Tisíc kilometrov cez Alpy len pešo alebo na padáku. Slovák pokračuje v najťažších pretekoch sveta

Juraj Koreň.
Juraj Koreň. (Autor: X / Red Bull X-Alps)
SITA|19. jún 2025 o 11:52

V nedeľu vyštartovali paraglajdisti z rakúskeho Kitzbühelu na trasu s dĺžkou 1283 km, ktorá vedie cez Rakúsko, Taliansko, Švajčiarsko, Nemecko a Francúzsko.

BRATISLAVA. Bol zvalený vlastným padákom s vyskočeným ramenom, ale napriek tomu pokračuje ďalej v pretekoch.

Slovenský paraglajdista a zároveň dobrodruh Juraj Koreň je účastník 12. edície podujatia Red Bull X-Alps, ktoré je najťažšie svojho druhu na svete.

V konkurencii 34 najlepších paraglajdingových letcov v prestížnych pretekoch v štýle hike & fly, kde sa športovci pohybujú cez Alpy výhradne pešo alebo vzduchom, mu aktuálne patrí na 19. miesto a je v kontakte s poprednou skupinou najlepších. Nezastavili ho ani roztrhnutý padák a dislokované rameno.

V nedeľu vyštartovali paraglajdisti z rakúskeho Kitzbühelu na trasu s dĺžkou 1283 km, ktorá vedie cez Rakúsko, Taliansko, Švajčiarsko, Nemecko a Francúzsko.

Kľúčovým bodom – tzv. X-Turnpoint je St. Moritz v južnej časti Švajčiarska, ktorý musia pretekári absolvovať v oboch smeroch. Pretekári aktuálne majú za sebou 72 hodín na trati a z celkovej dĺžky ukrojili takmer štvrtinu.

"Účastníci musia pešo a na padáku prekonať viac než 1200 km dlhú trať cez Alpy naprieč piatimi krajinami. Tento rok je súčasťou trasy historicky po prvý raz aj X-Turnpoint St. Moritz, ktorý musia športovci prejsť dvakrát.

Na konci každého dňa je posledný pretekár eliminovaný. Súčasťou trasy sú aj tri povinné via ferraty – extrémne náročné lezecké pasáže, ktoré preveria odvahu a technickú vyspelosť," informovala spoločnosť Red Bull v tlačovej správe.

Koreň prezývaný "Ďurifuk" si už počas prvých dní prešiel nielen výzvami typickými pre tieto preteky - strmými výstupmi, nepredvídateľným počasím a náročnými taktickými rozhodnutiami. A tiež vážnym momentom, ktorý by väčšinu pretekárov vyradil z hry.

Na konci druhého dňa slovenského účastníka pretekov zradil vietor pri pristávaní pod štvrtým otočným bodom Merano 2000. Bol tam zvalený vlastným padákom a narazil do stromu.

Nepríjemný pád sa skončil dislokáciou ramena a roztrhnutým krídlom. K piatemu otočnému bodu Schenna musel z vrchu Merana dokráčať pešo s dierou v padáku.

Lenže práve v týchto okamihoch sa ukazuje skutočný duch Red Bull X-Alps – tímová súdržnosť a vôľa nevzdať sa.

Profesionálny testovací pilot Mike Kremer neváhal, cestoval tri hodiny a ďalšie tri venoval nočnej oprave krídla priamo v teréne.

Juraj zatiaľ oddychoval, aby sa mohol ráno opäť postaviť na trať. Už nasledujúci deň bol opäť vo vzduchu a v utorok v poobedňajších hodinách dosiahol otočný bod X-Turnpoint v St. Moritzi.

"Pristál som poriadne stuhnutý, ale na vysedávanie nebol čas, lebo bolo stále letovo a borci predo mnou trielili hlbšie do Švajčiarska.

Štart bol rozpačitý a po chvíli ma položilo v Julien Passe, ale ešte som znova vzlietol a posunuli sme sa smerom na Disentis,“ povedal Koreň po večernom lete.

Aktuálne smeruje na otočný bod s poradovým číslom sedem - švajčiarsky Disentis Sedrun.

Nachádzate sa tu:
Domov»Ďalšie športy»Ostatné športy»Tisíc kilometrov cez Alpy len pešo alebo na padáku. Slovák pokračuje v najťažších pretekoch sveta