BARCELONA. Veľká cena Španielska cez víkend priniesla double McLarenu, ale i zbabraný posledný stint Maxa Verstappena, ktorý ho stál umiestnenie na pódiu a priniesol skratovú reakciu štvornásobného šampióna. Preteky na okruhu Barcelona-Catalunya však otvorili diskusiu aj o ďalších témach.
Pred víkendom vstúpila do platnosti nová technická smernica, ktorej cieľom je znížiť flexibilitu predných krídiel monopostov.
Medzinárodná motoristická federácia (FIA) zaviedla nové, prísnejšie kontroly. Viaceré tímy v minulosti vyjadrili znepokojenie nad stavbou monopostu tímu z Wokingu.
Tvrdili, že krídlo monopostov McLarenu je na hranici pravidiel a dáva im výhodu. Šéf Ferrari Frederic Vassuer dokonca povedal, že sprísnenie pravidiel môže totálne zmeniť rozloženie síl a byť tzv. gamechanger.
Napokon sa ukázalo, že vedúci tím v šampionáte táto zmena vôbec neovplyvnila, keď si Lando Norris a Oscar Piastri prišli po prvé dve priečky. Predné krídlo museli, paradoxne, meniť takmer všetky stajne.
Nič sa nezmenilo
„Veľa súperov sa sťažovalo na naše auto. Zaviedli túto technickú smernicu a nič sa nezmenilo. Tím urobil skvelú prácu a dal nám najlepší monopost na gride,“ povedal pre Sky Sport Norris, ktorý aktuálne stráca v šampionáte na vedúceho Piastriho 10 bodov.
Naopak, tím z Maranella očakával, že zo zmeny bude ťažiť.
Po pretekoch však Lewis Hamilton nenachádzal žiadne pozitíva: „Boli to absolútne vyhodené peniaze. Takmer všetky tímy museli vyrobiť nové krídlo a aj tak to neprinieslo žiadny rozdiel pre lídrov. Dokonca balans nášho monopostu sa ešte zhoršil. Každému sa krídlo aj tak stále ohýba,“ vravel Hamilton.
„Mali sme tieto peniaze radšej dať na charitu,“ pokračoval rozladený sedemnásobný šampión. „Nedáva to žiaden zmysel.“
Ďalší Brit a komentátor pretekov na Sky Sports F1 David Croft povedal, že tímy sa pozerali zlým smerom, keď ukazovali na McLaren: „Viac ako samotný súboj Verstappena s Russellom bude mať na šance Holanďana na titul vplyv práve to, že zmena pravidiel McLaren nijako nepribrzdila.“
Pretekár Red Bull Racing figuruje v celkovom poradí šampionátu jednotlivcov na tretej priečke so stratou 49 bodov na lídra Oscara Piastriho.
Aston Martin má starosti
Ďalšou témou sa stala absencia Lancea Strolla na štartovom rošte VC Španielska. Kanaďan absolvoval sobotnú kvalifikáciu, ale večer Aston Martin oznámil, že do pretekov nenastúpi pre zdravotné problémy s jeho rukou a zápästím.
Syn majiteľa stajne Lawrenca Strolla, ktorý pravidelne vyvoláva nevoľu a pochybnosti zo strany fanúšikov, začiatkom roku 2023 spadol na bicykli a musel absolvovať operáciu, pre ktorú vynechal predsezónne testy.
Podľa tímu sa mu niekdajšie zranenie opäť ozvalo a musel podstúpiť istú procedúru na zlepšenie stavu. V utorok ráno stajňa potvrdila, že ju už absolvoval. Doba rekonvalescencie je však nateraz otázna.
Mike Krack, hlavný traťový riaditeľ tímu, povedal, že cieľ je, aby sa domáci pretekár predstavil na VC Kanady o necelé dva týždne. V prípade, že by sa tak nestalo, by sa tím sídliaci pri okruhu Silverstone musel možno zaobísť aj bez rezervných jazdcov Felipeho Drugovicha a Stoffela Vandoornea.
Obaja sa totižto v dátume veľkej ceny majú zúčastniť na legendárnej 24 hodinovke v Le Mans. Ako však dodáva portál The Race, Aston Martin by ich v takom prípade povolal do Kanady, pretože VC F1 považuje za prioritu.
Strollov údajný skrat v garáži
"Toto všetko spôsobil incident v garáži, keď Kanaďan stratil kontrolu nad svojimi emóciami," tvrdí Andrew Benson z BBC. Podľa jeho zdrojov pilot zničil vybavenie v garáži tímu a nadával tímovým zamestnancom. Stalo sa to na konci Q2, v ktorej vypadol a za tímovým kolegom Fernandom Alonsom zaostal o viac ako pol sekundy.
Hovorca stajne povedal, že Lance bol nahnevaný, ale zranenie s incidentom v garáži nemá nijakú spojitosť. Zdroj z tímu podľa BBC neskôr zdôraznil, že Stroll nič v garáži nepoškodil a ani nikomu nenadával.
Aston Martin zároveň dodal, že ruku a zápästie jazdec pociťuje už posledné týždne. Mike Krack zdôraznil, že všetky špekulácie sú len klebety v paddocku: „Bol som v boxovej uličke a nič také (konflikt v garáži, pozn. red) som nepočul.“
„Myslím si, že sa jeho bolesti stále zhoršovali. Po kvalifikácii sa spolu s tímom rozhodol, že vynechá preteky. Dostal odporúčanie všetko opäť skontrolovať a nesúťažiť v nedeľu,“ uzavrel Luxemburčan.
Celkové poradie jazdcov
Po 9 z 24 pretekov:
Poradie | Meno | Krajina | Tím | Body |
|---|---|---|---|---|
1. | Oscar Piastri | Austrália | McLaren | 186 |
2. | Lando Norris | Veľká Británia | McLaren | 176 |
3. | Max Verstappen | Holandsko | Red Bull | 137 |
4. | George Russell | Veľká Británia | Mercedes | 111 |
5. | Charles Leclerc | Monako | Ferrari | 94 |
6. | Lewis Hamilton | Veľká Británia | Ferrari | 71 |
7. | Kimi Antonelli | Taliansko | Mercedes | 48 |
8. | Alex Albon | Thajsko | Williams | 42 |
9. | Isack Hadjar | Francúzsko | Racing Bulls | 21 |
10. | Esteban Ocon | Francúzsko | Haas | 20 |
11 | Nico Hülkenberg | Nemecko | Haas | 16 |
12. | Lance Stroll | Kanada | Aston Martin | 14 |
13. | Carlos Sainz | Španielsko | Williams | 12 |
14. | Pierre Gasly | Francúzsko | Alpine | 11 |
15. | Júki Cunoda | Japonsko | Red Bull | 10 |
16. | Oliver Bearman | Veľká Británia | Haas | 6 |
17. | Liam Lawson | Nový Zéland | Racing Bulls | 4 |
18. | Fernando Alonso | Španielsko | Aston Martin | 2 |
Pohár konštruktérov
Po 9 z 24 pretekov:
P. | Tím | Body |
|---|---|---|
1. | McLaren | 362 |
2. | Ferrari | 165 |
3. | Mercedes | 159 |
4. | Red Bull | 144 |
5. | Williams | 54 |
6. | Racing Bulls | 28 |
7. | Haas | 26 |
8. | Kick Sauber | 16 |
9. | Aston Martin | 16 |
10. | Alpine | 11 |















