Autorka je redaktorkou denníka Új Szó
DUNAJSKÁ STREDA. Zatiaľ stoja dve tribúny, na ktoré sa zmestí takmer 7000 fanúšikov. Celková kapacita nového štadióna v Dunajskej Strede bude 13 000 divákov.
Majiteľ klubu Oszkár Világi dúfa, že v sobotu bude vypredané. Lístky na tribúny za bránami stoja šesť eur, na dlhú tribúnu pozdĺž ihriska osem eur.
Štát prispel len malou čiastkou
„Náš klub stojí na troch pilieroch - na vzdelaných tréneroch, talentovaných hráčoch a infraštrukúre. Budovaním akadémie a nového štadióna tu vzniká špičková infraštruktúra,“ vyhlásil Világi.
Do novej DAC Arény bolo doteraz preinvestovaných 11 miliónov eur, z toho 2,4 milióna eur predstavuje štátna dotácia cez Slovenský futbalový zväz (SFZ).
Mesto vložilo pozemky ako vecný vklad v hodnote 2 milióny eur, majitelia klubu prispeli 4,4 miliónmi eur, kým nový partner MOL poskytol 2 milióny eur. Zvyšok chcú hradiť z bankového úveru.
Dunajskostredského majiteľa mrzí, že hoci buduje štadión, ktorý bude patriť do najvyššej kategórie UEFA (4), štát na to prispel len malou čiastkou, na rozdiel od štadióna v Trnave či Bratislave.
Turistická atrakcia
Od nového ročníka budú štadión i akadémia niesť meno partnera – MOL. Világi verí, že fanúšikovia to budú akceptovať.
„Diváci majú radosť z toho, že majú krásny štadión. Dôverujú mi, vedia, že tento štadión bude slúžiť milovníkom športu,“ povedal majiteľ klubu.
Štadión vlastní v podiele 51,9 % skupina EHCS (predstavuje majiteľov klubu), 25,6 % patrí mestu a 22,5% skupine MOL.
Csaba Ambrus, hlavný projektant DAC Arény, zdôraznil, že štadión ostal v meste, a tak funguje aj ako turistická atrakcia, a ľudia mohli výstavbu sledovať v priamom prenose.
Skalní fanúšikovia denno-denne chodili na štadión, na starej tribúne popíjali čaj a pivo, diskutovali o futbale.
Tribúny pripomínajú kotol
Tréner mužstva Csaba László sa v jednom rozhovore vyjadril, že nikde na svete nevidel, že by fanúšikovia pravidelne sledovali stavebné práce. Aj to svedčí o tom, aká dôležitá je nová aréna pre dunajskostredskú komunitu.
„Majiteľ nám dal úlohu, aby sme vytvorili katedrálu pre športovcov i divákov. Tomu sme prispôsobili štruktúru, vytvorili sme gotický oporný systém pri vstupoch. Identita klubu musí číhať na návštevníka všade, preto máme farebné sedačky, a v budúcnosti pribudne aj žlto-modrá perforovaná fasáda, osvetlená LED-svietidlami,“ povedal projektant Ambrus.
Požiadavka bola, aby boli diváci čo najbližšie k ihrisku, preto vznikli strmé tribúny, pripomínajúce kotol.
Výstavba prebehla v rekordne rýchlom čase. Stavať začali koncom apríla a už v novembri stoja tribúny B a C. Nasleduje výstavba novej hlavnej budovy – tribúny A z južnej strany, ktorá by mala byť hotová do začiatku nového ročníka.
Potom zbúrajú starú hlavnú budovu na Športovej ulici, na jej mieste vyrastie tribúna D. Koncom budúceho roka by už mal byť nový štadión hotový.