BRATISLAVA. V Česku ešte stále doznieva eufória zo zisku hokejového titulu majstrov sveta. Okrem toho je maximálna spokojnosť aj s organizáciou turnaja. Pozitívne dojmy si odnáša mnoho fanúšikov.
Na turnaji padol divácky rekord. MS v hokeji 2024 v Prahe a v Ostrave videli vyše 797-tisíc fanúšikov. To je o 56-tisíc viac ako pred desiatimi rokmi.
Už teraz je jasné, že aj Český zväz ľadového hokeja bude mať veľmi vysoký zisk. Pravdepodobne v stovkách miliónov českých korún.
Pritom platí, že organizátor má veľmi obmedzené príjmy, pretože väčšina peňazí ide priamo Medzinárodnej hokejovej federácii (IIHF). IIHF si berie príjmy z reklamných aj vysielacích práv. Taktiež jej idú príjmy z predaja reklamných predmetov či plyšových maskotov.
Zväz previedol práva na novú s.r.o.
Organizátor má príjem iba z predaja vstupeniek.
Aj preto si Český zväz ľadového hokeja dovolil menší trik, aby svoje príjmy maximalizoval. Informovalo o tom idnes.cz.
Vstupenky krátko po spustení predaja totiž predával bez DPH, ktorá je v Česku 21 percent. Tým pádom by mal mať zisk z turnaja ešte vyšší.
Ako je možné, že sa na vstupenky nevzťahovala daň z pridanej hodnoty?
Ako platca DPH sa musí v Česku prihlásiť každá firma, ktorej obrat presiahne 2 milióny českých korún (81-tisíc eur).
Ak si niekto založí novú firmu a dosiahne túto hranicu už v priebehu prvého mesiaca, v nasledujúcom mesiaci sa musí zaregistrovať ako platca DPH. Aj tak sa stane platcom DPH najskôr po dvoch mesiacoch od začiatku podnikania.
Hokejový zväz z toho dôvodu založil novú firmu CZ.HOCKEY s.r.o. s tým, že práve ona bude zabezpečovať činnosti súvisiace s majstrovstvami sveta a všetky marketingové aktivity.
Prevzala na seba všetky obchodné práva, ktoré mala pôvodne vykonávať spoločnosť PRO-HOCKEY.CZ.
Predaj vstupeniek sa spustil desať dní po založení novej spoločnosti.
Najväčší záujem o vstupenky bol krátko po spustení predaja. Fanúšikovia si vtedy mohli zvoliť zápasy aj miesta, na ktorých chceli byť. Najvyšší dopyt bol po zápasoch domáceho tímu a vstupenky na tieto zápasy sa rýchlo vypredali.
Za vstupenky, ktoré sa predali v priebehu prvých dvoch mesiacov teda český zväz neplatil DPH a príjem z majstrovstiev si tak výrazne zvýšil.
Hokejový fanúšik mohol zaregistrovať, že na vstupenkách, ktoré sa predali pred 1. decembrom je uvedená iba cena. Na vstupenkách po tomto dátume je cena rozdelená na základ a na daň.
Zväz postup pri predaji nevysvetlil
Daňoví poradcovia aj policajti z oddelenia hospodárskej kriminality, ktorých oslovila redakcia idnes.cz, uviedli, že tento postup je právne úplne v poriadku.
„Nás zaujímajú firmy či podnikatelia, ktorí reťazia spoločnosti. Ich jediným záujmom je zakladať nové a nové spoločnosti a vďaka tomu sa vyhnúť registrácii a odvodom DPH. Vtedy musí byť preukázané, že firmy zakladajú len pre tento účel," cituje idnes.cz vyšetrovateľa hospodárskej kriminality.
Idnes.cz sa obrátil s otázkami aj na hokejový zväz s otázkou koľko za predaj vstupeniek utŕžili a koľko získali navyše vďaka tomu, že vstupenky predávala novozaložená firma.
Zväz však vysvetlenie ani vyčíslenie neposlal a nevysvetlil prečo nevyužil na predaj spoločnosť PRO-HOCKEY.CZ.
V roku 2015 získal český zväz z predaja vstupeniek 703 miliónov korún (28 mil. eur) a celkový zisk z MS činil vtedy 450 miliónov korún (18 mil. eur). Zisk bude tento rok výrazne vyšší.
Zväz totiž dostal od štátu nevratnú dotáciu 200 miliónov korún na organizovanie turnaja.
Okrem toho príjmy z MS budú výrazne vyššie vzhľadom na vyššie ceny vstupného, vyšší počet divákov aj čiastočný predaj bez 21-percentnej DPH.
Pre porovnanie zisk SZĽH z majstrovstiev sveta v roku 2019 dosiahol 7,5 milióna eur pred zdanením.