Ihrisko na juhu Slovenska očarilo aj holandského fotografa

Titanilla Bőd|28. dec 2020 o 10:35

Futbal je o priestore a o videní, tvrdí Hans van der Meer.

Ihrisko v Hajnáčke. Foto: Hans van der Meer

Úchvatné vrchy, ligotavé more, staromódne paneláky či precízne zoradené tehlové domy. Futbalové ihriská sú rovnaké všade na svete, ale ich okolie prezrádza veľa o danej krajine.

Holandský fotograf Hans van der Meer precestoval najprv rodnú krajinu a potom celú Európu, a na zreteli mal stále ten veľký obraz.

Ihrisko len v popredí

Na svojej webstránke o sérii Európske ihriská píše, že ho zaujali staré športové fotografie z prvej polovice 20. storočia. „Mohli ste na nich vidieť celé prostredie zápasu. Ihrisko bolo len v popredí. Ďalej ste mohli jasne rozlíšiť tváre pánov v klobúku a dlhom kabáte na opačnej tribúne, zástavy na streche a stromy za ňou, alebo dopravu na ulici za štadiónom,“ opisuje.

Presne také sú aj jeho fotografie z rôznych amatérskych stretnutí po celej Európe. „Všetci sme už boli na futbalovom ihrisku, či už ako fanúšik, hráč, otec alebo mama. Preto ako fotograf preferujem amatérsky futbal, ale ako hráč rád si pozriem dobrý zápas. Všetci poznajú rôzne futbalové situácie, na ihrisku či mimo neho. Futbal je celosvetový fenomén a tak umožní apelovať na kolektívnu pamäť ľudí po celom svete,“ vysvetľoval Hans van der Meer pre Futbalnet.

Aj šesť zápasov cez víkend

Sám bol stredopoliar, najprv hral v rodnej dedine a neskôr v Amsterdame, ale na nižšej úrovni. Ako fotografa ho však amatérsky futbal nelákal z romantických či nostalgických dôvodov, skôr ho vnímal ako dokumentarista, v kontexte sociológie i antropológie.

„Hra je dôležitým prvkom v živote. Keď sa hráme, ukážeme inú časť svojho ja, je tam aj element divadla či drámy, čo v bežnom živote nevidíme. Preto je to relevantný subjekt v našej kultúre,“ objasňoval svoj uhol pohľadu fotograf.

Na svojich cestách sa vždy spoliehal na pomoc miestnych ľudí. Cez týždeň si vytipovali niekoľko lokalít, pozreli si, ktorá by bola najlepšia, kde okolie ihriska či štadióna umožňuje zvečniť aj typickú lokálnu scenériu. „Cez víkend sme sa potom tam vrátili fotiť, naplánovali sme si dva-tri zápasy na sobotu a dva-tri na nedeľu,“ priblížil svoju pracovnú metódu Hans van der Meer.

Trenčín a Hajnáčka

Na Slovensku fotil najprv v Trenčíne, kde ho zaujal hrad nad štadiónom. Táto fotografia sa objavila v jeho pravidelnej mesačnej rubrike pre holandský alternatívny futbalový magazín JOHAN.

Navštívil aj niekoľko ihrísk na juhu Slovenska a najviac ho očarila Hajnáčka. Nad areálom futbalového ihriska sa tam týči kopec so zrúcaninou gotického hradu.

Tento záber sa stal aj súčasťou výstavy Európske ihriská a dostal sa aj do rovnomennej knihy ako jediná lokalita zo Slovenska.

Marseille
Marseille (Autor: Hans van der Meer)

Hans van der Meer bol ako mladý fotograf v 80-tych rokoch na dlhšej stáži v Budapešti, kde ho prekvapil život za železnou oponou. Myslí si však, že väčšina rozdielov už zmizla.

„Vo futbale pravdepodobne také veľké rozdiely medzi východom a západom neboli ani pred rokom 1989. Skôr som si všimol rozdiely medzi severným a južným časťami Európy, ale aj to len čo sa týka povrchu. V južnej Európe je veľa pieskových ihrísk, kým na severe sú rozšírené trávnaté ihriská,“ poznamenal holandský fotograf.

Futbal podľa neho ponúka tie isté rituály a tie isté emócie na celom svete, aj keď môžu byť nejaké vizuálne rozdiely v správaní sa hráčov. „V Taliansku veľa gestikulujú a celkovo reč tela je oveľa intenzívnejšia. Vo Francúzsku zase futbalisti na ihrisku veľa rozprávajú,“ prezradil.

Dvaja bojujú o loptu. No a čo?

Vnímanie priestoru je podľa neho kľúčové. Vo vynikajúcej knihe britského novinára Davida Winnera Brilliant Orange, ktorá mapuje holandský futbal z nezvyčajných hľadísk a spája ho s umením, architektúrou či spoločenskými vedami, to vysvetľoval Hans van der Meer nasledovne: „Každý pondelok vidíme v novinách tie isté stupídne a nudné fotografie zblízka, ktoré vznikli teleobjektívom, čo skresľuje priestor. Tie obrázky ukazujú futbalové situácie, ale nemáte potuchy, čo znamenajú. Dvaja hráči bojujú o loptu. No a čo? V ktorej časti ihriska sú?“

On sám preto najradšej fotí futbal z tribúny a nie spoza bránky ako väčšina športových fotografov. Zábery z výšky veľa prezrádzajú aj o taktickom rozostavení jednotlivých mužstiev.

„Futbal je o priestore a o videní. Vidí hráč s loptou tie isté možnosti ako my z tribúny alebo v televízii? Priestor, presne ako v šachu, je aj vo futbale fundamentálnou súčasťou hry, čo nemôžete vynechať, keď chcete ukázať relevantný futbalový moment,“ dodal holandský fotograf pre Futbalnet.

Z krčmy spolu na ihrisko

Hans van der Meer sa už v súčasnosti nevenuje futbalovým tematikám, ale jeho výstava Európske ihriská stále cestuje po svete. V čase koronavírusovej pandémie boli sprístupnené na YouTube aj jeho futbalové krátke filmy, v ktorých sa môže spoznať každý futbalista-amatér, nech žije v ktoromkoľvek kúte sveta.

Z futbalových rituálov má najradšej amatérsky futbal na anglický spôsob. „Páči sa mi, ako sa hráči zhromažďujú pred zápasom v krčme, potom spolu pôjdu na prenajaté ihrisko, sami si kreslia čiary a vešajú sieť na bránku. Je to akási základná forma tejto krásnej hry. Trošku to pripomína začiatky futbalu z 19. storočia a zrazu máte pocit, že sa od tých čias toho nezmenilo veľa,“ dodáva Hans van der Meer.

Nachádzate sa tu:
Domov»Futbalnet»Ihrisko na juhu Slovenska očarilo aj holandského fotografa