BRATISLAVA. Rok 2016 patrí medzi najúspešnejšie v histórii slovenskej cestnej cyklistiky. Peter Sagan v ňom dosiahol celkovo štrnásť víťazstiev, z toho viacero možno označiť za pamätné.
Či už ide o obhajobu dúhového dresu v Dauhe, zisk prvého monumentálneho víťazstva na Okolo Flámska alebo tri etapové víťazstvá na Tour de France.
Nebolo to ale iba o ňom. Slovensko malo až šesť pretekárov v tímoch World Tour.
V ruskom tíme Tinkoff pôsobili okrem bratov Saganovcov aj Erik Baška s Michaelom Kolářom a v profesionálnom pelotóne mali svoje miesto aj Peter a Martin Velitsovci.
Dnes však reálne hrozí, že krajina spod Tatier bude mať v roku 2022 v elitných tímoch iba jedného cyklistu - len osemnásťročného juniora Martina Svrčeka.
O najprestížnejšie preteky by nemal prísť
Peter Sagan po piatich sezónach v tíme Bora-Hansgrohe prestupuje do prokontinentálneho tímu TotalEnergies, ktorý v minulosti úspešne pôsobil pod názvom Europcar.
„Keď som sa s Peťom rozprával, tak povedal, že už necítil takú podporu a dôveru. Možno nie vždy je všetko povedané, ale človek to vycíti. Prišli ďalší cyklisti, ktorí vyrástli popri ňom a tiež sa dožadovali svojich domestikov či zvýšenia platu.
Peťo sám povedal, že ďakuje za všetko, ale je najvyšší čas odísť a zmeniť prostredie,“ povedal v rozhovore pre Sportnet prezident Slovenského zväzu cyklistiky (SZC) Peter Privara.
TotalEnergies je označovaný ako tím z druhej ligy, ale so Saganom má oveľa väčšiu šancu priblížiť sa tým najlepším.
Aj vďaka trojnásobnému majstrovi sveta pravdepodobne dostane pozvánku aj na najväčšie preteky sveta, vrátane Tour de France či jarných klasík.
„Myslím si, že žiaden organizátor klasík si nedovolí to, že by nepozval Petra Sagana. Či už ide o belgické alebo talianske preteky.
Možno bude pod menším tlakom, pretože jeho tím nebude na očiach. A práve z toho môže Peťo niečo vyťažiť,“ doplnil Privara.
Očakávajú od neho to, čo aj v Bore
Rozdiel medzí tímami World Tour a Pro Tour je najmä vo financiách. Tímy druhej ligy majú rozpočet tri až desať miliónov, v najvyššej kategórii je to 15-20, možno až 30 miliónov eur.
Tiež musia pred sezónou zaplatiť vysokú kauciu. Tá slúži na zaplatenie základných miezd pre cyklistov a zamestnancov v prípade, že by sponzori v priebehu sezóny prestali tím finančne dotovať.