PARÍŽ. Je neuveriteľné, čo dokážu. Dynamiku a figúry gymnastov kombinujú s ladnosťou akvabel. Zvládnu premety, piruety, udržia sa na jednej ruke a ich telo pritom pulzuje a vlní sa do rytmu.
Pouličný tanec – breaking je súčasťou hiphopovej kultúry. Zrodil sa v newyorskom Bronxe v sedemdesiatych rokoch, kde sa skupiny predvádzali, kto je zručnejší v tanci. Bol aj to spôsob ako sa umelecky prejaviť okrem repovania či sprejovania graffitov.
Na OH v Paríži sa po prvý raz predvedie breaking ako nový olympijský šport.
Tanec sa dlhé roky pokúšal dostať na olympijské hry. Svetová federácia sa snažila skôr pretlačiť štandardné a latinsko-americké tance, lenže vo svojej snahe nikdy neuspela.
V Buenos Aires na mládežníckej olympiáde pred šiestimi rokmi mal breaking premiéru. A súťaže mali takú veľkú odozvu a pozitívne ohlasy, že sa dostal hneď do programu OH v Paríži.
Označenie breakdance je známejšie a používa sa aj v mainstreamových médiách.
Považuje sa za termín, ktorý zjednodušuje a komercionalizuje túto umeleckú formu. Tanečníci však uprednostňujú označenie breaking, ktoré je odkazom na pouličný tanec.
Olympijské hry prijali rovnaký názov, aby zachovali autencitu tohto športu.
O zlato súťažia čarodejník aj seňorita
Breaking sa v mnohých ohľadoch vymyká tradičnému pohľadu na šport, preto jeho zaradenie niektorí ľudia sledujú s nevôľou, pretože ho považujú viac za umenie ako za šport. Breaking však má všetky predpoklady, aby sa stal jedným z hitov hier.
Okrem toho je jeho úlohou zvýšiť sledovanosť medzi mladými, ktorých tradičné športy skôr nudia a baví ich skejtbording, surfing či freestyle bmx.
Súťažiť sa bude na otvorenom priestranstve na Place de la Concorde, kde boli aj súťaže v skejtbordingu.
„Prvá reakcia mnohých ľudí bola: ‚Hiphop‘ sa dostal na olympiádu.‘ Hiphopová komunita je nadšená a mnoho reperov má záujem komentovať olympijské súťaže," vraví osobnosť slovenského breakingu Martin Gilian, ktorého v komunite poznajú pod prezývkou MG.
Prvým rozdielom v breakingu je, že súťažiaci vystupujú pod svojimi prezývkami. Olympijskými víťazmi tak môžu byť Phil Wizard, Shigekix, Señorita Carlota alebo aj 671.
Olympijská šou
Súťaže sa nepodobajú tradičným športom. Majú skôr umelecký ráz. Majú napríklad uvádzača, ktorý ohlasuje vystúpenia a zabáva ľudí. V iných športoch podobná pozícia nie je.
Vystúpenia v breakingu majú kvôli spojeniu uvádzača, modernej hudby a tanečníkov oveľa bližšie k profesionálnym vystúpeniam. Zážitok z nich môže mať aj fanúšik, ktorý nesleduje atletiku, basketbal či plávanie. Breaking je ako talentová šou, navyše s dynamickou hudbou.
Tanečníci sa na parkete stretávajú v dueloch. Súperi tancujú proti sebe a víťazom je vždy ten, kto z nich získa lepšie hodnotenie od porotcov.
Počas battle má každý tanečník maximálne 60 sekúnd na svoj vstup. Olympijské duely by sa mali konať na tri vstupy. Teda každý b-boy alebo b-girl má v rámci duelu tri 60-sekundové pasáže, počas ktorých sa môže predviesť.
„Zakázané nie je takmer nič. Súperi sa nesmú fyzicky dotknúť. Netoleruje sa osočovanie a vulgárne prejavy,“ hovorí Gilian, ktorý bol na majstrovstvách sveta 2022 v pozícii moderátora.
Hudbu vopred nepoznajú
Okrem súťažiacich či moderátora, ktorý duely uvádza, sú neodmysliteľnou súčasťou battlov dídžeji.
Tanečníci vopred nevedia, akú hudbu im dídžej počas ich vstupu bude púšťať. Musia vedieť na ňu zareagovať a svoje vystúpenie jej prispôsobiť.
Nemôžu predvádzať figúry ako ledabolo, musia sa zladiť so skladbou a vedieť predviesť vystúpenia aj na pomalšiu melódiu.
Na olympiáde vybrali organizátori 390 skladieb a dídžeji budú vyberať z nich. Niektoré z nich sú známe, iné sú veľmi zriedkavé a mnohí ich budú počuť po prvý raz.
„Niektorí nemajú radi podklad, ktorý zaradím. Vidíte ako sa tvária, že im to nevonia. Lenže počas súťaže musím vedieť svoje sympatie zablokovať a byť férový ku každému tanečníkovi. Každý musí mať dobrú hudbu,“ reagoval pre Guardian Marcin Przeplasko, ktorý vystupuje na súťažiach ako DJ Plash.
Cení sa originalita
Hoci sa to môže javiť, že všetko majú tanečníci vopred pripravené, nie je to tak. Počas svojho vstupu improvizujú a svoje vystúpenie musia skladať priamo v momente, keď začne hrať melódia.
„Každé vystúpenie je jedinečné a je to freestyle, nie je to vopred pripravená choreografia. Pokiaľ to niekto má pripravené, stráca body. Tanečník musí vedieť reagovať na hudbu. Preto musí byť ‚vytancovaný‘, aby vedel zareagovať na sto percent a dokázal zatancovať vstup aj na skladbu, ktorá sa mu možno nepáči,“ vysvetľuje Gilian.
Vystúpenia podobne ako pri synchornizovanom plávaní či krasokorčuľovaní posudzujú rozhodcovia a určia víťaza v rámci duelu.
Rovnakým dielom hodnotia 5 kritérií – prevedenie, techniku prvkov, rozsah prvkov, muzikalitu – teda reagovanie na melódiu a originalitu.
Opakovanie prvkov počas jedného vystúpenia sa napríklad trestá bodovou zrážkou. Neexistuje nič ako povinná zostava alebo povinné prvky. Naopak najviac sa oceňuje originalita a prepojenie prvkov.
O štyri roky pouličný tanec nebude
V Paríži sa predstaví 16 b-girls a 16 b-boys. V základnej fáze sa predstavia tanečníci vo štvorčlenných skupinách, v ktorých nastúpi na battle postupne každý proti každému. Následne dvaja najlepší z každej skupiny postúpia do vyraďovacej časti.
Favoritov na triumf je mnoho. V Paríži sú poslední majstri sveta v oboch súťažiach. Medzi b-boys sú to Victor (Victor Montalvo) a Phil Wizard (Philip Kim). Medzi b-girls majú posledné dva tituly Nicka (Dominika Banevičová) a Ami (Ami Juasová).
Súťaž žien je na programe v piatok 9. augusta, muži budú o medaily bojovať o deň neskôr v sobotu.
Breaking bude mať v Paríži ojedinelú šancu ukázať sa svetu a zabojovať o svoju budúcnosť v olympijskom hnutí.
Na ďalších hrách v Los Angeles 2028 totiž v programe nebude. Najskôr sa na hry bude môcť vrátiť až v roku 2032 v Brisbane.
Letná olympiáda Paríž 2024