McLaren dostal v F1 rekordnú pokutu, FIA zverejnila kompromitujúce e-maily

TASR|14. sep 2007 o 17:40

Vedenie Medzinárodnej automobilovej federácie zverejnilo e-mailovú komunikáciu medzi pilotmi stajne McLaren. Tie jasne dokazujú, že využili informácie, ktoré stajňa nečestne získala o svojom najväčšom konkurentovi Ferrari.

Vedenie Medzinárodnej automobilovej federácie (FIA) zverejnilo e-mailovú komunikáciu medzi pilotmi stajne McLaren. Tie jasne dokazujú, že využili informácie, ktoré stajňa nečestne získala o svojom najväčšom konkurentovi Ferrari.

Pätnásťstranový dokument, ktorý zverejnili pred štartom VC Belgicka, podľa FIA dokazuje, že testovací pilot Pedro de la Rosa a Fernando Alonso o nelegálne získaných informáciách z Ferrari vedeli. "Všetky informácie z Ferrari sú spoľahlivé. Pochádzajú od Nigela Stempneya, ich bývalého mechanika - neviem čo robí teraz. Je to ten istý človek, ktorý nám na VC Austrálie povedal, že Kimi Räikkönen zastaví na 18. kole. Je kamarát s Mikeom Coughlanom, naším hlavným dizajnérom," napísal v e-maili z 25. marca De la Rosa Alonsovi.

Tím McLaren-Mercedes je šokovaný

Udelenie najvyššej pokuty v histórii "efjednotky" totálne šokovalo britsko-nemecký tím McLaren-Mercedes, no aj pokuta 100 miliónov amerických dolárov a odobratie všetkých bodov v Pohári konštruktérov sa talianskej tlači máli.

"Rozhodnutie FIA potrestať McLaren iba v Pohári konštruktérov je fraška. Veď podľa obvinenia využil nelegálne získané podklady hlavného konkurenta Ferrari," soptí Tuttosport. "McLaren potrestaný, piloti zachránení. Toto je spravodlivosť s dvoma tvárami. Čierny deň svetového športu," kontruje Corriere della Sera. Napriek vytrvalému popieraniu viny potrestala vo štvrtok Svetová rada Medzinárodnej automobilovej federácie (FIA) "strieborné šípy" za účasť v špionážnej afére rekordnou pokutou a britsko-nemecká stajňa prišla o všetky body získané v sezóne 2007 v Pohári konštruktérov. Jazdci tímu, úradujúci majster sveta Španiel Fernando Alonso a líder priebežného poradia Brit Lewis Hamilton vyviazli bez trestu.

"McLaren stráca všetky body a v tejto sezóne už nemôže žiadne získať. Jazdci tímu s nami spolupracovali a dali nám cenné informácie. Preto si môžu ponechať získané body. Ak budú monoposty pre sezónu 2008 v poriadku, nemalo by sa ďalej nič diať, ale to uvidíme až v decembri," povedal prezident FIA Max Mosley niekoľko minút po vynesení verdiktu. Grémium tak revidovalo rozhodnutie z 26. júla, ktorý McLaren obvinení z profitu z nelegálne získaných dokumentov Ferrari oslobodil.

Športový riaditeľ Mercedesu Norbert Haug naznačil odhodlanie odvolať sa voči tvrdému trestu: "Rozhodnutie je šokom pre všetkých v tíme a ako vidieť na reakciách publika, aj pre mnohých vonku. So všetkou rozhodnosťou však budeme bojovať ďalej, aby sme dali našu odpoveď na okruhoch, ako naposledy v Monze, a hľadať spravodlivosť na súdoch."

FIA potrestala McLaren-Mercedes za držbu dokumentov, nie za profit

FIA v piatok informovala, že na potrestanie tímu Formuly 1 McLaren-Mercedes jej stačila nelegálna držba dôverných dokumentov konkurenčnej stajne Ferrari.

V 15-stranovom rozsudku sa nezaoberala otázkou, či poznatky z nich využili "strieborné šípy" vo svoj prospech. Fakt, že v prvom procese 26. júla padol v rovnakej veci oslobodzujúci verdikt a vo štvrtok 100-miliónová pokuta a odobratie všetkých bodov v Pohári konštruktérov, komentovala FIA vo svojom vyhlásení: "Tentoraz prišlo grémium k záveru, že okrem bývalého šéfdizajnéra Mikea Coughlana sa k dokumentom dostali ďalšie osoby, medzi nimi testovací pilot Pedro de la Rosa, ktorý ich mal ďalej odovzdať Fernadovi Alonsovi."

Federácia však nepredostrela žiadne jednoznačné dôkazy o konkrétnom profite z dokumentov. "Z dôkazov možno usúdiť, že McLaren-Mercedes získal určitú športovú výhodu, no jej konkrétny rozmer sa určiť nedá," pokračuje sa vo vyhlásení, v ktorom je najčastejšie používanou formuláciou: "Je nepravdepodobné, že..." "Strieborné šípy", ktoré po celý čas trvali na svojej nevine, sú pripravené ísť do ďalšieho právneho súboja.

Najväčšie pokuty v histórii F1:

100 miliónov USD: Špionážna aféra tímu McLaren-Mercedes v sezóne 2007. "Strieborné šípy" potrestala Svetová rada Medzinárodnej automobilovej federácie (FIA) za využitie duchovného bohatstva Ferrari.

5 miliónov USD: Politický škandál počas oceňovania víťazov na VC Turecka v auguste 2006. Cenu víťazovi, Brazílčanovi Felipemu Massovi, odovzdal líder cyperských Turkov Mehmet Ali Talat, čo pobúrilo šéfov FIA. Talata totiž predstavili divákom celého sveta ako prezidenta Tureckej republiky Severného Cypru, ktorú uznáva iba Turecko.

1 milión USD: Porušenie tímových pravidiel vo Ferrari počas VC Rakúska 2002. Vedúci jazdec Rubens Barichello musel na pokyn šéfa tímu Jeana Todta prenechať víťazstvo Michaelovi Schumacherovi.

1 milión USD: Invázia divákov na trať po VC Maďarska 1998. Preteky vyhral nemecký jazdec Ferrari Michael Schumacher.

500.000 USD: Trest pre tím Benetton, pretože Michael Schumacher, v tom období v jeho službách, ignoroval na VC Anglicka 1994 v Silverstone čiernu vlajku.

200.000 USD: Pokutu dostali Benetton a Williams počas VC Brazílie 1995, pretože tankovali do svojich monopostov benzín, ktorý nespĺňal stanovené parametre.

100.000 USD: Aféra týkajúca sa počítačových kódov McLarenu a Benettonu na VC San Marina 1994 v Imole.

100.000 USD: Škandál okolo bezpečnostných opatrení na VC Brazílie 2000. Tréning pred podujatím museli organizátori hneď trikrát prerušiť, pretože na trať padli nedostatočne upevnené reklamné pútače.

100.000 USD: Pokuta pre trojnásobného majstra sveta Ayrtona Sennu po VC Japonska 1990 za "nebezpečný spôsob jazdy".

50.000 USD: "Plombová aféra" McLarenu a Miku Häkkinena na VC Rakúska 2000. Tím dostal pokutu za chýbajúcu plombu na elektronike a navyše prišiel o 10 bodov v Pohári konštruktérov.

50.000 USD: "Benzínová aféra" McLarenu na VC Belgicka 1997.

50.000 USD:
Nachádzate sa tu:
Domov»Formula 1»McLaren dostal v F1 rekordnú pokutu, FIA zverejnila kompromitujúce e-maily