Vlhová bola naposledy testovací pilot. Ako si lyžiarky vyberajú čísla?

V technických disciplínach si Petra Vlhová čísla žrebuje.
V technických disciplínach si Petra Vlhová čísla žrebuje. (Autor: Jozef Jakubčo)
Juraj Berzedi|28. jan 2021 o 15:00

Cez víkend vyberie Vlhovej číslo počítač.

BRATISLAVA. To, čo je v technických disciplínach ako slalom či obrovský slalom výhoda, v rýchlostných disciplínach (super-G a zjazd) býva výrazný hendikep.

Keď Petra Vlhová pred niekoľkými dňami vypadla v super-G Svetového pohára v Crans Montane, ľudia sa pýtali, prečo mala štartové číslo jeden.

Do veľkej miery naň doplatila, keď sa nezmestila do bránky, ktorá bola za horizontom. Nevidela ju. Dodržala líniu, ktorú jej naordinoval tréner Livio Magoni. Bola však nesprávna.

„Na prehliadke trate som to videla, ale vtedy je to náročné odhadnúť, akú líniu musím ísť, lebo v jazde idem úplne inou rýchlosťou,“ priznala Vlhová pre slovenské médiá.

Kým 25-ročná Liptáčka bola na trati, ostatné súperky pozorne sledovali jej jazdu na štarte v televízii. A mohli sa poučiť z jej chyby.

V slalome sú nízke čísla výhodné

Na základe čoho majú pretekári svoje štartové čísla? Vyberajú si ich, žrebujú alebo ich dostanú podľa poradia vo Svetovom pohári?

V slalome a obrovskom slalome si najlepších pätnásť lyžiarok čísla žrebuje. Býva to vždy večer pred pretekmi a pred pandémiou koronavírusu bolo žrebovanie verejné.

Usporiadatelia ho vnímajú ako prestíž. Preto sa snažia vymyslieť originálny spôsob, ako zvyčajne na námestí zabaviť fanúšikov. Pretekárky sú uvoľnené. Panuje výborná atmosféra.

Najskôr si žrebujú čísla lyžiarky od ôsmeho do pätnásteho miesta. Po nich prichádza elitná sedmička, v ktorej v technických disciplínach figuruje aj Vlhová.

Je teda isté, že do slalomu a obrovského slalomu vyštartuje s číslom od jeden po sedem. Čím nižšie číslo, tým výhodnejšie, keďže kvalita trate sa po jazde každej pretekárky zhoršuje.

„V technických disciplínach sú nízke čísla výhodné. Nejazdíte po línii, ktorú si musíte pozrieť. Tam idete na techniku,“ načrtol Vlhovej brat Boris.

Číslo jeden? Je to ako testovací pilot

V rýchlostných disciplínach je to iné. S výberom štartových čísiel, ale aj s načasovaním, kedy bude najlepšie vyraziť na trať.

V zjazde a super-G si najlepších desať pretekárok vyberá nepárne čísla od 1 do 19. Prvá si vyberá najlepšia v rebríčku a ide to postupne, až po desiatu.

Petra Vlhová so štartovým číslom päť.
Petra Vlhová so štartovým číslom päť. (Autor: TASR - ilustračná fotografia)

Pred super-G v Crans Montane bola desiata v rebríčku Vlhová. A zostalo jej štartové číslo jeden, ktoré je v kĺzavých disciplínach najmenej obľúbené a pretekárky si ho nezvyknú vybrať.

„Nemáte nikoho pred sebou a nedostanete z trate poriadne informácie. Pretekár s jednotkou je testovací pilot, ktorý to buď zvládne alebo niekde vypadne,“ naznačil Matej Gemza, ktorý je asistentom hlavného trénera Livia Magoniho.

Druhých desať najlepších pretekárok z rebríčka disciplíny má párne čísla od 2 do 20. Ale pozor, tentoraz si ich pretekárky nevyberajú. A dokonca si ich ani sami nežrebujú. Určuje im ich počítač.

Čísla vyberá tréner Magoni

Štartové čísla pre rýchlostné disciplíny sa rozdeľujú deň pred pretekmi na trénerskom mítingu, na ktorý chodí pravidelne Vlhovej taliansky tréner Livio Magoni.

„Výber nechávame vždy na Livia, Petra nikdy nehovorí, aké chce číslo. Ideálne je byť čo najbližšie pri najlepších, aby sme mali podobné podmienky ako oni,“ prezrádza Boris Vlha.

V rýchlostných disciplínach, ktoré sa idú vždy len na jedno kolo, sa zväčša trať nezhoršuje tak ako pri technických.

Pri rýchlostných disciplínach výber nechávame vždy na trénera Livia Magoniho, Petra nikdy nehovorí, aké chce číslo. Ideálne je byť, čo najbližšie pri najlepších, aby sme mali podobné podmienky ako oni


Boris Vlha, brat slovenskej lyžiarky

Niekedy to býva skôr naopak. Trať sa vplyvom rôznych podmienok zrýchľuje a pretekárky s vyšším štartovým číslom môžu mať výhodu.

Napríklad česká lyžiarka Ester Ledecká zvíťazila v super-G na zimnej olympiáde v Pjongčangu 2018 so štartovým číslom 26.

Aký rebríček je rozhodujúci?

Dôležité je však vysvetliť, že pri výbere čísel nie je rozhodujúci klasický rebríček, poradie vo Svetovom pohári, do ktorého pretekárky získavajú body za jednotlivé preteky.

Rozhoduje iný rebríček - World cup start list.

Do tohto rebríčku sa počítajú body zo Svetového pohára z aktuálnej, ale aj minulej sezóny a o výslednom čísle napokon rozhoduje zložitý algoritmus.

V hodnotení slalomu má Vlhová zatiaľ v tejto sezóne 400 bodov. Vo World cup start list má však 630 bodov. V oboch rebríčkoch je momentálne prvá.

V obrovskom slalome je vo Svetovom pohári siedma, ale v rebríčku pre nasadzovanie je šiesta. Aby vypadla z elitnej sedmičky, museli by ju v ňom predstihnúť Lara Guttová-Behramiová i Slovinka Meta Hrovatová, ktoré sú za ňou.

Čísla jej vyberie počítač

Najbližší víkend sa uskutočnia rýchlostné preteky v nemeckom Garmisch-Partenkirchene. V sobotu zjazd a v nedeľu super-G.

V rebríčku zjazdu pre nasadzovanie je slovenská lyžiarka aktuálne jedenásta. Znamená to, že bude štartovať s párnym číslom od 2 do 20, ktoré jej pridelí počítač.

Na nepopulárnu desiatu priečku by sa mohla dostať len vtedy, ak by sa niektorá z pretekárok, ktorá sú v rebríčku pred ňou, do zjazdu neprihlásila.

V rebríčku super-G bola pred poslednými pretekmi v Crans Montane desiata. Po vypadnutí však klesla na 13. miesto.

Na jedenástej priečke je však Rakúšanka Nicole Schmidhofferová, ktorá je zranená. Takže v skutočnosti je Vlhová pred super-G v Garmisch-Partenkirchene dvanásta.

A znamená to, že v nemeckom stredisku bude štartovať s párnym číslom od 2 do 20, ktoré jej deň pred pretekmi vyžrebuje počítač.



Súvisiaci obsah

Nachádzate sa tu:
Domov»Zimné športy»Zjazdové lyžovanie»Vlhová bola naposledy testovací pilot. Ako si lyžiarky vyberajú čísla?