Saganovu zbraň cyklistická únia zakázala, vraj je nebezpečná

Peter Sagan.
Peter Sagan. (Autor: TASR/AP)
Miloslav Šebela|5. feb 2021 o 14:00

Za porušenie zákazu hrozí vylúčenie.

BRATISLAVA. Keď do svetového pelotónu prišiel Peter Sagan, cyklisti v zjazdoch príliš nešpekulovali. Na bicykli sa maximálnu trochu prikrčili, aby boli rýchlejší, ale to bolo všetko.

Slovenský pretekár priniesol nový štýl. V zjazdoch bol natoľko kreatívny a šikovný, že bez námahy dokázal súperom unikať.

Vďaka pozícii, pri ktorej jazdec leží na hornej rámovej rúrke, plecia má opreté o riadidlá a hlavu má položenú len o kúsok pred nimi.

Pri pohľade z boku je ťažké rozoznať, kde sa končí bicykel a kde začína pretekár. Je to však mimoriadne efektívna pozícia.

Rýchlejší o 15 percent

Rozdiel v aerodynamike sa ukáže najviac pri vysokých rýchlostiach, kde sa Sagan vzďaľuje súperom bez toho, aby čo i len šliapol do pedálov.

Týmto štýlom trebárs Sagan ušiel súperom v šiestej etape na Okolo Švajčiarska v roku 2014. Používa ho však prakticky od momentu, kedy vstúpil medzi profesionálov a vďaka nemu neraz vybojoval výborný výsledok.

V roku 2015 na majstrovstvách sveta v Richmonde si v krátkom zjazde takto pomohol a získal náskok pred súpermi. V cieli sa tešil z prvého titulu majstra sveta.

Keď neskôr robili detailné analýzy v aerodynamickom tuneli, ukázalo sa, že pri tejto pozícii kladie pretekár až o pätnásť percent nižší odpor. 

Je teda o toľko rýchlejší od klasického posedu na bicykli.

Po Saganovi začali túto pozíciu kopírovať aj ostatní pretekári. Medzinárodná cyklistická únia (UCI) však tento aerodynamický posed zakázala používať.

Dôvodom je bezpečnosť v pelotóne.

Do 1. apríla budú rozhodcovia pretekárov za tento posed iba napomínať, po tomto termíne ich však začnú trestať. Krajným riešením môže byť až vylúčenie zo súťaže.

Štoček: Inak sa už ani nezjazduje 

Podľa mňa už v zjazde nik na bicykli nesedí. V inej pozícii ako tejto sa totiž neudržíte v háku za súperom. A každá sekunda sa počíta," vravel vlani pre Sportnet slovenský reprezentant Matúš Štoček.

Podľa neho nie je táto pozícia o nič nebezpečnejšia ako iné.

"Zákrutu pri tomto posede síce nevytočíte, ale inak to nie je nebezpečné. Ak v osemdesiatke trafíte jamu, je jedno, ako na bicykli sedíte," dodal.

Profesionáli sú však zručnejší. Pádov v tejto aerodynamickej pozícii je minimum. Viacerí však priznávajú, že lákať to môže skôr amatérov. A pre nich je to veľký risk.

Ak jazdíme týmto spôsobom, tak to musíte ovládať. Ale v pelotóne sme všetci profesionáli," vravel Adam Yates pred dvomi rokmi pre Wall Street Journal.

"My možno máme dostatočné zručnosti, ale koľko detí sa dostane do nebezpečenstva, keď sa pokúsi napodobniť to, čo vidí v televízii?" napísal Dan Martin na twitteri v roku 2018.

Súčasťou jeho statusu bola aj prosba, aby UCI túto pozíciu zakázala. "Nikomu by som to nedoporučoval. Je to nebezpečné," doplnil Martin pre New York Times.

Aj Christopher Froome po svojom úniku v zjazde z Col de Peyresourde v roku 2016 na twitteri napísal: "Prosím, toto neskúšajte."

Pred dvomi rokmi mal na Tour de France mimoriadne nepríjemný pád Philippe Gilbert. Belgičan preletel cez múrik a letel asi tri metre, kým dopadol na zem.

Krátko pred pádom bol aj on v aerodynamickej pozícii.

Pred zákrutou sa síce posadil, no jeho rýchlosť už bola príliš vysoká a v zákrute nestihol ubrzdiť. Ťažko však odhadovať, či práve aeropozícia jeho pád zapríčinila.

Cyklistická únia schválila väčší balík pravidiel na zvýšenie bezpečnosti.

Okrem zákazu spomenutej aerodynamickej pozície bude trestať odhadzovanie bidónov do pelotónu alebo na cestu, či používanie jednotných bezpečnostných bariér na cieľovej rovinke.


Súvisiaci obsah

Nachádzate sa tu:
Domov»Cyklistika»Saganovu zbraň cyklistická únia zakázala, vraj je nebezpečná