RIJÁD, BRATISLAVA. Kto chce vyhrať Rely Dakar, musí taktizovať a byť aj trochu prefíkaný. Nestačí len tlačiť na plyn. Ideálne je využívať vo svoj prospech aj prácu súperov. To si však vyžaduje správnu taktiku.
Daniel Sanders v utorok tušil, že mu etapa vychádza nad očakávania. Jazdil bez chýb a celkom rýchlo. „Myslel som si, že by som mohol byť na prvom mieste. Kúsok pred cieľom som zastal, sadol som si do piesku a na tri minúty som si dal piknik,“ opisoval Sanders pre oficiálnu stránku pretekov.
Austrálčan nechcel vyhrať etapu. Kto je totiž prvý, musí sa na druhý deň zhostiť úlohy, ktorú jazdci neradi priímajú. Štartuje ako prvý. A teda musí ako prvý aj navigovať v teréne. Pretekári štartujú v niekoľkominútových odstupoch.
„Skončil som nakoniec štvrtý, takže nemusím na druhý deň otvárať etapu,“ priznal Sanders.
Podľa stôp sa naviguje ľahšie
Nie je jediným jazdcom, ktorý takto jazdí a dáva si pozor na to, aby nevyhral.
Skutočne, štartovať z prvej pozície etapu je ako za trest. Nie je to žiadne privilégium. Je takmer isté, že víťaz etapy na druhý deň príde do cieľa s výraznou stratou.
Víťaz tretej etapy Joaquim Rodrigues v stredu stratil takmer polhodinu. Nemal žiadne technické problémy, len blúdil.
„Ťažko sa tomu vyhnúť. Keď idete prvý, musíte sledovať navigáciu. Nedá sa pri tom ísť stále naplno. A kto štartuje o niečo neskôr zo zadnej pozície, sa môže orientovať podľa stôp predchádzajúcich pretekárov. Nemusí tak sledovať navigáciu a môže ísť rýchlejšie,“ vysvetľuje Štefan Svitko.
Jazdci ktorí idú neskôr tak majú o niečo ľahšiu úlohu. Najmä pokiaľ nie je na trati ešte spleť stôp.
Ani navigovanie podľa stôp nie je stopercentné
Problém môže byť, ak sa stopy nezhodujú s pokynmi v roadbooku. Aj to sa stáva. Ak značka ukazuje odbočiť, kým súperi šli rovno.
„Ak niekto jazdí len podľa stôp a prví piati jazdci sa stratili, je isté, že zablúdi aj ten šiesty. Mne sa naopak stávalo, že som videl, že jazdci predo mnou išli rovno, hoci mali zatočiť.
Je to však vždy o tom, či veríte sebe alebo dôverujete aj iným jazdcom. Treba však povedať, že Dakar nie je len o rýchlosti, ale aj o navigácii v teréne.“
Najlepší jazdci preto trochu taktizujú. Snažia sa nebyť na najvyšších priečkach. Špeciálne v etapách, keď čaká pretekárov na druhý deň náročná etapa.
Aj skúsený pretekár ako Nasser Al-Attijah v utorok v 3 .etape radšej nešiel naplno. Šetril sa, aby nemusel v stredu v najdlhšej etape jazdiť vpredu. V stredu však zvíťazil.
V cieli štvrtej etapy viacerí pretekári priznali, že dúfajú, že nevyhrali.
„Dúfam, že som nebol najrýchlejší, pretože zajtra nebudú pred nami štartovať motorky,“ povedal Jazíd Al Rádží. Pôvodne dosiahol jazdec Toyoty najrýchlejší čas, ale dostal dvojminútovú penalizáciu a klesol na piate miesto.
Štefan Svitko v stredu vybojoval deviatu priečku a celkovo je rovnako na 9. mieste. Na lídra Sama Sunderlanda stráca 20:42 minúty.
Hoci pretekári zdolali v stredu až 800 kilometrov. Meraný úsek etapy bol veľmi rýchly.
„Držal som plný plyn do poslednej chvíle. Niekoľkokrát som šiel maximálnou rýchlosťou 165 kilometrov za hodinu,“ cituje idnes.cz českého pretekára Martina Micheka.