BRATISLAVA. Aj internetový vyhľadávač pri jeho mene tápe. Žil totiž ešte hlboko v analógovej dobe a stopy o jeho úspechoch i krátkej kariére sa na internet nedostali.
Už ako mladý pretekár patril medzi veľké cyklistické talenty v Československu. Ukazoval sa ako výnimočný pretekár. Na domácich pretekoch bojoval o pódiové priečky. Jeho kolegovia pri spomienke naňho hovoria len v pozitívach.
Jeden z najväčších talentov československej cyklistiky Zdeněk Kramoliš zahynul za tragických okolností pred 55 rokmi - 24. mája 1969. Skonal na pretekoch vo Veľkej Británii. V čase smrti mal 21 rokov.
„Vynikajúci jazdec. Absolútna nádej. Vyhliadli sme si ho. Prišiel k nám po skončení základnej vojenskej služby a vyhrával preteky,“ spomína legendárny tréner Kamil Haťapka, ktorý bol zakladateľom cyklistického klubu Inter.
Na Kramoliša dostal tip, oslovil ho a do bratislavského tímu pretekár z Moravy nastúpil po vojenskej službe.
Preteky, ktoré organizovali letci Royal Air Force
V Interi odjazdil viac ako jednu sezónu a už patril medzi najlepších jazdcov klubu. V roku 1969 dostal bratislavský klub pozvánku na preteky Milk Race do Veľkej Británie. Išlo o najväčšie a najprestížnejšie podujatie v Británii v tom čase. Podujatie neskôr zaniklo, no išlo o akého si predchodcu pretekov Tour of Britain.
„Na československý zväz sme dostali pozvánku a náš klub poverili reprezentáciou. Preteky usporadúvala mliekarenská spoločnosť, ale na jej marketingu pracovali bývalí letci Royal Air Force, ktorí bojovali aj počas druhej svetovej vojny, a všetko bolo zabezpečené na úrovni,“ spomína Haťapka.
Inter vyslal na preteky šesticu pretekárov spolu s masérom, mechanikom, trénerom Haťapkom a tajomníkom klubu.
Medzi pretekármi bol napríklad aj Ján Svorada starší, otec neskoršieho úspešného šprintéra.
„Odcestovali sme v dobrej nálade na našom landroveri. V Anglicku sa jazdí po ľavej strane vozovky, čo bola pre nás istá nevýhoda, pretože po ľavej strane museli jazdiť aj pretekári. Ale prednosťou zase bola dobrá technická kontrola všetkých bicyklov,“ spomínal tréner Haťapka.
Prichádzajúce auto mu zakryl živý plot
Na pretekoch nebolo možné, aby technickú podporu zabezpečovali pretekárom jednotlivé tímy. Pre celý pelotón bola špeciálna mechanická podpora na konci skupiny. Tréneri sedeli v sprievodných autách spolu s rozhodcami.
K tragédii prišlo už v prvej etape pretekov, ktorá viedla z Worthingu do Swindonu.
Asi 57 kilometrov pred cieľom dostali všetky autá hlásenie, že nejaký pretekár mal technickú poruchu a zaostal.
„Vedeli sme, že za pelotónom bola dvojica Švajčiara s Rusom, preto som si myslel, že to bude jeden z nich. Neskôr sa ukázalo, že to bol Zdenko Kramoliš. Mal poruchu na brzdách.
Následne hlásili do vysielačiek, že mu brzdy opravilo mechanické auto Campagnolo a doťahuje sa na pelotón. Ale keď sme sa o niečo neskôr priblížili k jednej zákrute, zastavil nás policajt na motorke,“ opisuje úspešný tréner.