Sobota, 6. marec, 2021Meniny má Radoslav, Radoslava

Testy potvrdili, že za tragédiu hokejistov Jaroslavľu môžu piloti

(Autor: TASR/AP)
TASR|Publikované 19. okt 2011 o 11:53

Ľudia na palube Jak-42, ktorý viezol hráčov Lokomotivu Jaroslavľ, nezahynuli pre technickú poruchu, či problémy s kvalitou paliva.

JAROSLAVĽ. Aj posledné utorkové testovacie vzlety potvrdili, že septembrovú katastrofu lietadla Jak-42 s výpravou hokejistov Lokomotivu Jaroslavľ, spôsobila chyba pilota.

Informovali o tom ruské média na základe testov Medzištátneho leteckého výboru (MAK), ktoré podnikli s rovnakým lietadlom v Žukovskom pri Moskve.

Pri tragédii lietadla, ktoré smerovalo 7. septembra s mužstvom účastníka KHL na zápas do Bieloruska, zahynul aj bývalý kapitán slovenskej reprezentácie Pavol Demitra.

"Počas letových skúšok preukázala experimentálna verzia, že Jak-42 a ľudia na jeho palube nezahynuli pre technické poruchy, či problémy s kvalitou paliva, ale práve pre brzdenie jeho kolies. Nespôsobila to technika, ale pilot pri riadení, ktorý z neznámeho dôvodu nechal pri vzlete nohy na pedáloch," napísal ruský denník Kommersant.

Už prvé testy dokázali chybu pilotov

Skúšobný pilot napodobňoval správanie svojho kolegu z fatálneho letu. Počas štartu najskôr držal nohy na brzdách a súčasne priťahoval riadiacu páku. K nemu bol tentoraz pripevnený prístroj merajúci silu vyvíjanú rukami pilota. Testy ukázali, že k pritiahnutiu "kniplu" do uhla 13 stupňov bolo potrebné vyvinúť silu odpovedajúcu 64 kg. A tú skúšobný pilot nemohol vyvinúť, ani v prípade, že by sa celou silou oprel do brzdných pedálov.

Nasledoval preto posledný vzlet, kedy po nastavení klapky výškového kormidla do normálneho uhlu piatich stupňov piloti dali dolu ruky a nohy z riadiaceho stroja.

Podľa Kommersantu potom Jak-42 bezpečne a presvedčivo nabral výšku. Už prvé testy pritom ukázali, že za pádom stroja zrejme stojí brzdenie pri vzlete. Krátko po nehode sa špekulovalo o neznámej dodatočnej brzdiacej sily, ktorá neumožnila lietadlu riadny štart. Čierne skrinky ale brzdenie neodhalili.

Pri rýchlosti 220 km/h prešiel Jak-42 koniec dráhy, pri rýchlosti 230 km/h vzlietol, ale takmer vzápätí sa zrútil. Na dráhe sa našli stopy, ktoré ukazujú, že lietadlo prestalo brzdiť až na poslednú chvíľu.

Diskusia

Diskusiu k článku si môžete prečítať na sport.sme.sk

Súvisiace články