MONTREAL. Medzinárodná automobilová federácia (FIA) predstavila vo štvrtok nové technické pravidlá pre seriál formula 1, ktoré budú platné od sezóny 2026.
Už predtým bol známy prechod na ekologickejší pohon a viac elektrických prvkov. Nové monoposty budú menšie i ľahšie s cieľom priniesť tesnejšie súboje.
Jednou z najzaujímavejších noviniek je Manual override system, ktorý nahradí DRS.
Nový prvok poskytne lepší výkon z elektrických batérií, ktorých kapacita sa trojnásobne zvýši.
Súčasné DRS funguje na aerodynamickom princípe - jazdec môže za určitých okolností otvoriť zadné krídlo, znížiť odpor vzduchu a ľahšie sa priblížiť k súperovi.
Monoposty budú ľahšie o 30 kilogramov (768 kg) a palivo má byť "stopercentne udržateľné".
„Vytvorili sme súbor pravidiel, ktorých cieľom je nielen zlepšiť preteky, ale aj zatraktívniť šampionát pre výrobcov pohonných jednotiek, výrobcov OEM a ich konkurentov.
Kľúčovými prvkami predpisov F1 na rok 2026 sú pokročilá technológia udržateľnosti a bezpečnosti.
Naším cieľom bolo vyrobiť vozidlo, ktoré by bolo vhodné pre budúcnosť elitnej kategórie tohto športu. Veríme, že sme tento cieľ dosiahli," uviedol vo vyhlásení prezident FIA Mohammed Ben Sulayem.
Formula 1 bude mať v sezóne 2026 desať tímov a šesť dodávateľov motorov. K Ferrari, Mercedesu, Renaultu a Honde pribudnú Audi a Ford.
"Musíme mať koncepciu vozu, ktorá vyhovuje pohonnej jednotke. Preto sme sa rozhodli pre takzvané 'svižné' auto, teda o niečo menšie s menším prítlakom, ale s dôrazom na menší odpor vzduchu," povedal technický riaditeľ FIA pre jednomiestne vozidlá Jan Monchaux.
Veľkosť motorov sa meniť nebude - v F1 zostanú naďalej 1,6-litrové šesťvalce. Predošlá zmena pravidiel priniesla širšie a dlhšie vozidlá s paradoxne rovnakým cieľom, ako aj ten súčasný, čiže vyrovnanejšími súbojmi.
Problém predošlej generácie monopostov boli nečistoty, ktoré za sebou zanechávali a tak sťažovali potenciálne súboje.