Juraj Sagan: O profesionáloch sa dá ťažko povedať, že vedia bicyklovať

Thibault Pinot (v strede) po páde v 1. etape na Tour de France 2020.
Thibault Pinot (v strede) po páde v 1. etape na Tour de France 2020. (Autor: TASR/AP)
Miloslav Šebela|31. aug 2020 o 13:42

Čo spôsobuje pády cyklistov?

BRATISLAVA. Je to situácia, ktorá sa opakuje každý rok. Začiatok Tour de France sprevádzajú pády.

Väčšinou súvisia s tlakom, premotivovanosťou a snahou získať žltý dres. Na úzku cestu sa snaží vedľa seba natlačiť viac cyklistov, ako sa tam zmestí.

Sobotňajšia prvá etapa Tour však prekonala úvod slávnych pretekov za mnoho rokov. Na zemi skončili takmer všetci cyklisti a viacerí sa zranili.

Zoznam zdravotných ťažkostí po prvom dni Tour bol dlhý: zlomená kľúčna kosť, zlomené rebro, zlomené jabĺčko v kolene, narazená kostrč, odreniny.

Pády spôsobil najmä dážď, ktorý sa na ceste zmiešal s prachom, olejom a ďalšími nečistotami. Takmer nik sa nedokázal udržať na bicykli.

Padajú ako kocky domina

V tejto sezóne je celkovo viac pádov ako v iných rokoch. Vo Francúzsku, žiaľ, tento negatívny trend zatiaľ pokračuje.

„Cítiť, že je to iná sezóna. Každý sa chce presadiť, potrebuje sa ukázať, mať výsledok. Aj preto to tak na pretekoch vyzerá. Určite to prispelo k pádom,“ vysvetľuje slovenský reprezentant Matúš Štoček.

Len v auguste sa vážne zranilo viac ako desať cyklistov. Nehovoriac o hrozivých pádoch Fabia Jakobsena a Remca Evenepoela.

„Každý pád vyplynul z iných okolností. Niektoré sú z premotivovanosti, niekto neodhadne situáciu, niekoho zrazí auto. Napríklad Remco mal veľmi škaredý pád na pretekoch Okolo Lombardska. Pritom na rovnakom mieste spadol pred tromi rokmi aj Jan Bakelants. Veľmi dlho sa z toho dával dokopy,“ opisuje Štoček.

V porovnaní s minulosťou sa zvýšila rýchlosť. Na ceste je viac ostrovčekov, stĺpikov či dopravných značiek a cyklistov na pretekoch sprevádza viac áut aj motoriek.

To všetko prispieva k tomu, že pelotón aj cyklisti v ňom musia stále reagovať na zmeny smeru. Pridajte si k tomu 40-kilometrovú rýchlosť.

To sú faktory, ktoré skôr či neskôr spôsobia kolízie a pády.

V pelotóne to vidno aj ako domino efekt. Ak niekto vybočí zo svojej línie, vytlačí tým súpera a môže dôjsť k reťazovej reakcii, na ktorej konci ležia mnohí pretekári na zemi.

Cyklistom chýbajú zručnosti

Viacerí slovenskí cyklisti sa však zhodujú, že najväčší problém je úplne banálny. Profesionáli dostatočne dobre neovládajú svoj bicykel.

Dočítajte tento článok
s predplatným sportnet.sk

Kúpiť predplatné

Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.

Máte už konto alebo predplatné? Prihláste sa

Súvisiaci obsah

Bývalý cyklista a neskôr športový riaditeľ tímov Bora-Hansgrohe a TotalEnergies Ján Valach.  
rozhovor
11.02.20259
Sagan mohol vyhrať už o rok skôr. Keď chceš byť slobodný, daj sa na cyklistiku, vraví ValachHosťom podcastu Vykroč bol Ján Valach.
11.02.20259
Peter Sagan s hokejkou v ruke počas zápasu Tím Východ - Tím Západ na hokejovej exhibícii All Star Legendy 2025
10.02.2025
Sagan si na hokej príliš netrúfa. Asi by som bol len klaun na korčuliach, hovoríPred zápasom legiend vhodil čestné buly.
10.02.2025
Richard Lintner, Peter Sagan a kapitáni oboch tímov Ľubomír Višňovský (Západ) a  Ladislav Nagy (Východ).
09.02.20251
Exhibícia legiend priniesla streľbu z bufetu či jazdu v nákupnom vozíku, buly hodil SaganZápas sa hral na tri desaťminútové tretiny.
09.02.20251
Nachádzate sa tu:
Domov»Cyklistika»Tour de France»Juraj Sagan: O profesionáloch sa dá ťažko povedať, že vedia bicyklovať