Nové pravidlá v F1. Monoposty budú menšie a ľahšie, systém DRS skončil

Monoposty F1 počas Veľkej ceny Monaka.
Monoposty F1 počas Veľkej ceny Monaka. (Autor: TASR/AP)
REUTERS, TASR|6. jún 2024 o 17:09

Pravidlá budú platné od sezóny 2026.

MONTREAL. Medzinárodná automobilová federácia (FIA) predstavila vo štvrtok nové technické pravidlá pre seriál formula 1, ktoré budú platné od sezóny 2026.

Už predtým bol známy prechod na ekologickejší pohon a viac elektrických prvkov. Nové monoposty budú menšie i ľahšie s cieľom priniesť tesnejšie súboje.

Jednou z najzaujímavejších noviniek je Manual override system, ktorý nahradí DRS.

Nový prvok poskytne lepší výkon z elektrických batérií, ktorých kapacita sa trojnásobne zvýši.

Súčasné DRS funguje na aerodynamickom princípe - jazdec môže za určitých okolností otvoriť zadné krídlo, znížiť odpor vzduchu a ľahšie sa priblížiť k súperovi.

Monoposty budú ľahšie o 30 kilogramov (768 kg) a palivo má byť "stopercentne udržateľné".

„Vytvorili sme súbor pravidiel, ktorých cieľom je nielen zlepšiť preteky, ale aj zatraktívniť šampionát pre výrobcov pohonných jednotiek, výrobcov OEM a ich konkurentov.

Kľúčovými prvkami predpisov F1 na rok 2026 sú pokročilá technológia udržateľnosti a bezpečnosti.

Naším cieľom bolo vyrobiť vozidlo, ktoré by bolo vhodné pre budúcnosť elitnej kategórie tohto športu. Veríme, že sme tento cieľ dosiahli," uviedol vo vyhlásení prezident FIA Mohammed Ben Sulayem.

Formula 1 bude mať v sezóne 2026 desať tímov a šesť dodávateľov motorov. K Ferrari, Mercedesu, Renaultu a Honde pribudnú Audi a Ford.

"Musíme mať koncepciu vozu, ktorá vyhovuje pohonnej jednotke. Preto sme sa rozhodli pre takzvané 'svižné' auto, teda o niečo menšie s menším prítlakom, ale s dôrazom na menší odpor vzduchu," povedal technický riaditeľ FIA pre jednomiestne vozidlá Jan Monchaux.

Veľkosť motorov sa meniť nebude - v F1 zostanú naďalej 1,6-litrové šesťvalce. Predošlá zmena pravidiel priniesla širšie a dlhšie vozidlá s paradoxne rovnakým cieľom, ako aj ten súčasný, čiže vyrovnanejšími súbojmi.

Problém predošlej generácie monopostov boli nečistoty, ktoré za sebou zanechávali a tak sťažovali potenciálne súboje.

Nachádzate sa tu:
Domov»Formula 1»Nové pravidlá v F1. Monoposty budú menšie a ľahšie, systém DRS skončil