MOSKVA.
Zatiaľ čo kapitán stroj brzdil, druhý pilot zvyšoval rýchlosť. Tvrdí to ruský denník Komsomoľskaja Pravda na základe predbežných výsledkov vyšetrovacej komisie.
"Keď lietadlo minulo medzník pre odlepenie sa od zeme na štartovacej dráhe, pilot napriek zdravému rozumu spustil motory na plný vzletový výkon, ale kapitán začal brzdiť, keďže videl, že sa lietadlo nezdvihlo," skonštatoval pre denník nemenovaný zdroj blízky Vyšetrovaciemu výboru Ruskej federácie a pokračoval:
"Pri takomto štarte s brzdením sa lietadlo mohlo len odlepiť od zeme, no potom narazilo do antény majáku, vznietilo sa a zrútilo na zem." Pre túto verziu katastrofy hovorí podľa nemenovaného zdroja aj fakt, že druhý pilot lietal pred tým ako kapitán a nezdravá súťaživosť sa medzi oboma pilotmi vyskytla už aj pred osudným incidentom.
Spomenutý zdroj vyvrátil aj autenticitu rozhovoru, ktorý údajne obaja piloti viedli počas štartu a ktorý sa objavil na ruských internetových portáloch.
"Je nepochopiteľné, odkiaľ sa tento prepis objavil. Máme oficiálny údaj, že sa rozhovory v pilotnej kabíne nenahrávali, pretože zariadenie bolo z nejakej príčiny vypnuté. Takže sa nedá zistiť, o čom spolu piloti hovorili."
"Kapitán a pilot sa rozprávali bez komunikačného zariadenia. Možno preto medzi nimi došlo k nedorozumeniu," skonštatoval jeden z vyšetrovateľov. Podľa expertov je však kabína Jaku-42 mimoriadne tichá a piloti sa v nej bežne dorozumievajú bez komunikačného zariadenia.
K odhaleniu príčiny katastrofy nepomohli ani údaje z oboch čiernych skriniek lietadla, ani výpoveď palubného inžiniera Alexandra Sizova, ktorý ako jediný prežil haváriu, no v čase štartu nebol v pilotnej kabíne, ale v zadnej časti stroja.
Na prípade pracujú dve expertné komisie. Príčiny leteckej havárie sa snaží odhaliť Medzištátny letecký výbor. Trestné stíhanie v súvislosti s katastrofou vedie Vyšetrovací výbor Ruskej federácie, ktorý bol ešte donedávna súčasťou generálnej prokuratúry. Ani jedna z inštitúcii však doteraz nedospela k oficiálnym záverom.