Sobota, 24. júla, 2021Meniny má Vladimír

Tragédiu lietadla v Jaroslavli spôsobilo brzdenie pri vzlete

(Autor: TASR/AP)
Sportnet|14. okt 2011 o 13:17

Testy lietadla Jak-42, ktorý sa na začiatku septembra zrútil pri Jaroslavli s hokejovým tímom Lokomotiv vrátane Pavla Demitru, majú prvé výsledky. Podľa ruských médií pád lietadla zavinilo pribrzďovanie stroja pri vzlete.

Podľa doterajších výsledkov vyšetrovania mohla haváriu spôsobiť zatiaľ neznáma dodatočná brzdiaca sila, ktorá znemožnila lietadlu riadny štart.

Skúšobní piloti preto na testovacom letisku raz normálne vzlietli a šesťkrát podnikli prerušený vzlet, kedy sa snažili na stroj pôsobiť rovnakou brzdnou silou, aká podľa výpočtov pôsobila aj na lietadlo v Jaroslavli.

"Výsledky testov v tejto chvíli potvrdzujú, že na lietadlo pôsobila nejaká brzdiace sila, ktorá mu nedovolila dostať sa do vzletovej polohy," povedal televízii Prvý kanál Vasilij Sevasťjanov, ktorý sa zúčastnil riskantných experimentov ako skúšobný pilot Jakovlevovej konštrukčnej kancelárie.

Ako píše portál iDnes.cz, testy preukázali, že nič, okrem brzdenia, nemalo normálnemu vzletu zabrániť. Pri štarte bez použitia bŕzd lietadlo odštartovalo normálne, bez akýchkoľvek problémov.

Čierne skrinky brzdenie nespoznajú

Na základe získaných údajov experti dospeli k záveru, že na štartujúci Jak-42 v Jaroslavli začala po dosiahnutí rýchlosti 165 kilometrov za hodinu pôsobiť dodatočná brzdiaci sila. Pilot sa potom zjavne snažil pridať, ale lietadlo pokračovalo v jazde po dráhe. Nepomohlo ani letcovo priťahovanie kniplu k sebe.

Pri rýchlosti 220 kilometrov za hodinu prešiel Jak-42 na koniec dráhy, pri rýchlosti 230 vzlietol, ale takmer vzápätí sa zrútil.

"Problém spočíval v tom, že nejaká brzdiaca sila nedovoľovala zvýšiť uhol nábehu, ktorý má byť pri normálnom vzlete 10-12 stupňov. Akonáhle táto brzdná sila zmizla, nič už nebránilo zvýšiť náklon," tvrdí skúšobný pilot.

Brzdenie síce čierne skrinky vraj nezaznamenávajú, ale na dráhe sa našli stopy, podľa ktorých stroj prestal brzdiť až v poslednej chvíli. Ešte skôr pilot, zjavne nič netušiaci o dôvodoch podivného správania sa lietadla, silno pritiahol knipel. Tým však celú situáciu ešte zhoršil.

"Kritický, maximálne prípustný uhol nábehu, je v tejto konfigurácii 19 stupňov. Tento uhol bol prekročený, ale dynamické charakteristiky v danej chvíli už neumožňovali uhol nábehu zmenšiť, a to viedlo k zrúteniu lietadla," objasnil Sevasťjanov.

Zvláštnosť brzdového pedálu

Prečo vlastne pilot v Jaroslavli brzdil, vysvetľuje iný expert - tiež skúšobný pilot Alexander Akimenkov: Príčinou majú byť "primitívne zvláštnosti" brzdového pedálu lietadla Jak-42.

"Na pedáli je železná hrana. Pri vzlete sa nohy majú zložiť z pedálu tak, aby bol podpätok na podlahe. Ak ale zostane na pedáli, potom pilot môže nevdojak aj brzdiť," uviedol v denníku Moskovskij komsomolec.

"Je absolútne jasné, že sa piloti o konaní v kabíne nerozprávali - druhý pilot napravo chce prerušiť vzlet, kapitán naľavo ide na štart. Tak to byť nemalo," dodal Akimenkov.

Špecializované laboratórium teraz podľa denníka Rossijskaja gazeta skúma súčiastky bŕzd zo zrúteného lietadla. Ak sa preukáže, že technika naozaj bola v poriadku, vina za haváriu bude pripísaná chybám pilotov, ktorí pri katastrofe zahynuli.

Súvisiace články