BRATISLAVA. Je to situácia, ktorá sa opakuje každý rok. Začiatok Tour de France sprevádzajú pády.
Väčšinou súvisia s tlakom, premotivovanosťou a snahou získať žltý dres. Na úzku cestu sa snaží vedľa seba natlačiť viac cyklistov, ako sa tam zmestí.
Sobotňajšia prvá etapa Tour však prekonala úvod slávnych pretekov za mnoho rokov. Na zemi skončili takmer všetci cyklisti a viacerí sa zranili.
Zoznam zdravotných ťažkostí po prvom dni Tour bol dlhý: zlomená kľúčna kosť, zlomené rebro, zlomené jabĺčko v kolene, narazená kostrč, odreniny.
Pády spôsobil najmä dážď, ktorý sa na ceste zmiešal s prachom, olejom a ďalšími nečistotami. Takmer nik sa nedokázal udržať na bicykli.
Padajú ako kocky domina
V tejto sezóne je celkovo viac pádov ako v iných rokoch. Vo Francúzsku, žiaľ, tento negatívny trend zatiaľ pokračuje.
„Cítiť, že je to iná sezóna. Každý sa chce presadiť, potrebuje sa ukázať, mať výsledok. Aj preto to tak na pretekoch vyzerá. Určite to prispelo k pádom,“ vysvetľuje slovenský reprezentant Matúš Štoček.
Len v auguste sa vážne zranilo viac ako desať cyklistov. Nehovoriac o hrozivých pádoch Fabia Jakobsena a Remca Evenepoela.
„Každý pád vyplynul z iných okolností. Niektoré sú z premotivovanosti, niekto neodhadne situáciu, niekoho zrazí auto. Napríklad Remco mal veľmi škaredý pád na pretekoch Okolo Lombardska. Pritom na rovnakom mieste spadol pred tromi rokmi aj Jan Bakelants. Veľmi dlho sa z toho dával dokopy,“ opisuje Štoček.
V porovnaní s minulosťou sa zvýšila rýchlosť. Na ceste je viac ostrovčekov, stĺpikov či dopravných značiek a cyklistov na pretekoch sprevádza viac áut aj motoriek.
To všetko prispieva k tomu, že pelotón aj cyklisti v ňom musia stále reagovať na zmeny smeru. Pridajte si k tomu 40-kilometrovú rýchlosť.
To sú faktory, ktoré skôr či neskôr spôsobia kolízie a pády.
V pelotóne to vidno aj ako domino efekt. Ak niekto vybočí zo svojej línie, vytlačí tým súpera a môže dôjsť k reťazovej reakcii, na ktorej konci ležia mnohí pretekári na zemi.
Cyklistom chýbajú zručnosti
Viacerí slovenskí cyklisti sa však zhodujú, že najväčší problém je úplne banálny. Profesionáli dostatočne dobre neovládajú svoj bicykel.