného výboru (VV SFZ), delegáti konferencie SFZ, ako aj členovia ďalších orgánov a komisií sa nielen prijatím nových stanov SFZ, ale aj schválením ďalších dôležitých rozhodnutí týkajúcich sa principiálneho postupu SFZ pri riešení otázok súvisiacich so Slovenským zväzom telesnej kultúry (SZTK), Slovenským olympijským výborom (SOV), či financovaním slovenského športu, vyslali jasný signál slovenskej športovej verejnosti i slovenskej spoločnosti vypovedajúci o tom, že SFZ na jednej strane má záujem kriticky ale pritom pragmaticky, odborne a slušne vysporiadať sa so "záťažami" z minulosti; na strane druhej je ambíciou SFZ vytvoriť a vyžadovať dodržiavanie takých pravidiel, ktoré futbalu (športu) do budúcnosti zabezpečia efektívny systém odborného riadenia procesov, rozhodovania orgánov zväzov a ostatných športových subjektov, kontrolu a zodpovednosť orgánov, funkcionárov i jednotlivých členov. Takýto systém si ako celok môže získať dôveru a rešpekt ostatných športov i celej slovenskej spoločnosti, jej občanov a predstaviteľov.
SFZ a ľudia, ktorí aktuálne pôsobia v jeho orgánoch a aparáte v súčasnom období venujú významnú časť svojho pracovného potenciálu tvorbe vnútorných pravidiel fungovania, ktorých cieľom je zaviesť do všetkých interných procesov najmä princíp odbornosti, zautomatizovať a zlacniť procesy z hľadiska prácnosti i finančnej náročnosti, minimalizovať možnosti výnimiek a korupcie, a tým posilniť vo futbalovej komunite atmosféru dôvery i pocit hrdosti a spolupatričnosti členov futbalovej rodiny.
V tej súvislosti sa nedá nespomenúť unikátny projekt "Informačný systém slovenského futbalu" (ISSF), ktorý de facto znamená vedecko-technickú revolúciu v slovenskom futbale, či športe.
SFZ dbá na oblasť internej legislatívy, nielen formálne ale aj fakticky.
SFZ zrejme ako jediný športový zväz má v najvyššom exekutívnom orgáne (VV SFZ) člena zodpovedného za legislatívne otázky, ktorý priamo na zasadnutiach VV SFZ upozorňuje na právne aspekty rozhodnutí, reaguje na problémy a navrhuje ich možné riešenia, či už formou vyžiadania odborného stanoviska legislatívno-právnej komisie alebo inej odbornej komisie alebo priamo vysvetlením právnych súvislostí na zasadnutí VV SFZ. V tomto smere svoj účel plní aj účasť predsedu revíznej komisie na zasadnutiach VV SFZ.
SFZ vzhľadom na ťažisko činnosti súčasného obdobia vytvoril v rámci organizačnej štruktúry aparátu SFZ právny útvar, v ktorom v zamestnaneckom vzťahu pôsobia na plný úväzok 4 právnici, ktorí okrem bežnej právnej agendy aparátu SFZ, vybavujú denne právne otázky a problémy, ktoré sú im zasielané z celého Slovenska.
Legislatívno-právna komisia SFZ (pôsobiaca na dobrovoľníckej báze bez nároku na odmenu) má 10 aktívnych členov, ktorí sa intenzívne podieľajú na tvorbe právnych predpisov SFZ (vrátane návrhu Stanov SFZ) a vypracovávaní odborných právnych stanovísk na základe požiadavky generálneho sekretára alebo VV SFZ.
Ďalší právnici pôsobia v rámci SFZ v Disciplinárnej komisii, Odvolacej komisii, v Etickej komisii, v orgánoch licenčného konania, prípadne aj v ďalších orgánoch a komisiách SFZ.
Rovnako za zmienku stojí činnosť Rozhodcovského súdu pri SFZ, ktorej výsledkom je aj návrh výkonného výboru Slovenského zväzu ľadového hokeja na rozšírenie jeho pôsobnosti aj na spory vzniknuté v rámci hokejového hnutia. Rozhodcovský súd i Výkonný výbor SFZ privítal a podporil túto myšlienku a pripravuje rozšírenie pôsobnosti rozhodcovského súdu na všetky športy, ktoré sa rozhodnú využiť ho pri rozhodovaní sporov. V tej súvislosti bude zmenený aj názov rozhodcovského súdu na "Športový súd".
Zámerne neuvádzame žiadne mená, lebo v popredí má dominovať fungujúci systém, ktorého základom sú rozumné pravidlá, premietnuté do interných noriem SFZ, nie osoby pôsobiace v orgánoch alebo jednotlivých funkciách.
Tie sú druhoradé, aj keď samozrejme osoby prinášajú do systému svoj originálny vklad, prácu, energiu, ktoré pri dobrom zladení/synergii môžu priniesť až nečakane pozitívne výsledky.
Z rozhodnutí orgánov SFZ, ktoré si zaslúžia pozornosť, nielen futbalového hnutia, ale celej športovej verejnosti uvedieme nasledovné rozhodnutia:
Uznesenie č. 70/12 VV SFZ z 8.5.2012:
VV SFZ berie na vedomie informáciu o činnosti a stave SZTK pred zasadnutím Valného zhromaždenia SZTK.
Informácia o činnosti a stave SZTK pred zasadnutím Valného zhromaždenia SZTK.
Bod otvoril prezident SFZ Ján Kováčik.
Pred zasadnutím Valného zhromaždenia SZTK informoval ostatných členov VV SFZ o činnosti a stave tohto združenia. Skonštatoval, že SZTK je občianskym združením, ktoré združuje právnické osoby pôsobiace v oblasti telesnej kultúry s celoslovenskou pôsobnosťou. SFZ je riadnym členom SZTK a vo výkonnom výbore a valnom zhromaždení má 25% hlasovacích práv. SZTK je právnym nástupcorn ČSZTV a jeho organizačných zložiek na území Slovenskej republiky.
SZTK nadobudlo do vlastníctva veľké rnnožstvo nehnutel‘ností, či už pozemkov alebo aj budov, z účelného hospodárenia s ktorými by popri iných ekonomických aktivitách malo financovat‘ najmä koordináciu činností svojich členov v oblastiach so spoločnýni záujmom.
Prostredníctvom SZTK bol do roku 2004 financovaný šport na Slovensku zo strany štátu, Ministerstva školstva Slovenskej republiky (ďalej len “ministerstvo“). Od roku 2004 však SZTK stratilo postavenie partnera štátu pri financovaní športu a v súčasnej dobe dostáva od ministerstva dotáciu len na prevádzku plavárne v Dome športu na Junáckej ulici v Bratislave a prevádzku Múzea telesnej kultúry.
SZTK vedie množstvo dlhodobých súdnych sporov o svoje vlastníctvo, pozemky, ktorých skončenie a výsledok sú neisté (napr. spor so Správou Tatranského národného parku).
SZTK zabezpečuje svoje príjmy najmä predajom svojho nehnuteľného majetku (uviedol niekol‘ko uznesení o odpredaji majetku SZTK).
Zdôraznil, že činnosť SZTK sa javí byť nielen nehospodárnou, SFZ z činnosti SZTK nemá žiadny osoh, no stratila i svoj význam akéhosi zastrešovatel‘a celoslovenských športových zväzov, čoho dôkazom je i to, že štát prestal financovat‘ šport prostredníctvom SZTK v roku 2004. Postavenie SZTK je neisté i vo vzťahu k zámeru založit‘ zastrešujúcu organizáciu pre šport tzv. Slovenskú olympijskú športovú asociáciu. Tiež skonštatoval, že vzhl‘adom k uvedenému sa členstvo v SZTK pre SFZ nevypláca a je potrebné prehodnotiť existenciu SZTK. K stanovisku prezidenta SFZ k SZTK vyjadril podporu za Revíznu komisiu SFZ i jej predseda Ján Lipták.
Členovia VV SFZ vzali informáciu o činnosti a stave SZTK pred zasadnutím Valného zhromaždenia SZTK na vedomie.
Uznesenie č. 47/12 VV SFZ bod 2:
2) VV SFZ schvaľuje návrh na vytvorenie spoločného rozhodcovského súdu SFZ a SZĽH s názvom Športový súd.
Uznesenia z Konferencie SFZ konanej 28.9.2012 v Banskej Bystrici:
Konferencia SFZ žiada:
a) okamžité pozastavenie všetkých prevodov práv k hnuteľnému a nehnuteľnému majetku, ako aj prevodov iných majetkových práv SZTK,
b) poskytnutie informácií k všetkým prevodom majetku SZTK odo dňa jeho vzniku a identifikačných údajov právnických osôb, ktoré boli založené SZTK alebo v ktorých SZTK má alebo v nich mal majetkový podiel,
c) poskytnutie podrobných informácií k všetkým úbytkom na majetku vo vlastníctve SZTK od jeho vzniku, vrátane identifikácie orgánov SZTK a v nich v tom čase pôsobiacich fyzických osôb, ktoré tento právny úkon urobili, ako aj identifikáciu subjektov, na ktoré bol majetok SZTK prevedený,
odborné posúdenie a ocenenie aktuálnej hodnoty SZTK ako právnickej osoby, jej hnuteľného majetku, nehnuteľného majetku a ďalších majetkových práv nezávislým znaleckým ústavom, znaleckou organizáciou alebo znalcom zapísaným v zozname vedenom na Ministerstve spravodlivosti SR.
Konferencia SFZ:
a) súhlasí so zriadením strešnej organizácie slovenského športu ako úplne nového právneho subjektu, ktorá nebude zaťažená históriou a bude vybudovaná na báze odbornosti a verejnej kontroly,
b) nesúhlasí so zriadením strešnej organizácie slovenského športu transformáciou SOV na SOŠV,
c) žiada, aby návrhu strešnej organizácie slovenského športu predchádzala široká odborná diskusia v rámci športového hnutia a aby princípy, na ktorých bude založená, boli v súlade s vládou SR pripravovanou “Koncepciou športu”, v ktorej budú definované aj jej kompetencie vo vzťahu k štátu a národným športovým zväzom, a tieto budú premietnuté do nového zákona o športe,
d) požaduje, aby mal SFZ, vychádzajúc z jeho postavenia ako najväčšej a najmasovejšej športovej organizácie v Slovenskej republike, v rámci novej strešnej organizácie adekvátne postavenie, hlasovacie práva a zodpovednosť.
Konferencia SFZ:
poveruje prezidenta SFZ a VV SFZ, aby pri tvorbe novej strešnej organizácie slovenského športu a pri zastupovaní SFZ v orgánoch SZTK dôsledne zastupovali záujmy SFZ v súlade s jeho poslaním a cieľmi uvedenými v stanovách SFZ, ako aj schválenými uzneseniami Konferencie SFZ tak, aby slovenské futbalové hnutie malo, vzhľadom na svoje spoločenské postavenie a význam, primeranú zodpovednosť a postavenie v slovenskom športe.
Uznesenie č. 167/12 VV SFZ:
1) VV SFZ berie na vedomie výsledky zasadnutia 44. Valného zhromaždenia SOV.
2) VV SFZ súhlasí s podaním odvolania voči rozhodnutiam 44. Valného zhromaždenia SOV v súlade s čl. 6 ods. 9 Stanov SOV na Športový arbitrážny súd (CAS) v Lausanne z dôvodu nesprávneho zloženia pléna Valného zhromaždenia SOV v rozpore s Olympijskou chartou, Stanovami SOV a Volebným poriadkom SOV.
3) VV SFZ poveruje prezidenta SFZ, aby vykonal potrebné kroky a podporil iniciatívu k podaniu odvolania na Športový arbitrážny súd (CAS) v Lausanne voči rozhodnutiam 44. Valného zhromaždenia SOV.