BRATISLAVA. V bielom cirkuse to je rarita. Ľadovec Theodul pod slávnou horou Matterhorn medzi obcami Zermatt a Cervinia bude v sobotu dejiskom zjazdu mužov v rámci Svetového pohára.
Prípravu pretekov sprevádzali problémy. Eko-komunity Protect our Winters či Greenpeace upozornili, že na ľadovci Theodul sa nelegálne bagrovalo.
To napokon potvrdila aj stavebná komisia, ktorá zastavili práce mimo povoleného športového areálu.
Podmienky na lyžovanie boli pred pár dňami ideálne. "Ak budeme mať šťastie na počasie v dňoch pretekov, pošleme do sveta fantastické zimné obrázky. Netreba dodávať, že sme nadšení, keď vidíme, ako sa najlepší lyžiari predstavia na veľkolepej zjazdovke," povedal pre Medzinárodnú lyžiarsku federáciu (FIS) generálny riaditeľ organizačného výboru Christian Ziörjen.
Lukratívne odmeny
Preteky, ktoré štartujú vo Švajčiarsku a končia sa v Taliansku, sú pre športovcov veľmi lukratívne z hľadiska finančných odmien.
Organizátori vyčlenili na prémie 200-tisíc frankov na každé preteky. Víťaz zinkasuje 60-tisíc frankov a poukážku na výstup na Matterhorn. Finančnú prémiu získa prvých 30 pretekárov.
Ak niektorý z lyžiarov vyhrá oba zjazdy, dostane k 120-tisíc frankom ďalších 50-tisíc ako bonus. Tieto isté finančné odmeny platia aj pre ženy, ktoré tam budú súťažiť nasledujúci víkend (18.-19. november).
V rebríčku FIS Money ranking sa tieto preteky zaradili na druhé miesto. Viac za víťazstvo (100-tisíc eur) dávajú len v rakúskom Kitzbüheli.
Štandardná odmena za víťazstvo v pretekoch Svetového pohára je 47-tisíc eur. Takúto sumu dajú aj víťazkám (alebo víťazke) v Jasnej, kde sa uskutoční obrovský slalom a slalom SP 20. a 21. januára budúceho roka.
1. | Kitzbühel | 100 000 eur | zjazd mužov |
2. | Zermatt-Cervinia | 60 000 eur | zjazd mužov i žien |
3. | Flachau | 59 500 eur | slalom žien |
Kľúčové skoky
Dĺžka trasy pod Matterhornom by mala byť za ideálnych podmienok 3,7 kilometra. Aj v tomto meraní sa radí na druhé miesto, hneď za preteky vo Wengene (dĺžka trate je 4,5 kilometra).
Ak však nebude v Zermatte ideálne počasie, ktoré neumožní štartovať vo výške 3 720 metrov nad morom, organizátori vedia znížiť štart a preteky by sa začali vo výške 3 615 metrov nad morom alebo v krajnom prípade 3505 metrov nad morom.
Trať pod Matterhornom so štartom vo Švajčiarsku a cieľom v Taliansku. (Autor: srf.ch)
Trasa na ľadovci Theodul bude plná skokov. Štyri z nich navrhol bývalý švajčiarsky lyžiar Dider Défago. Trom skokom priradili organizátori mená podľa prírody a krajiny.
Volajú sa Matterhorn, Furggen (vrch na hranici medzi Talianskom a Švajčiarskom) a Cime Bianche (jazero v Taliansku).
Skok Matterhorn zaradil do tréningu už v septembri tréner Franz Heinzer. "Videl som tu už skoky okolo 50 metrov. Keďže rýchlosť pri zjazde bude pri štarte výrazne vyššia, očakávam, že na tomto mieste v pretekoch Svetového pohára uvidíme 70 metrové skoky," povedal pre švajčiarsky Blick.
Vojaci len u seba
Zaujímavsťou pretekov so štartom a cieľom v dvoch krajinách sú medzinárodné dohody, ktoré sa nesmú porušiť.
Jednu tretinu trate na švajčiarskej strane bude upravovať 50 členov švajčiarskej armády. Ďalšie dve tretiny nemôžu, vojaci totiž nesmú prekročiť štátnu hranicu.
Šéf organizačného výboru Franz Julen však verí, že do budúcna sa Bern a Rím dohodnú a vojaci budú môcť upravovať celú zjazdovku.
Organizátori však na to vtipne zareagovali. Na skoku, cez ktorý prechádza hranica medzi oboma krajinami, budú colníci zo Švajčiarska i Talianska.
"Dvaja pohraničníci sa postarajú o to, aby pretekári skočili správne zo Švajčiarska do Talianska," uviedol s úsmevom Julen pre Blick.
Logistické výzvy
Organizačný výbor čelí pre rozdelenie trasy do dvoch krajín logistickým výzvam. Jednou z diskutovaných tém bolo, ako nezvýhodniť jednu krajinu pred druhou.
Rozhodli sa, že muži budú ubytovaní v Zermatte a ženy o týždeň neskôr v Cervinii. Rozdelilo sa aj žrebovanie čísel. Prvý víkend sa všetko uskutoční v Zermatte s priamym prenosom v Cervinii a ten druhý naopak.
Podľa švajčiarskeho lyžiarskeho zväzu bude na štarte aj ďalšia novinka. Organizátori postavili štartovacie stanovisko s fotovoltaickým systémom, ktorý premení slnečnú energiu na elektrickú.
Pneumatický stan sa dá postaviť a rozložiť za niekoľko hodín. Takýto štartovací domček bude prvýkrát vo Svetovom pohári.
Svetový pohár v zjazdovom lyžovaní