Štvrtok, 28. január, 2021Meniny má Alfonz

Svitko spadol, pri páde sa mu nafúkla vesta. Dakar je každý druhý deň naopak

Štefan Svitko na Rely Dakar 2021. (Autor: Flavien Duhamel/Red Bull Content Pool)
Miloslav Šebela|Publikované 5. jan 2021 o 10:00

Slovenský pretekár vypadol z Top 10.

Rely Dakar 2021

Motocykle - 3. etapa (Vadí ad Davásir, 403 km/630 km):

1.Toby PriceAustráliaKTM3:38:23 h
2.Kevin BenavidesArgentínaHonda+ 1:16 min
3.Matthias WalknerRakúskoKTM+ 2:36 min
4.Skyler HowesUSAKTM+ 6:16 min
5.Sam SunderlandV. BritániaKTM+ 8:24 min
6.Xavier de SoultraitFrancúzskoHusquarna+ 8:50 min
22.Štefan SvitkoSlovenskoSlovnaft Rally Team+ 18:14 min
55.Erik VlčákSlovenskoSlovnaft Rally Team+ 1:39:13 h
58.Martin BenkoSlovenskoNorwit Racing+ 1:49:32 h

VADÍ AD DAVÁSIR, BRATISLAVA. Púštna rely vždy so sebou prináša množstvo zvratov, trápenia favoritov a nečakaných zmien v celkovom poradí.

Doteraz však takmer nikdy nebol v zmenách v celkovom podarí taký rytmus ako je na Dakare tento rok.

Minimálne medzi pretekármi v špičke.

V prvých dňoch platil vzorec, že komu sa darilo v jeden deň, na druhý deň prepadol, aby sa následne vrátil dopredu.

Znie to šialene?

Svitko nabral stratu

V druhej etape prepadol víťaz prvej Toby Price. Stratil viac ako pol hodiny a výrazne klesol aj v celkovom poradí.

Vôbec ho to však netrápilo.

"Myslím, že takýchto posunov vo celkovom poradí - hore aj dole - ešte uvidíme veľa," tvrdil po druhej etape Price.

V utorok opäť vyhral.

S rovnakým vzorcom, len inverzným, fungujú ďalší pretekári. Najlepší jazdci z druhej etapy v stredu zase prepadli.

Medzi nimi bol aj Štefan Svitko. Slovenský pretekár obsadil v tretej etape 22. priečku so stratou 18 minút, čo je v aktuálnom ročníku Dakaru jeho najhoršie umiestnenie.

V celkovom poradí vypadol z najlepšej desiatky a patrí mu 14. priečka.

Novým lídrom je nečakane Američan Skyler Howes, ktorý nejazdí v žiadnom továrenskom tíme. Nemá teda takú veľkú podporu.

Pre ilustráciu, posledných 20 ročníkov Dakaru vyhral medzi motocyklistami zakaždým jazdec s továrenskou podporou.

Menšie tímy sa nemôžu zázemím a možnosťami továrenským tímom vyrovnať. Howes má 28 rokov a štartuje na Dakare tretí raz.

Svitko spadol

"Musel som dávať pozor aj na navigáciu, lebo sme sa trošku zamotali. Mohlo to byť aj lepšie, ale zatiaľ som spokojný," povedal Svitko po etape.

Vyjadril sa aj k neustálym zmenám v poradí: "Mieša sa to každý deň, takže uvidíme, čo prinesie zajtrajšok."

Slovenský pretekár si prvýkrát nechcene vyskúšal nafukovaciu vestu.

"Prechádzali sme cez dunu a ako som skočil, tak som padol kopýtkami hore. Tak sa vesta nafúkla a o minútu to pomaly sfúklo. Aspoň s tým už mám skúsenosti, ale dúfam, že ju už nebudem potrebovať," dodal.

"Mal som z vesty najskôr obavy, ale vyzerá, že je to naozaj dobrá vec. Pri tankovaní mi vymenili bombičky. Takže ju mám opäť pripravenú na zajtra," komentoval pád pre redbull.sk.

Svitko: Prvý na štarte nemôže vyhrať

Svitko načrtol aj dôvod, prečo sa poradie v etapách stále mení. Navigácia v teréne je iná ako v minulých rokoch.

"Vzhľadom na dĺžku etapy je roadbook veľmi hrubý. Niektoré úseky sú rýchle a bezpečné, ale ďalšie sú plné waypointov a zákrut. A v Saudskej Arábii je veľa ciest, ktoré sa križujú," opisoval slovenský pretekár pre redbull.sk.

"Nemôžete ísť 150-tkou, k tomu navigovať a dávať pozor na kamene. Je normálne, že ten, kto štartuje prvý, nemôže vyhrať. Keď sme jazdili v Čile, boli tam aj úseky, na ktorých sme išli 20 kilometrov rovno, potom bola križovatka v tvare T. Tam sme ani nepotrebovali vedieť ani smer v stupňoch, na ktorý musíme odbočiť.
Tu musia ísť prví jazdci pomalšie. Dnes vyhral Price. Zajtra zas bude tridsiaty. Tak to je," dodal Svitko.

Vzhľadom k tomuto by mal vo štvrtej etape mať teoreticky výhodnejšiu pozíciu na štarte a mohol by sa opäť posunúť dopredu.

Priemerná rýchlosť 130 až 140 km/h

Odstupy medzi prvými štyrmi jazdcami po troch etapách sú však minimálne. Štvrtý Price stráca menej ako dve minúty.

Etapa bola skôr rýchla a jazdi v nej čelili len málo dunám.

"Etapa bola podobná ako v pondelok, rovinatá a rýchla. Ku koncu som šiel maximálkou 166 km/h, ale to len chvíľu. Na pieskových pláňach som šiel v priemere rýchlosťou okolo 130 až 140 km/h," opisoval etapu pre idnes.cz český pretekár Milan Engel.

Erik Vlčák a Martin Benko prišli so stratou takmer dvoch hodín. Prvý menovaný finišoval na 55. priečke, Benko o tri miesta nižšie.

Medzi automobilmi zopakoval etapové víťazstvo Katarčan Nasser Al-Attiyah na Toyote. V celkovom poradí je druhý za Stéphanom Peterhanselom.

Priebežné poradie a ďalšie výsledky

Motocykle - poradie po 3. etape:

1.Skyler HowesUSAKTM12:04:48 h
2.Kevin BenavidesArgentínaHonda+ 33 s
3.Xavier de SoultraitFrancúzskoHusquarna+ 1:28 min
14.Štefan SvitkoSlovenskoSlovnaft Rally Team+ 12:50 min
54.Erik VlčákSlovenskoSlovnaft Rally Team+ 3:55:37 h
61.Martin BenkoSlovenskoNorwit Racing+ 4:48:24 h

Automobily - 3. etapa:

1.Nasser Al-AttiyahKatarToyota3:17:39 h
2.Henk LateganJARToyota+ 2:27 min
3.Stéphane PeterhanselFrancúzskoMini+ 4:05 min

Automobily - poradie po 3. etape:

1.Stéphane PeterhanselFrancúzskoMini10:39:02 h
2.Nasser Al-AttiyahKatarToyota+ 5:09 min
3.Mathieu SerradoriFrancúzskoSRT Racing+ 26:21 min
Miloslav Šebela sa venuje cyklistike, biatlonu, motorizmu, plávaniu a ďalším individuálnym športom. Reportérsky pokrýval zimné olympijské hry vo Vancouvri, v Soči a Riu, niekoľko šampionátov v cyklistike a dva hokejové. Okrem písania o športe sa aktívne venuje cyklistike, triatlonu a ultratrailu.

Diskusia

Diskusiu k článku si môžete prečítať na sport.sme.sk

Súvisiace články

© Copyright 2021 | Športnet, s.r.o.