Piatok, 22. január, 2021Meniny má Zora

Košičanka preplávala ako prvá Slovenka kanál La Manche

Zuzana Jusková. V pozadí slávny La Manche. (Autor: archív Z. J.)
Patrik Fotta|Publikované 16. aug 2017 o 22:00

Okrem studenej vody sa musela vyrovnať aj s nástrahami ako medúzy či žraloky.

KOŠICE. Plavkyňa Zuzana Jusková sa v stredu skoro ráno odhodlala absolvovať najväčšiu výzvu svojho života – preplávať kanál La Manche.

Je historicky prvou Slovenkou, ktorá sa o to pokúsila. Napokon úspešne.

Okrem vody, ktorá mala teplotu okolo 18 stupňov, sa musela Košičanka vyrovnať aj s nástrahami v podobe medúz a žralokov.

Vytrvalostná plavkyňa sa na zdolanie známeho kanála pripravovala takmer dva roky pod vedením trénerov Vladimíra Mravca a Zoltána Makaia.

Tí sa nachádzali celý čas na sprievodnom plavidle, na ktorom bol okrem pilotov aj rozhodca z Channel swimming association (CSA), ktorý dohliadal na regulárnosť plavby.

Plavba za vyše 11 hodín

Pokus sa podaril, Zuzana Jusková preplávala Lamanšský prieliv, keď časom 11 hodín a 16 minút utvorila nový slovenský rekord.

Pred ňou prekonali trať šiesti muži zo Slovenska.

Štyridsaťtriročná Košičanka Jusková ešte ako juniorka ŠKP Košice snívala o preplávaní La Manche.

V roku 1989 získala vo federálnej lige družstiev striebornú medailu, jej hlavnou disciplínou bolo osemsto metrov voľným spôsobom.

Prvým Slovákom v ére samostatnosti Slovenska, ktorý zvládol 36-kilometrovú náročnú trať medzi Anglickom a Francúzskom, bol práve jej tréner Zoltán Makai.

Prísne pravidlá

Aby bol pokus uznaný, musí plavec dodržiavať prísne pravidlá.

Zakázaný je akýkoľvek kontakt s inou osobou alebo loďou.

Zo sprievodného plavidla môžu byť plavkyni podávané len tekutá strava a pitná voda.

Po doplávaní na francúzsku stranu musí vyliezť na breh alebo na skalu, za ktorou sa už nenachádza voda.

Plavkyňa má povolené použiť len klasické plavky bez neoprénu, okuliare a silikónovú čiapku.

Proti odretiu kože pri plávaní v slanej vode sa môže natrieť lanolínom.

Stred augusta si na svoj pokus vybrala Jusková aj preto, že rozdiel medzi prílivom a odlivom je v tomto čase len okolo 6 metrov.

Definitívne rozhodnutie je však na pilotovi lode, ktorý musí brať do úvahy aj počasie.

Patrik Fotta pôsobil 6 rokov v denníku Korzár ako športový redaktor. Píše predovšetkým o hokeji, hádzanej, basketbale, či atletike. Ako reportér sa zúčastnil na MS v hokeji 2019 a šesťkrát na Medzinárodnom maratóne mieru.

Diskusia

Diskusiu k článku si môžete prečítať na sport.sme.sk

Súvisiace články

© Copyright 2021 | Športnet, s.r.o.