Nedeľa, 17. októbra, 2021Meniny má Hedviga

Medzinárodné preteky menia adresu, na štarte bude aj olympijský víťaz

Alois Kaňkovský (vľavo) a Stanislaw Aniolkowski počas pretekov V4 v roku 2020. (Autor: Slovenský zväz cyklistiky)
Miroslav Kováčik|2. júl 2021 o 07:35

Šancu na víťazstvo majú rôzne typy pretekárov.

BRATISLAVA. V krajine pod Tatrami sú jediné svojho druhu a po etapových pretekoch Okolo Slovenska majú najväčší cveng.

Jednorazové cyklistické preteky v rámci seriálu podujatí krajín tzv. Vyšehradskej štvorky napíšu 11. júla v Novej Bani ďalšiu kapitolu.

Oproti predošlým ročníkom organizátori pripravili viacero noviniek s cieľom zatraktívniť nielen preteky, ale zaistiť aj ich bližší kontakt s verejnosťou. 

O celkovom víťazovi rozhodujú body 

Súčasný koncept pretekov platí od roku 2014. V každej krajine V4 sa uskutočnia jednorazové preteky, ktoré sú zaradené do kategórie UCI 1.2. To znamená, že sa ich zúčastňujú kontinentálne tímy. 

Platí pravidlo, že krajiny si tímy navzájom pozývajú. Vyhodnocuje sa trojica najlepších, najúspešnejší pretekár z krajín V4 a pri poslednej zo štyroch jednorazoviek aj celkový víťaz. Je to na základe získaných bodov, pričom víťaz sa musí zúčastniť celého seriálu pretekov. 

Slovensko, Česko, Maďarsko aj Poľsko sa snažia zorganizovať svoje podujatie čo najlepšie, ale o nejakej rivalite medzi krajinami nemôže byť ani reči. 

„Skôr ako o rivalite je to o spoločnej kooperácii a súčinnosti. Budúci rok budeme podpisovať tento projekt na ďalšie štyri roky a chceme, aby vyznel pozitívne. 

Chceme ukázať, že aj cyklistika na tejto úrovni je pre ľudí zaujímavá a je to tiež podpora samotných pretekárov a rozvoja športu,“ uviedol v rozhovore pre Sportnet riaditeľ pretekov Ján Žilovec. 

Žilovec: Mesto si zaslúži pochvalu

Viceprezident Slovenského zväzu cyklistiky (SZC) Žilovec prevzal organizátorskú taktovku po Pavlovi Gálikovi, ktorý predošlé ročníky pretekov V4 realizoval prevažne v okolí Bratislavy.  

„Chcel som trochu zmeniť lokalitu a propagovať aj iné regióny. V Novej Bani som našiel vynikajúce zázemie a mesto má k tejto akcii dobrý postoj.

Veľmi dobre sa mi so zástupcami mesta spolupracuje a predpokladám, že aj ďalšie ročníky budú v tomto regióne,“ uviedol Žilovec.  

„Aj vďaka mestu budú preteky pre divákov atraktívnejšie. Na námestí bude kultúrny program a tiež bude zabezpečené internetové vysielanie.

Zlepšila sa aj infraštruktúra. Opravili sa cesty, cez ktoré budú cyklisti prechádzať. Mesto si zaslúži pochvalu,“ zhodnotil. 

Šanca pre rôzne typy pretekárov

V rámci slovenských pretekov V4 sa v posledných piatich rokoch nestalo, že by sa v elitnej trojke umiestnil domáci reprezentant.

Naposledy sa to podarilo ešte v roku 2015 Erikovi Baškovi, ktorý skončil druhý za Čechom Aloisom Kaňkovským (trojnásobný víťaz, pozn.). 

Najväčšou slovenskou nádejou je kontinentálny tím Dukla Banská Bystrica. Na 141-kilometrovej zvlnenej a technickej trati majú tentokrát jeho pretekári väčšiu šancu na úspech než v ostatnom období.

Cyklistický tím Dukla Banská Bystrica. (Autor: Slovenský zväz cyklistiky)

„Budú skoro doma. V tomto regióne trénujú a mám informácie, že už boli jazdiť na okruhu, ktorý sme pripravili. Tým, že sa predošlé ročníky jazdili v okolí Bratislavy, tak bol profil rovinatý a rozhodlo sa zväčša v šprinte. A Dukla nemala nejakého elitného šprintéra.

Tento raz je profil zvlnený. Otvára sa tak šanca pre rôzne typy pretekárov, či už pre únik alebo napríklad pre nejakého vrchára.

Dobré šance by mohol mať napríklad Martin Haring alebo Lukáš Kubiš, ktorý na slovenskom šampionáte skončil tretí,“ povedal Žilovec. 

Desiatky dobrovoľníkov a povolení 

Organizovanie takýchto pretekov je pomerne náročné a pracuje sa na tom približne pol roka. Na bezproblémový chod pretekov dohliadla zhruba 100-členný tím, zložený prevažne z dobrovoľníkov. 

Je potrebné vybaviť viaceré dopravné povolenia, zabezpečiť vodičov, zdravotníkov i pohotovo reagovať na aktuálne pandemické opatrenia či pravidlá UCI. 

„Trochu sa upravili pravidlá. V rámci bezpečnosti máme zvlášť míting pre vodičov. Tiež musíme mať obojstranné zábrany 300 metrov pred cieľom a 100 metrov za ním. Takže je to dokopy 800 metrov zábran, ktoré musíme pripraviť, nainštalovať a zaplatiť,“ hovorí Žilovec.

Víťazi slovenských pretekov v rámci V4: 

2020 - Stanislaw Aniolkowski (Poľsko)

2019 - Alois Kaňkovský (Česko)

2018 - Maciej Paterski (Poľsko)

2017 - Alois Kaňkovský (Česko)

2016 - Andrij Kulyk (Ukrajina)

2015 - Alois Kaňkovský (Česko)

2014 - Pawel Bernas (Poľsko)

Na štarte bude aj olympijský víťaz

Teší ho však veľký záujem tímov nielen spomedzi susedných krajín.

„Mali sme množstvo tímov, ktoré sa hlásili či už z Rakúska alebo Švajčiarska. Sme však limitovaný počtom tímov a museli sme si vyberať. Hlásilo sa nám 36 tímov, no mohli sme prikývnuť len 22 zo siedmich krajín. 

Časť tímov má istú účasť vzhľadom na spoluprácu krajín V4 a potom dokladáme zvyšné tímy. Zväčša z krajín, s ktorými spolupracujeme aj na nejakých ďalších projektoch,“ doplnil riaditeľ pretekov. 

Diváci sa môžu okrem slovenských cyklistov tešiť aj na olympijského víťaza v horskej cyklistike Jaroslava Kulhavého či americký tím Novo Nordisk. Ide o prvý profesionálny cyklistický tím, ktorí reprezentujú pretekári s cukrovkou typu 1. 

Je to zaujímavý projekt, ktorí ukazuje ľudom na celom svete, že aj s týmto zdravotným hendikepom je možné športovať na vrcholnej úrovni.

Aj preto sme ich prihlášku akceptovali a pozvali na Slovensko,“ dodal Žilovec na margo tímu, ktorý si na pretekoch V4 odbije svoj debut. 

Miroslav Kováčik
Miroslav Kováčik je doma vo viacerých športoch, výnimkou nie je F1, biatlon, americký futbal alebo šípky. Po vyštudovaní žurnalistiky sa v roku 2019 ako novinár zúčastnil MS v hokeji aj európskeho šampionátu vo volejbale.

Súvisiace články