TRENČÍN. Z Trenčína prišla smutná správa. Počas tréningu zomrel iba 18-ročný slovenský reprezentant v cyklistike Róbert Nagy mladší. O nešťastnej udalosti informoval portál zoznam.sk.
Pretekár tímu Slávia Trenčín Cycling Academy mal o život prísť pri zjazde v smere na Trenčianske Jastrabie.
"Mladý cyklista trafil kameň, ktorý ho rozhodil. Narazil do kamióna, ktorý ho práve obchádzal a potom narazil do zábradlia vedľa cesty. Pri tom utrpel zranenia, ktorým na mieste podľahol," informuje portál biker.sk.
Mladý cyklista bol synom bývalého slovenského reprezentanta a majstra republiky v časovke jednotlivcov z roku 2003.
"Prišlo k tomu, čo roky hovoríme politikom, no stále do vetra. Ak by bola dodržaná 1,5-metrová vzdialenosť pri predbiehaní cyklistov, tak by k tejto tragédii neprišlo. Veď ten kamión letel aspoň stovkou a cyklisti išli 60 až 70-kilometrovou rýchlosťou," povedal pre zoznam.sk jeden z funkcionárov Slávia Trenčín Cycling Academy.
Podľa informácií zoznam.sk sa pripravoval odchod Nagyho do talianskeho tímu.
„Najväčším paradoxom je, že trafil zábradlie, ktoré je tam dva týždne. Ak by tam nebolo, možno by ešte žil. Chalani nič neporušili, išli dole kopcom za sebou.
Možno, ak by išli dvaja-traja vedľa seba, ako nadávajú šoféri, tak by sa to nestalo, lebo každý šofér by pribrzdil. Keďže išli za sebou a po jednom, kamión išiel veľkou rýchlosťou a hodilo ho na zábradlie, čo spôsobilo tragédiu,“ dodal funkcionár.
Podobná tragická nehoda, pri ktorej zomrel mladý cyklista sa odohrala aj v máji tohto roku, keď pri kolízii s autom zahynul Adrián Babič.
Vtedy vodička prechádzajúca križovatkou z vedľajšej cesty nedala slovenskému reprezentantovi prednosť.
Radšej si vypočuje nadávky
Konflikty medzi cyklistami a vodičmi na slovenských cestách sú častým problémom. Negatívne skúsenosti má väčšina slovenských reprezentantov a pravidelne na to upozorňujú.
Prvým problémom podľa cyklistov je kvalita ciest a hustota premávky. Peter Sagan spolu s českými profesionálmi Romanom Kreuzogrom a Petrom Vakočom boli tvárou kampane, aby boli vodiči ohľaduplnejší voči cyklistom, keďže cesty zdieľajú.
Pri dostatku cyklochodníkov, by bolo na cestách menej cyklistov.
„Nemáme dobrú infraštruktúru. Je problém, aby sa na vozovke zmestili dve autá a cyklista. Snažím sa jazdiť na menej frekventovaných cestách, a plánujem tréningy, kde stretnem menej áut. Ak by sme mali viac cyklochodníkov, radšej by sme jazdili na nich. Na Slovensku však máme skôr obyčajné cesty,“ vraví Juraj Sagan.
Pri predbiehaní treba dodržať odstup
Nedostatok cyklochodníkov je dlhodobým problémom Slovenska. Premávka na cestách je veľmi hustá a jazdenie po krajnici neraz ohrozuje aj samotných cyklistov.
„Autá jazdia veľmi tesno, aj keď sme pri krajnici. Neberú na nás ohľad, tak sa radšej posuniem do stredu jazdného pruhu a znemožním mu, aby ma predbehol.
Radšej si vypočujem zopár nadávok, ale je to lepšie, akoby ma mal zraziť. Nadávky bolia menej. A vodiča nezabije, ak bude sedieť v aute o chvíľu dlhšie,“ opisuje ďalší slovenský reprezentant Matúš Štoček.
Rovnako je problémom, že vodiči nemajú odhad, predbiehajú v neprehľadných situáciách a neuvedomia si, že cyklista, ktorého predbiehajú môže byť trénovaný profesionál, ktorý ide aj 50-kilometrovou rýchlosťou.
Po úmrtí Babiča navyše vznikla petícia, aby vodiči predbiehali cyklistov s jeden a pol metrovým odstupom. Dalo by sa tak predísť mnohým smrteľným nehodám.
Aj prípad Nagya ukazuje, aké dôležité je pri predbiehaní dodržať, čo možno najväčší odstup od cyklistu.
Profesionálni cyklisti sa zhodujú, že predísť nehodám sa dá jednoducho.
„Stačí, aby boli vodiči viac ohľaduplní a trochu predvídali. Také bežné ľudské veci,“ vraví Štoček, ktorý je úradujúcim vicemajstrom Slovenska.
„Keď je tolerantný vodič, radšej počká a obehne cyklistu, keď môže. Vodiči, ktorí sa ponáhľajú si možno ani neuvedomujú, že nás ohrozujú,“ dodáva Juraj Sagan.