BRATISLAVA. V počte víťazstiev či získaných titulov nepatrí k najúspešnejším. Nebol prototypom disciplinovaného a vždy sústredeného pretekára, no napriek tomu ho fanúšikovia formuly 1 milovali.
Stačilo mu byť taký, aký je. Jedinečný.
Kimi-Matias Räikkönen po nedeľňajšej Veľkej cene Abú Zabí druhýkrát ukončil kariéru v "kráľovnej motošportu". Tentokrát definitívne. A hoci jeho koniec trošku zanikol vo vyostrenom majstrovskom súboji, zrejme mu to neprekážalo.
Nemal totiž rád publicitu a rozvitá odpoveď na novinársku otázku bola v jeho prípade niečím netypickým. "F1 bez tlače by bol hotový raj," aj to je jeden z jeho výrokov, ktorý nechýba v autobiografii s názvom Neznámy Kimi Räikkönen.
Zdedil vášeň pre motošport
V kariére stanovil rekord v počte veľkých cien (349), 21-krát sa tešil z víťazstva a 103-krát stál na stupňoch víťazov. Celkovo jazdil za päť rôznych tímov a pre Ferrari získal doposiaľ posledný jazdecký titul.
Räikkönen nepochádza z bohatých pomerov, no vášeň pre motošport mal po kom zdediť. Jeho otec Matti jazdil amatérske preteky rely a synov Kimiho a Ramiho v detstve podporoval v pretekaní na motokárach. Aj preto mal až tri zamestnania.
Kimi bol veľmi súťaživý a pretekanie sa ho bavilo. V škole mu to išlo slabšie, priznala jeho matka Paula. Aj pre dyslexiu dokonca prepadol a musel opakovať ročník. Strednú školu (odborné učilište, pozn.) nedokončil.
Všetky náklady na cestovanie a súťaženie hradila Räikkönenova rodina. Až dovtedy, kým vtedy 19-ročný Kimi nepodpísal prvú veľkú zmluvu.
Zaujal manažéra Davida Robertsona, ktorý krátko predtým dostal do F1 Brita Jensona Buttona. V skautingu talentovaného Fína mu pomáhal aj jeho syn Steve.
"Pozoroval som, ako si počína v zákrutách. Bol som ohromený, akým spôsobom zaobchádzal s autom a ako ho mal pod kontrolou. Bol som prekvapený, ako mlado vyzeral, tipoval by som mu nanajvýš štrnásť rokov," povedal.
Pri debute jazdil ako skúsený mazák
V roku 1999 vyhral Räikkönen zimnú sériu britskej Formuly Renault a dominantné výkony podával aj v nasledujúcej sezóne. V kombinácii dvoch sérii Formuly Renault vyhral 13 z 23 pretekov, teda až 57 percent z nich.
Záverečný krok smerom k F1 spravil už o zopár mesiacov neskôr.