BRATISLAVA. Človek, ktorý na Slovensku dostáva priemernú mzdu, by musel pracovať aspoň tri mesiace a nemať žiadne výdavky, aby si naň mohol kúpiť lístok. Aj to len na najmenej výhodné miesta do vrchných radov štadióna, odkiaľ na hraciu plochu vidno možno iba s ďalekohľadom.
V noci z nedele na pondelok sa koná športová i marketingová udalosť roka v Spojených štátoch. Vo finále ligy amerického futbalu NFL zabojujú o víťaznú trofej tímy New England Patriots a Atlanta Falcons.
Zápas sa začína o 0.30 h nášho času a vysiela ho Sport2.
Super Bowl má obrovskú prestíž. Pred dvoma rokmi ho videlo 114,4 milióna divákov. Stal sa najsledovanejším programom americkej televíznej histórie. A v prvej dvadsiatke rebríčka figuruje až 19-krát. Vklinila sa doň už iba záverečná časť populárneho seriálu M*A*S*H z februára 1983 (takmer 106 miliónov divákov).
Tisíce za lístky a milióny za reklamu
Ak chce fanúšik vidieť Super Bowl naživo, musí si nachystať poriadny balík peňazí. Najlacnejší lístok stojí 2465 dolárov (takmer 2300 eur).
Najlepšie miesta na NRG Stadium v Houstone by záujemcu vyšli až na vyše 9-tisíc dolárov (takmer 8400 eur).
„Pre Američanov je to šport číslo jeden. Predstavuje doslova náboženstvo,“ vysvetľoval český komentátor SportTV a hráč amerického futbalu Martin Hamza.
Významnú pozíciu má Super Bowl i vo svete biznisu. Firmy dávajú do reklamy množstvo peňazí. Televízna spoločnosť FOX, ktorá tento rok vlastní vysielacie práva, si za 30-sekundový šot účtuje aj viac ako päť miliónov dolárov.
Keď sa k tomu pridajú náklady na produkciu, kúpu mediálneho priestoru na sociálnych sieťach či na youtube, môže sa celková cena vyšplhať aj na desať miliónov dolárov. „Tam, kde je sústredená veľká pozornosť ľudí, je aj veľa peňazí. A teda obrovský priestor a potenciál pre svet reklamy,“ hovorí Jaroslav Vígh, senior copywriter a ideamaker z reklamnej agentúry Zaraguza.
„Najzvláštnejšie na tomto fenoméne je, že podľa výskumov väčšina reklám zo Super Bowlu neovplyvní priamo predaj. V Spojených štátoch však nenájdete pre značku lepšiu príležitosť, ako budovať tzv. awareness, teda povedomie. Tých päť, desať či pätnásť miliónov je skôr vstupenka do sveta popkultúry, než spôsob, ako predať viac piva alebo čokoládových tyčiniek,“ dodáva.
Super Bowl priťahuje aj ženy