Správy

Z diára výpravy na Eure (IV) - Našich očuchával pes, aj v Bordeaux sa štrajkuje

Viktoria Joríkova|10. jún 2016 o 02:00

BORDEAUX (SFZ/JURAJ ČURNÝ, PETER ŠURIN) – Dorazili! K hotelu Celestins prišli našich sokolov vyprevadiť na cestu do Bordeaux aj prví slovenskí fanúšikovia. Optimizmu sa nalievalo ako na dobrej ochutnávke: sme s vami, ste s nami!

BORDEAUX (SFZ/JURAJ ČURNÝ, PETER ŠURIN) – Dorazili! K hotelu Celestins prišli našich sokolov vyprevadiť na cestu do Bordeaux aj prví slovenskí fanúšikovia. Optimizmu sa nalievalo ako na dobrej ochutnávke: sme s vami, ste s nami!

Letisko Charmeil patrí do kategórie úplne najmenších, čo je síce na jednej strane milé, ale na druhej to znamená (ne)praktické povinnosti, trebárs pri prehliadke batožiny. Nedisponuje totiž bezpečnostným skenerom, takže došlo aj na podrobné ručné preberianie tašiek a kufrov, skutočne všetkých zbalených zvrškov, nesesérov a toho ostatného, čo si človek berie na kratšiu cestu. Popravde, mladší a mladí členovia výpravy možno prvýkrát zažili takéto podrobné skúmanie batožiny, tým starším to zas pripomenulo neslávne známe prechody hraníc do kapitalistickej cudziny či socialistického Maďarska spred Novembra 1989. A keď kontrolná služba využila aj služby krásne stavaného policajného psa, cvičeného na vyhľadávanie výbušnín, bolo o vzrušenie a nečakanú tému postarané. No, chlpáč neodhalil nič... Dokonca ani naše “výbušné” povahy a že ich tam zopár je.

Let do Bordeaux trval plánovaných 40 minút a na ceste z letiska výprava zažila dokonalú súhru policajných motoriek pri uvoľňovaní cesty do nášho transferového hotela. To isté sa dá povedať aj o ceste Jána Kozáka a Mareka Hamšíka, ktorí išli na štadión Matmut Atlantique ako predvoj, pretože absovovali predzápasovú tlačovku: policajné auto šikovne rozrážalo cestu a tá netrvala ani 15 minút. Horšie už na tom bol tímový autobus, ktorý má podstatne zložitejšie manévrovacie možnosti, tomu prekonanie vzdialenosti trvalo uviac ako 30 minút. Mierne dramatickú situáciu zažila naša kolóna pri ceste späť do hotela, lebo istú časť cesty musela absolvovať na „londýnsky spôsob,” v protismere...

To cestovanie je teraz vo Francúzsku veľká téma. Štrajky, limity na čerpadlách, kompikácie s presunmi. Na jednej strane prezident Holland vyzýva „aby nerobili hanbu celému Francúzsku a nezneužívali futbalový šampionát na vydieranie,” na druhej je práve Euro pre tých, ktorí chcú vládu pritlačiť k stene, ideálny čas.

„Napriek začatiu majstrovstiev Európy 2016 vo futbale pokračuje štrajk železničiarov (SNCF), aj keď v obmedzenej miere. V deň otvorenia šampionátu, piatok 10. júna, bude štrajkovať 7,9 percenta zamestnancov, čo obmedzí počet premávajúcich vlakov asi o rovnaké percento," informovalo včera celý deň Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí SR na svojej internetovej stránke.
V sobotu 11. júna sa začína štrajk 25 percent pilotov spoločnosti Air France, ktorý potrvá do utorka 14. júna, takže 20 až 30 percent letov tejto spoločnosti bude zrušených a v priebehu ďalších dní môže percento zrušených letov stúpnuž až na 50 percent.

"Čerpacie palivové stanice sú od 8. júna opäť v plnej prevádzke na celom území Francúzska," píše sa na stránke ministerstva. To je pravda, ale na každej benzínke cítiť nervozitu – zažili sme na vlastnej koži pri presune z Vichy do Bordeaux - ako od personálu, tak od vodičov. Mnohí už majú neblahé skúsenosti s výpadkami dodávok paliva, vzájomnej komunikácii to určite neprospelo.
Vo Francúzsku stále platí vyhlásený výnimočný stav až do konca júla. Dôvod? Aktuálna bezpečnostná situácia a vysokáj hrozba teroristických útokov. Na celom území krajiny budú zvýšené bezpečnostné opatrenia, predovšetkým na miestach s vysokou koncentráciou turistov, akými sú letiská, vlakové stanice, fan-zóny či štadióny.

Ako zistili naši kolegovia z TASR, v piatok vstúpilo do ostrého štrajku v Bordeaux 50-70 percent z celkového počtu ľudí, pracujúcich pre spoločnosť Keolis, ktorá spravuje mestský dopravný systém. Úrady vydali následne stanovisko, že sa "presun fanúšikov môže v deň stretnutia výrazne skomplikovať."
Štrajkujúci zamestnanci Keolisu žiadajú nárazové vyplatenie prémie 500 eur na osobu, keďže podľa ich slov počas futbalového šampionátu vykazujú nadčasovú prácu, inak sľubujú vytrvanie vo svojej aktivite. Riaditeľ Keolisu Hervé Lefevre tvrdí, že tieto požiadavky sú prehnané. .
Najväčššie problém má tunajšia električková doprava. Niektoré linky boli z dôvodu štrajkov presmerované, alebo jazdili po skrátených trasách. Namiesto päťminútových pravidelných intervalov premávali električky len každých 7-10 minút, meškania a výluky zaznamenala aj autobusová doprava.

„V piatok o 10. hodine mi trieskali, búchali na dvere hotela a hnali ma z izby. Von, von, von, kričali cez chodbu uniformovaní príslušníci nielen na mňa. Vybehli sme všetci, v hlavách sa nám heď rozbehli všakovaké scenáre, po nedlhom čase nám s kŕčovitým úsmevom oznámili, že to bolo cvičenie, nácvik či ako to nazvať,“ rozprával osobný zážitok Milan Ondruš, bývalý tlačový manažér FK Senica, dnes na šampionáte v pozícii Team Speakera Slovenska. „Nie som spojený s naším mužstvom, som súčasťou tímu UEFA. Na štadiónoch, kde bude hrať Slovensko, budem po slovensky sprevádzať tradičný countdown, teda odpočítavanie do začiatku stretnutia a potom aj všetko potrebné dianie počas neho a po ňom.”

Nuž, nech sa aj jemu z tejto pozície derú v slovenčine len tie krásne slová. Nech hlási čo najviac slovenských strelcov...

Súvisiaci obsah

Nachádzate sa tu: