Nové cyklistické pravidlá? Sagan by podľa nich prvý titul zrejme nezískal

Bob Jungels už v tejto sezóne nebude môcť jazdiť s lakťami opretými o riadidlá.
Bob Jungels už v tejto sezóne nebude môcť jazdiť s lakťami opretými o riadidlá. (Autor: TASR/AP)
Miloslav Šebela|9. feb 2021 o 13:50

Za porušenie pravidiel hrozí vylúčenie.

BRATISLAVA. Kto sledoval desiatu etapu na minuloročnom Giro d'Italia, musel byť v napätí. Peter Sagan od úvodu bojoval o víťazstvo.

Najskôr ako jazdec menšej skupinky, v záverečných kilometroch šiel celkom sám. Jeho náskok sa pred cieľom zmenšoval.

Už to boli len sekundy a skupina favoritov nebola vôbec ďaleko.

Cyklista, ktorý je na ceste sám, je proti spolupracujúcej skupine v nevýhode. Jeho energia sa vyčerpá, nemá chrbát súpera, za ktorý by sa skryl a oddýchol si.

V pelotóne či v skupine dovoľuje práve spolupráca udržiavať vyššiu rýchlosť. O to viac sú úniky, aký predviedol Sagan, cenné.

Slovenský cyklista na ceste za prvým triumfom na Gire využil všetky tromfy, ktoré mal. Nie je to len o nohách, ale aj o šikovnosti.

Či už v zjazdoch, ale aj na rovine.

V nasledujúcich rokoch môže byť takýchto momentov menej. Výrazne. Nielen pre slovenského cyklistu, ale celkovo pre jazdcov, ktorí sa pokúšajú bojovať v únikoch.

Ďalšia stopka

Medzinárodná cyklistická únia (UCI) sprísnila pravidlá.

Kým ešte minulý týždeň zverejnila, že zakázaná bude pozícia, pri ktorej jazdec počas zjazdu leží na riadidlách a sedí na hornej rámovej rúrke, teraz pridala aj posed, počas ktorého sa o riadidlá opiera lakťami a ruky má voľne pred nimi.

Ide vraj o zvýšenie bezpečnosti. Za porušenie týchto pravidiel hrozí cyklistom najprísnejší trest - vylúčenie z pretekov.

Podľa nových pravidiel môže jazdec využiť ako oporu počas jazdy na bicykli len nohy na pedáloch, ruky na riadidlách a sedlovku.


Nemôže teda zaujať polohu, pri ktorej by sa opieral alebo sedel na inej časti bicykla. Výnimkou bude len samostatná disciplína – časovka. 

Viacerí cyklisti to prijali s nevôľou.

„S koľkými jazdcami ste túto zmenu pravidiel konzultovali? UCI by sa mala starať o záležitosti, ktoré sú závažnejšie ako toto...“ napísal na twitteri André Greipel.

Presne toto potrebujeme, aby sa náš šport posunul ďalej,“ ironicky poznamenal Bob Jungels z tímu AG2R Citroën.

„A nabudúce nám zakážu, aby sme sa dívali na predstavec alebo mali lakte vytočené von...“ pridal sa na twitteri štvornásobný víťaz Tor de France Chris Froome.

Majú zodpovednosť voči fanúšikom

Podobných reakcií je viacero. Väčšina pretekárov prijala tieto správy s nevôľou. Frustrácia plynie z dôvodu, že jazdci čakali zvýšenie bezpečnostných štandardov smerom k organizátorom, aby sa predišlo nebezpečným pádom.

Tie častejšie zavinia sprievodné motorky, nekvalitné cesty, neoznačené cestné ostrovčeky, nedisciplinovaní fanúšikovia či nebezpečné dojazdy. 

"Niekedy mám pocit, že pokuty, tresty a diskvalifikácie by sme mali udeľovať skôr my voči autoritám, ktoré porušujú rôzne pravidlá," napísal na twitteri Alex Dossett z tímu Israel Start-Up Nation.

„Možno sú cyklisti frustrovaní, že im hrozia pokuty a tresty za toto, ale rovnako dostanú pokuty aj organizátori pretekov, ak nesplnia bezpečnostné pravidlá,“ tvrdí pre Cycling News šéf cyklistických odborov Gianni Bugno.

Podľa neho sú pretekári v prvom rade idoly, ku ktorým ľudia vzhliadajú. „Majú zodpovednosť voči priaznivcom, ktorí ich sledujú,“ vraví.

Podľa neho pre profesionálov nie sú tieto pozície nebezpečné, ale pre mladých cyklistov či amatérov áno.

Získal by Sagan titul v Richmonde?

Lenže práve tieto obmedzenia môžu obmedziť šance cyklistov v úniku a výrazne zasiahnu do priebehu pretekov.

Proti presile väčšej skupiny budú šance výrazne nižšie. V aerodynamickej pozícii dokáže cyklista udržiavať vysokú rýchlosť dlhší čas.

S lakťami opretými o riadidlá, ako aj v aerodynamickej pozícii na hornej rámovej rúrke v posledných kilometroch bojoval Sagan v úniku o prvý titul majstra sveta v Richmonde 2015.

Podľa nových pravidiel sa na krátkom úseku, kde súperom ušiel, previnil až dvakrát. Ak by nemal možnosť tieto svoje schopnosti využiť, titul v Richmonde by zrejme nezískal.

Ak by už vtedy platili nové pravidlá, titul majstra sveta by získať nemusel. Podobným štýlom získal veľa víťazstiev bez toho, aby kohokoľvek ohrozil.

V tomto roku sa môže stať, že v úniku sa mu nebude tak dariť.

Vylúčenie hrozí aj za vyhadzovanie smetí

Okrem týchto obmedzení si budú musieť cyklisti dávať pozor aj na to, kde odhadzujú prázdne fľaše, obaly a ďalšie smeti.

Doteraz ta to dostávali pokuty. Rádovo zhruba do 200 eur.

Po novom budu pokuty vyššie (do 1000 eur) a okrem toho cyklistom hrozí odrátanie bodov v rebríčku UCI, časová penalizácia alebo vylúčenie z pretekov.

Ak by UCI aplikovala tieto pravidlá napríklad na vlaňajšie trojtýždňové etapové preteky, len za odhadzovanie smetí by diskvalifikovali z Tour de France, Giro d'Italia a Vuelta a Espaňa až 44 pretekárov.

Súvisiaci obsah

Nachádzate sa tu:
Domov»Cyklistika»Nové cyklistické pravidlá? Sagan by podľa nich prvý titul zrejme nezískal