BRATISLAVA. Päťdesiatpäť sekúnd je takmer nič. Krátky okamih v živote. Rakúšan Niki Lauda sa v prvý augustový deň v roku 1976 na necelú minútu ocitol priamo v pekle.
Sedel v plameňoch po havárii svojho vozidla na Veľkej cene Nemecka.
Hororová nehoda, pri ktorej takmer prišiel o život, ho preslávila viac ako všetky víťazstvá, ktoré dosiahol.
"Toto ma dostalo do povedomia ľudí, ktorí formulu 1 nesledovali. Aj babky na mňa ukazovali: To je ten popálený chudák. Ale nebolo to niečo, čo by som budoval," hovoril pre Süddeutsche Zeitung.
Trojnásobný majster sveta zomrel v pondelok vo veku 70 rokov. V posledných mesiacoch mal zdravotné problémy. Vlani podstúpil úspešnú transplantáciu pľúc.
Lenže v januári prekonal zápal pľúc a jeho stav sa postupne zhoršoval.
Smrť bola súčasťou hry
Smrteľné nehody neboli vo formule 1 v sedemdesiatych rokoch ničím výnimočným.
Takmer každý rok niekto zahynul.
„Smrť bola vtedy súčasťou hry. Vedeli sme o tom riziku a podstupovali sme ho. Lenže ani jeden z nás nepripúšťal, že môže na trati umrieť práve on,“ spomínal Lauda v rozhovore pre Frankfurter.
Risk to bol obrovský. Nielen preto, že vtedajšie monoposty formuly 1 nedokázali vodiča v prípade nehody ochrániť, ale na pretekárskych okruhoch chýbali vedľa cesty bezpečné zóny, kde by v prípade potreby vozidlo bezpečne spomalilo, a problém bol aj s rýchlym zásahom zdravotníkov.
Pretekári mali práve zo súťaže v roku 1976 na Nürburgringu obavy. Lauda bol za to, aby sa súťaž neuskutočnila. Súperi ho však prehlasovali.
„Pamätám si, že ma ráno pred štartom zastavil fanúšik a žiadal o autogram. Ešte mi vravel, že by mohol byť môj posledný. Hovorím si, nie si trochu drzý? Ale vravel to slušným spôsobom,“ opisoval Lauda pre Frankfurter.
Z plameňov ho vytiahli kolegovia
Preteky poznačil dážď, ktorý však ustal. Pretekári preto jazdili do boxov, aby si vymenili pneumatiky na suchú vozovku.
Lauda hneď v nasledujúcom kole vo vysokej rýchlosti stratil kontrolu nad svojím ferrari. V plnej rýchlosti narazil do betónovej steny pri ceste. Vozidlo sa odrazilo späť na trať a vzbĺklo.
Po náraze z hlavy bezmocného pilota odletela prilba. Vrak sa ešte hýbal po ceste, keď doň vrazilo zozadu ďalšie vozidlo.
Jazdecká chyba? Lauda v knihe Môj príbeh naznačil, že nehodu mohlo spôsobiť zlomené zavesenie ľavého zadného kolesa. Dodnes nie je jasné, čo zapríčinilo náraz, pretože oficiálna správa o nehode neexistuje.
Lauda bol majstrom, ale v danom momente mohol riziko podceniť a dostať šmyk.