Japonský pretekár dosiahol jeden zo životných úspechov.
500 míľ Indianapolis
1.
Takuma Sato
Japonsko
Andretti Autosport
2.
Hélio Castroneves
Brazília
Team Penske
+ 0,2011 s
3.
Ed Jones
SAE
Dale Coyne Racing
+ 0,5278 s
4.
Max Chilton
V. Británia
Chip Ganassi Racing
+ 1,1365 s
5.
Tony Kanaan
Brazília
Chip Ganassi Racing
+ 1,6472 s
6.
Juan Pablo Montoya
Kolumbia
Team Penske
+ 1,7154 s
INDIANAPOLIS. Japonský expilot F1 Takuma Sato triumfoval na nedeľňajšom 101. ročníku zámorského motoristického podujatia 500 míľ Indianapolis.
Jazdec tímu Andretti Autosport rozhodol o svojom životnom úspechu v strhujúcom finiši, v ktorom zdolal trojnásobného šampióna Helia Castronevesa z Brazílie (Team Penske), tretí bol Brit Ed Jones (Dale Coyne Racing).
Španielsky nováčik Fernando Alonso, ktorý si odskočil z F1 a reprezentoval farby McLaren Honda Andretti, si počínal veľmi dobre, no nedokončil pre zlyhanie motora.
Alonso odštartoval opatrne a z kvalifikačnej piatej priečky sa prepadol na chvost prvej desiatky. Postupne sa však prepracoval na štvrté miesto, po zastávkach v boxoch bol aj na druhom. V 36. kole predstihol Eda Carpentera a stíhal vlaňajšieho víťaza Alexandra Rossiho.
Na prejazde do nasledujúceho kola sa skúsene dostal aj cez Rossiho a premiérovo viedol, obaja jazdci sa potom vystriedali na čele, v štvrtine pretekov mal Španiel náskok 1,4 sekundy.
Obrovskú haváriu mali držiteľ pole position Scott Dixon a Jay Howard. Ten vrazil do bariéry na vonkajšom okraji a v neovládateľnom monoposte skrížil cestu Dixonovi, ktorého katapultovalo. Preletel až na múr na vnútornej strane, kde sa formula rozlomila, vraku tesne unikol trojnásobný víťaz Indy 500 Helio Castroneves.
Obaja jazdci vyviazli v poriadku, zranilo však fotografa stojaceho za plotom, ktorý roztrhalo. "Ďakujem všetkým za bezpečnostné opatrenia, ich zásluhou to dopadlo tak, ako to dopadlo," vravel Howard.
Mal málo skúseností
Nehoda bola natoľko vážna, že preteky pozastavila červená vlajka. Po dlhej prestávke pokračoval duel Alonso - Rossi, krátko po reštarte však mali ďalšie havárie Conor Daly aj Jack Harvey. V polovici bol Alonso na štvrtom mieste, viedol Castroneves.
Druhú polovicu poznačilo niekoľko žltých fáz, Alonso sa vrátil dopredu, kde bojoval s tímovým kolegom Ryanom Hunterom-Reayom, ale toho zradila technika.
Fernando Alonso. (Autor: TASR/AP)
Ďalšiu návštevu mechanikov absolvoval Alonso bezchybne, zato Rossiho zdržali ťažkosti s tankovaním. V troch štvrtinách sa poradie premiešalo, lebo do boxov nezamierilo celé pole.
Po posledných zastávkach bol prvý Max Chilton, Alonso jazdil na deviatej pozícii, situáciu mu sťažovali časté reštarty, keďže v porovnaní s protivníkmi mal deficit skúseností s hustou premávkou.
Tlieskal mu aj Fitipaldi
Necelých tridsať kôl do konca sa skončili taktické manévre a naplno sa rozvinulo súperenie na trati. Púť dvojnásobného majstra sveta F1 sa skončila 21 kôl pred finišom, keď mu na siedmom mieste bez predchádzajúceho varovania zlyhala pohonná jednotka Honda.
Je to neuveriteľné, všetci odviedli fantastickú robotu.
Takuma Sato, víťaz pretekov
Odstúpenie bolo trocha ironické, lebo v F1 prenasledujú McLaren-Honda takisto problémy s motorom. "Je to obrovská škoda. zaslúžili by sme si dôjsť do cieľa a ktovie, kde by sme sa umiestnili. Bola to úžasná skúsenosť, celkovo príjemné prekvapenie," uviedol Alonso.
"Je príliš skoro hodnotiť, či som mohol zvíťaziť. Rád by som sa vrátil naspäť s poznatkami, ktoré som nadobudol o pretekoch na ováloch," dodal 35-ročný Španiel.
Za svoje predstavenie si vyslúžil potlesk amerického obecenstva, aplaudoval mu tiež dvojnásobný svetový šampión F1 i dvojnásobný miestny šampión Emerson Fittipaldi z Brazílie.
Víťaz pil mlieko
Riziko reštartov sa ukázalo opäť, šestnásť kôl pred koncom sa stala hromadná havária piatich monopostov (Oriol Servia, James Davison, Will Power, Josef Newgarden, James Hinchcliffe).
Usporiadatelia stihli vraky odpratať a finále sa konalo v súťažnom tempe. Vedenie neubránil Chilton, predstihol ho Castroneves, pred neho sa dostal Sato.
Takuma Sato, víťaz pretekov. (Autor: TASR/AP)
Japonec sa celých 805 kilometrov nenápadne držal v popredí a to najlepšie si schoval na záver a dosiahol premiérové japonské víťazstvo na Indy 500.
"Je to neuveriteľné, všetci odviedli fantastickú robotu," vyhlásil štyridsiatnik Sato bezprostredne po tom, ako si vychutnal víťaznú tradíciu pitia mlieka.