Pondelok, 25. októbra, 2021Meniny má Aurel

Slovan lieta vládnym špeciálom. Je to úplne bežné, tvrdí Kaliňák

Hučí a chrlí emisie. Väčší vládny špeciál vidia na európskych letiskách neradi. Na východ môže hokejistov Slovana voziť bez problémov. (Autor: ARCHÍVNE SITA)
Miroslav Kern|12. feb 2013 o 20:00

Hokejisti z klubu Juraja Širokého vymenili na záver základnej časti KHL Boeing za Tu­154M.

BRATISLAVA. Súkromný hokejový klub HC Slovan prestal používať Boeing českej leteckej spoločnosti Holidays Czech Airlines.

V utorok podľa informácií SME letel do Moskvy špeciálom Tu­154M, ktorý patrí ministerstvu vnútra.

Klub by mal lietadlo s výsostnými znakmi Slovenska používať aj pri ďalších letoch počas svojho posledného „tripu“ pred koncom základnej časti – do ukrajinského Donecka a do lotyšskej Rigy, a zrejme aj v prípade, že sa prebojuje do play­off.

Minister vnútra Robert Kaliňák zo Smeru na tom nevidí nič zvláštne. Vraví, že špeciál prenajímajú, len ak nemajú plánované iné využite, ktoré súvisí s jeho základnou funkciou.

„Je to štandardná vec v prípade, že nás o to nejaké športové kluby alebo federácie požiadajú,“ hovorí minister.

Lietadlo podľa neho prenajímajú všetkým za rovnakých finančných podmienok. Robilo sa to tak „vždy“ a pre ministerstvo je prenájom výhodný, keďže lietadlá zbytočne nestoja. ((piano))

foto
Play off matematika Slovana: má náskok 6 bodov, chýbajú mu 3

Zvyšujú si príjmy

„Zvyšuje sa aj príjem letky, ktorá nemá len výdavky, čo je dobré. Pristáva sa na rôznych letiskách, čo prispieva k bezpečnosti a ku skúsenostiam pilotov,“ vysvetľoval Kaliňák.

Tvrdí, že stroj si môže prenajať každý, kto ho chce na kultúrne, športové, diplomatické či podnikateľské využitie.

Kaliňákov predchodca Daniel Lipšic (Nova) vraví, že si na komerčné lety nepamätá, ale vylúčiť to nevie. Nespomína si ani Martin Pado z SDKÚ.

Vladimír Palko z KDS, ktorý bol ministrom pred ním, vraví, že za jeho čias sa stroje neprenajímali.

Tu­154M
Komerčný prenájom
  • 2011 – ŠK Slovan do Kazachstanu, na Cyprus, do Talianska a Španielska,
  • 2012 – SZĽH do Ruska, HC Slovan do Švédska a Prvá obchodná s MZV SR do Ruska,
  • 2013 – HC Slovan na tri zápasy KHL.

Z odpovedí ministerstva vnútra vyplýva, že za Lipšica v roku 2011 prenajali špeciál na tri lety futbalistom Slovana.

V roku 2012 si najal špeciál hokejový zväz na let do Jaroslavľa, HC Slovan letel do Švédska a súkromná firma spolu s ministerstvom zahraničia na obchodno­propagačnú cestu do Ruska.

Cesta HC Slovan, ktorý vlastní Juraj Široký, označovaný za sponzora Smeru, na zápasy KHL, je prvým komerčným prenájmom tento rok.

„Užívatelia letov zaplatili náklady, ktoré boli spojené s uvedenými letmi. Ministerstvo vnútra na letoch nezarába, len znižuje náklady na udržiavanie posádok,“ píše ministerstvo. Cestu HC Slovan ešte nemajú vyúčtovanú.

S ľuďmi z vedenia HC Slovan sa nám v utorok nepodarilo spojiť. Predstavitelia klubu sa na bývalého prepravcu opakovane sťažovali, najmä preto, že lety meškali.

Oproti Boeingu 737, ktorým lietali doteraz, má Tu­154M výrazne vyššiu spotrebu, a teda aj náklady sú podstatne vyššie.

Pre veľký hluk a emisie s lietadlom nie je možné komerčne lietať na niektoré letiská v Európskej únii, prípadne len za vyššie letiskové poplatky. V Rusku prevádzka typu nie je obmedzená.

Slovan už lietal

Bývalý športový manažér Slovana Róbert Pukalovič si dobre pamätá na prípady, keď Slovan pod súčasným vedením využíval stroje Tu­154M.

„Mal som v pracovnej náplni aj vybavovanie dopravy. Špeciálom ministerstva vnútra sme leteli na turnaje Super Six do Petrohradu v rokoch 2006 a 2008,“ hovorí Pukalovič.

„Najskôr sme museli dostať súhlas ministra vnútra a potom sa postupovalo oficiálnou cestou. Slovan všetko uhradil faktúrami. Sám som mal na starosti zostavenie jedálneho lístka, ktorý sme takisto kompletne vyplatili.“

Aj v rokoch 2006 a 2008 bol ministrom Kaliňák.

Pukalovič si aj pamätá, ako špeciálom v rokoch 1997 až 1999 lietal ako hráč Slovana na zápasy bývalej hokejovej Euroligy po celej Európe.

Podobná prax bola vtedy aj vo futbalovom Slovane a špeciály letky ministerstva vnútra nezriedka využívali aj iné kluby, najmä ak sa im podarilo výraznejšie postúpiť vo futbalových pohároch.

Všetky špeciály Tu­154M aj menšie Jak­40 sa okrem prepravy štátnych delegácií občas používajú aj na dopravu reprezentačných tímov.

Ministerstvo ich využíva aj na prevoz zločincov zo zahraničia či na dopravu našich občanov z ohrozených oblastí, či pri rôznych nešťastiach.

Stroje opakovane využili aj na prepravu humanitárnej pomoci a vojakov.

Súvisiace články