Elektronická ceruzka nie, nový športový kanál chce priniesť emócie a adrenalín

Roman Neuschl.
Roman Neuschl. (Autor: JOJ ŠPORT)

Nová stanica chce podporovať slovenský šport.

V ponuke športových staníc pribudla v októbri tohto roka nová. JOJ Šport sa zameriava na slovenský šport. Majitelia však ešte pred spustením získali atraktívne vysielacie práva aj na preteky Svetového pohára v lyžovaní s Petrou Vlhovou a hokejové majstrovstvá sveta od roku 2024. „Naša najväčšia devíza je efektívnosť,“ vraví šéf JOJ ŠPORT ROMAN NEUSCHL. 

Čo bolo pre vás impulzom na spustenie kanálu JOJ ŠPORT? 

V Jojke dlho fungovala digitálna platforma Huste TV. Ročne vyprodukujeme od 1200 do 1600 živých prenosov. Vyrábame najmä domáce súťaže, a to pre televízne vysielanie, ale aj pre stávkové platformy a pred časom sme mali možnosť zakúpiť televízne licenčné práva. Vtedy sme sa rozhodli. 

Nasledovalo obdobie plánovania, skladby možností, finančných, technických aj personálnych, a prišli sme do bodu, keď sa nám premenné spojili. Zistili sme, že projekt máme zabezpečený a dokážeme efektívne vyrábať a vysielať.

Ako prispelo k rozbehu kanálu to, že ste dlhé roky prevádzkovali internetovú športovú platformu Huste TV?

Huste TV bolo pre nás laboratórium. Vyskúšali sme si procesy výroby, mohli sme si otestovať technické novinky a zistili sme, že sme takí efektívni, že v priebehu dňa dokážeme vyrobiť do 40 živých prenosov. Z toho nám vyšlo, že naša silná strana je v produkcii. Dnes máme na Slovensku na 62 športoviskách optické pripojenie.

Vďaka tomu naši ľudia, ktorí prídu na štadión, majú len kamerové sety a zvukové vybavenie. Nemusíme vyslať z Bratislavy na každý zápas prenosový voz, satelitný voz a ďalšie vybavenie. Ale samozrejme, že máme k dispozícii aj prenosovú techniku na pokrytie zápasu na tie typy prenosov, kde vybavenie nášho regionálneho tímu nestačí. 

Ktoré štadióny či športové haly máte takto pokryté? 

Všetky hokejové štadióny, futbalové štadióny, kde sa hrá druhá liga a pohárové zápasy, vybrané haly, kde sa hrá najviac zápasov v palubovkových športoch. Opakujem, efektívnosť je naša najsilnejšia devíza. Máme tiež 23 plnohodnotných pracovísk, ktoré môžeme medzi sebou v sekunde prepojiť. Vďaka tomu vieme do vysielania priamo vstúpiť z rôznych zápasov, ktoré simultánne produkujeme, aby sme z nich priniesli kľúčové momenty. Tak môže divák videť, čo sa práve deje v inej venue. 

Od 20. decembra spúšťa športový kanál RTVS, veľmi dobré pokrytie tu má Eurosport, ale aj ďalšie medzinárodné športové stanice ako Sport1 a 2, Premier Sport či Nova Sport. Čím sa chcete v silnej konkurencii presadiť?

Naše jednoznačné zameranie je podpora slovenského športu, chceme vysielať najmä slovenské súťaže a slovenských športovcov v našich a zahraničných ligách. Keď sme desať rokov pracovali s Huste TV, získali sme presné dáta. Zistili sme, že o slovenský šport je záujem.

Ponúkame najmä domáce súťaže, ale máme vysielacie práva aj na poľskú futbalovú Ekstraklasu, kde si vyberáme zápasy so slovenskými hráčmi. Dávame zápasy talianskej Serie A preto, že v Interi Miláno pôsobí Milan Škriniar.

Ďalej zápasy španielskej basketbalovej ligy, kde máme slovenských reprezentantov. Pozorne tiež sledujeme ako si počínajú slovenskí juniori. A z dlhodobého hľadiska obchodujeme s vysielacími právami aj podľa toho, v ktorom športe by sme o niekoľko rokov mohli vynikať, kde by sme mohli mať silné športové talenty a tromfy

Hovoríte o prioritnom zameraní sa na slovenské súťaže, ale získali ste okrem iných vysielacie práva na viacero pretekov Svetového pohára v zjazdovom lyžovaní už v tejto sezóne a od roku 2024 aj na MS v hokeji. To sú podujatia, ktoré v súčasnosti patria na Slovensku k nasledovanejším zo športovej ponuky. Bola to od začiatku vaša stratégia?

V prvom rade je pre nás dôležitá aj prezentácia celej štruktúry daného športu. Máme síce práva na majstrovstvá sveta v hokeji od roku 2024, ale už dnes máme podpísanú zmluvu so Slovenským zväzom ľadového hokeja. Týždenne vysielame dva zápasy Slovenskej hokejovej ligy, vždy jeden zápas hokejovej osemnástky, či aktuálne turnaj tímov do 17 rokov z Piešťan a pribudne extraliga. Takže keď v roku 2024 prídu majstrovstvá sveta, naši diváci budú mať už skúsenosť s vysielaním hokeja v celom portfóliu.

A teraz k otázke. Tieto licencie sme zakúpili ako voľné. Nikoho sme nepreplatili, nekupovali sme ich tak, že by niekto mal na ne opciu. Ponúkli sme za ne istú sumu a separátne sme ich zobchodovali. Až potom, keď sme ich získali a odkomunikovali, vyšla informácia od konkurencie, že oni začínajú rokovať. Prišlo mi to zvláštne, keď RTVS ohlásila, že sme ich preplatili. Nie je to pravda.

Možno to skôr mysleli tak, že vaša ponuka za tieto vysielacie práva bola taká vysoká, že už nedokázali ponúknuť viac. 

Preto to hovorím. Konkurencia šla rokovať o právach až vtedy, keď sme ich zobchodovali a zverejnili sme, že budeme tieto podujatia vysielať. Nemohli sme teda nikoho preplatiť, nemali sme koho. 

A v budúcej sezóne už máme vysielacie práva na preteky Svetového pohára aj zo Švajčiarska. V Mlynskej doline tak zostanú len preteky FIS z Rakúska. 

Spomínali ste ako hlavnú víziu podporovať slovenský šport, ale kde by ste chceli byť o takých desať rokov?

Sme jediná slovenská športová televízia...

Zatiaľ.

Myslím, že to tak aj zostane. Jediní budeme prinášať najmä slovenský šport. Náš koncept je jednoznačný a jasne zadefinovaný v celom workflow prác na JOJ ŠPORTE. Už teraz pracujeme s licenciami a s plánom vysielania od roku 2028 ďalej. Aj za desať rokov budeme podporovať slovenský šport. Chceme prispieť k tomu, aby dostával dostatok mediálneho priestoru, čo mu pomôže k väčšej životaschopnosti. Chceme, aby mali deti nové slovenské športové idoly.

Keďže vysielate alebo budete vysielať aj viacero podujatí či súťaží, ktoré predtým vysielala RTVS, počítate s tým, že vás budú diváci porovnávať?

Snažíme sa sprostredkovať šport fanúšikovi uvoľnene, aby mal emóciu, adrenalín a aby dostal zrozumiteľné informácie. S tým súvisí aj angažovanie moderátorov a ich štýl komentovania. Naším primárnym cieľom nebude suché technické komentovanie s technickou podporou, ako je napríklad elektronická ceruzka.

Športový kanál už na Slovensku vysielal v rokoch 2008 až 2011. Potom nastala desaťročná pauza, špekulovalo sa o tom, či by dokázal byť životaschopný, a teraz tu budú športové stanice dve. Nie je to na malom slovenskom trhu moc? Ako si chcete na seba zarobiť?

Pred troma rokmi som na športovej konferencii v Šamoríne vyslovil myšlienku, že slovenské športové prostredie už má športovú televíziu a odprezentoval som vzťah Huste TV k slovenskému športu, že vyrába obrovské množstvo prenosov so zameraním na slovenský šport. Myslím, že nik nepozná lepšie slovenské športové prostredie než my a nie je subjekt, ktorý by ekonomicky, personálne a najmä technicky vedel vyrábať tak efektívne, zároveň tu nie je nik, kto by mal tak exaktné a regionálne cielené dáta zo slovenského športu ako my.

Máme podpísané kontrakty so Slovenským zväzom ľadového hokeja, Slovenskou volejbalovou federáciou, Florbalovým zväzom sme platinový partner Slovenského futbalového zväzu, máme práva na zápasy slovenských klubov v nadnárodných súťažiach, kde ukazujú svoju kvalitu v dôležitom medzinárodnom porovnaní.

Ak si zoberiete, že 4 najlepšie slovenské basketbalové kluby hrajú nadnárodnú ligu, rovnako ako najlepší ženský celok MBK Ružomberok, sú práve toto zápasy, kedy vysielame to najkvalitnejšie zo slovenského klubového športu. 

JOJ ŠPORT vstúpil ako prvý na voľný trh, do prostredia, ktoré dobre poznáme. Vieme, že šport, ktorý produkujeme, si na seba vie zarobiť a zároveň ho tým podporujeme. 

Vráťme sa ešte k hokeju. Bolo pre vás prioritou zabojovať o vysielacie práva na hokejové majstrovstvá sveta?

Treba povedať, že hokej je na Slovensku dominantný akvizičný šport. Dokáže na seba nabaľovať množstvo fanúšikov. Na Huste.tv sme produkovali všetky zápasy od roku 2010 a máme presné dáta. Vieme, koľko divákov sledovalo extraligu a vieme to porovnať s ostatnými športami, ktoré sme produkovali. Z toho nám vyšlo, aké postavenie má hokej medzi divákmi. Stáli sme oň. Postavili sme na tom aj portfólio medializácie pre SZĽH. Budujeme značku aj cez podujatie JOJ Šport Slovenský pohár. Aktuálne vrcholí nultý ročník a v budúcej sezóne bude prvý oficiálny. 

Slovenskú hokejovú extraligu v súčasnosti ponúka RTVS a stanice Sport 1 a Sport 2, vysielacie práva sú zakúpené do konca tejto sezóny. Budete sa o ne uchádzať?

Vysielacie práva na extraligu sú zobchodované dvoma spôsobmi. RTVS má balík na iné obdobie ako Sport 1 a Sport 2. V súčasnosti obchoduje práva na extraligu Asociácia profesionálnych hokejových klubov (APHK) a tá má obmedzenú dĺžku kontraktu so SZĽH. Keďže my máme kontrakt so SZĽH, tak už viete, ako máme práva zobchodované. 

Uchádzali ste sa aj o vysielacie práva na ďalšie veľké podujatia – napríklad futbalové EURO či kvalifikačné zápasy? 

Prejavili sme o ne záujem v úvodných kolách. Vyhodnocovali sme si produkt, zvažovali a aj dali ponuky. Keď sme však zvážili všetky premenné, dospeli sme k rozhodnutiu, že to nijakým spôsobom do seba nezapadá a nemalo význam sa o produkt ďalej zaujímať. Prostriedky sme radšej zainvestovali priamo do slovenského futbalu Pohára, 2.ligy, U21, ženskej reprezentácie. 

Budete vysielať redaktorov aj na podujatia do zahraničia kvôli živým vstupom? 

Už na Svetovom pohári v Courcheveli, ktorý sa pôjde 21. a 22. decembra, máme ako vysielateľ svojho redaktora. 

V prípade slalomu v Levi, kde sme ešte neboli, nebol licencor flexibilný a neudelil nám akreditáciu. V Killingtone boli covidové obmedzenia, ale tím Vlha bol veľmi ústretový a vďaka tomu sme priniesli zaujímavé rozhovory s Matejom Gemzom či Šimonom Klimčíkom. 

Vysielate viac ako dva mesiace. Akú máte skúsenosť s poznateľnosťou značky JOJ ŠPORT? 

Dali sme si vypracovať prieskum po dvoch týždňoch vysielania. Mali sme 80 percentnú poznateľnosť značky a 80-percentnú poznateľnosť produktu. Ľudia vedeli, čo sme vysielali. Je to dobrá spätná väzba, že cestu, ktorú sme zvolili, ľudia ocenili. 

Napriek tomu ste obrovský slalom z Killingtonu vysielali aj na JOJ Plus. Budete to variovať aj v budúcnosti? 

Máme zmluvu so Slovenskou asociáciou pre káblové telekomunikácie (SAKT). Každý operátor na Slovensku má náš signál a môže nás distribuovať. Ale vzhľadom na rýchlosť, akou sme televíziu spustili, nie všetci mali pri vysielaní v Killingtone signál JOJ Športu. Po skúsenostiach z Levi sme sa rozhodli, že preteky sprístupníme aj na stanici JOJ Plus. Diváci to prijali veľmi pozitívne. Vzhľadom na to, že v Courcheveli sa 21. decembra pôjde odložený obrovský slalom z Killingtonu, budeme vysielať prenos na JOJ Športe aj na JOJ Plus. Ale 22. decembra už pôjdeme len na JOJ Športe.

Ako je to s pokrytím kanála JOJ ŠPORT na Slovensku, koľko domácností ho približne prijíma?

Vieme, koľko operátorov nás poskytuje, zatiaľ nie sme v ponuke Magio a Digi, takže sme na pokrytí cez 60 percent trhu. Bohužiaľ, nedokážem to odhadnúť presnejšie, keďže názory na penetráciu DTT sa výrazne líšia. 

Obrovský slalom žien v Killingtone vysielal iba kanál JOJ ŠPORT, Eurosport aj ČT Sport ponúkali v tom čase iný program, takže tých vyše 30 percent divákov nemalo alternatívu. Viete odhadnúť časový horizont, kedy by mohol byť váš kanál aj v ponuke Digi a Telekomu?

Nechcem sa vyjadrovať k rokovaniam medzi Slovenskou produkčnou a operátormi. Mám rád dobré správy, myslím, že prídu a môžeme očakávať pokrytie JOJ ŠPORT na úrovni cez 80 %. Vychádzam aj zo spätnej väzby od divákov, ktorí chcú sledovať JOJ ŠPORT. Ako jediní sme naživo vysielali nielen obrovský slalom z Killingtonu, ale aj preteky mužov s bratmi Žampovcami alebo Svetový pohár v snoubordingu a freeski s Klaudiou Medlovou a Samuelom Jarošom.   

Ponúknete okrem živých prenosov a záznamov aj iné žánre, publicistiku, budete mať aj pravidelnú spravodajskú reláciu?

My vnímame aj štúdiá k živým prenosom ako publicistiku. Vždy ich robíme so zámerom, aby to nebolo iba suché komentovanie zápasu. Napríklad počas prenosu z basketbalového zápasu Prievidze v Alpe Adria Cupe sme ako hostí mali pripojených bývalých vynikajúcich hráčov klubu Jelačiča a Jašša, spomínal som už Šimona Klimčíka a Mateja Gemzu v prenosoch z pretekov Petry Vlhovej. Diváci tak od nás dostávajú spravodajské aj publicistické informácie a pripravujeme aj spravodajskú novinku.

Je pre vás dôležité mať nejakú komentátorskú osobnosť, ktorá by sa stala tvárou televízie?

Máme viac komentátorov a reportérov, ktorí prišli z iných televízií, z O2, z Digi alebo vyrastali v Huste TV, ale otázka zrejme smeruje k Slavovi Jurkovi, ktorý je našou hlavnou tvárou, lebo dokonale dokáže naplniť naše zadanie. Dokáže sa so športovcami rozprávať neformálnym spôsobom na vážne témy a pri tom neprekročí hranice, to je veľmi dôležité zadanie, ktoré od nás dostal. 

Keď sa pozrieme na internetovú stránku kanála JOJ ŠPORT, je tam iba časovo obmedzený program. Zmení sa to?

Programové vysielacie plány robíme na približne dva mesiace dopredu, ale chceme sa vyhnúť tomu, aby sme mali všetko nalinkované a neprispôsobili sa aktuálnemu dianiu. Chceme byť živí. Intenzívne prispôsobujeme náš program aj tomu, ako sa našim športovcom podarí kvalifikovať do rôznych súťaží. Preto máme program na stránke na týždeň dopredu. Do budúcna plánujeme vizuálne zlepšiť dátumový prehľad. 

Na Slovensku je veľmi obľúbená aj stanica ČT Sport. Jej vysielanie sa tu roky toleruje, hoci je v rozpore s platnou legislatívou. Vnímate ju ako problémovú konkurenciu, keďže máte zakúpené aj vysielacie práva, ktoré má ČT Sport pre územie Českej republiky?

V otázke ste povedali aj odpoveď. Z našich informácií vieme, že ČT Sport nedal operátorom súhlas na šírenie ich signálu, lebo sa tým porušujú práva licencorov, od ktorých máte nakúpené vysielacie práva. To, že ČT Sport nedal súhlas na šírenie svojho programu na Slovensku, je podľa mňa jasná informácia.

Tento článok pre vás odomkol JOJ Šport

Nachádzate sa tu:
Domov»Zimné športy»Zjazdové lyžovanie»Elektronická ceruzka nie, nový športový kanál chce priniesť emócie a adrenalín