BIŠA. Ani najlepší a najskúsenejší nemajú privilégiá. Aj oni sú vystavení nebezpečenstvám na Rely Dakar rovnako ako nováčikovia. A kruto za to platia.
V pondelok musel z pretekov odstúpiť štvornásobný víťaz a obhajca prvenstva Carlos Sainz po tom, čo sa prevrátil s autom. Etapu síce dokončil, aj keď bez polovice plechov a bez čelného skla.
Lenže ochranný rám jeho auta ostal poškodený a komisári usúdili, že nemôže ďalej pokračovať, pretože by to bolo riziko. A opravu rámu zase nechceli povoliť, pretože materiál by pri ďalšom náraze už nemusel posádku ochrániť.
Sainz teda zo súťaže musel odstúpiť.
Musel spomaľovať
Pretekári mali za sebou v pondelok najdlhšiu etapu rely. Motorkári odjazdili bezmála tisíc kilometrov. Štefan Svitko bol v pondelok po etape Chrono 48h v celkovom poradí osemnásty.
„Ťažká etapa. Dosť nás nakŕmila. Všetko bolo v poriadku, ale nepáčilo sa mi, že zase otočila poradie GP jazdcov na štarte,“ mrzelo ho.
Do etapy vyrážal tak hneď prvé dve etapy medzi prvými jazdcami a musel navigovať. V ľahšej pozícii sú vždy pretekári, ktorí štartujú neskôr a môžu sa orientovať aj podľa stôp predchádzajúcich pretekárov.
„Toto ma asi najviac hnevá. Zase som štartoval siedmy, a predo mnou bol z jazdcov, ktorí dobre navigujú, iba jeden – Howes. No aj on sa potom stratil.
Ostali len dve stopy, kým nás nedobehli zozadu továrenskí jazdci. Musel som spomaliť, aby som sa nestratil.
Nakoniec som všetko zvládol, ale musel som jazdiť pomaly. Nakoniec sme šli v jednej skupine až do cieľa. Na konci som však zvoľnil, aby som náhodou netrafil nejaký kameň,“ opisoval pre českého publicistu Miloslava Janáčka Svitko.
Po páde videl hviezdičky
Priznal sa, že počas etapy Chrono 48h mal aj nepríjemný pád. Zrejme trafil kameň a preletel cez riadidlá.
„V ťavej tráve som dostal kopačku. Videl som hviezdičky. Ale otriasol som sa, sadol na motorku a išiel ďalej,“ opisoval.
V celkovom poradí má bezmála hodinovú stratu. No vraví, že tempu súperov v rýchlych pasážach stačí. Problémom je, že si musí sledovať maximálnu rýchlosť.
Na Dakare totiž platí, že aj v etapách môžu ísť motorkári maximálne 160 kilometrov za hodinu. Za prekročenie rýchlosti dostávajú penalizáciu.
Prirodzene motorky dosahujú aj vyššie rýchlosti. Väčšina pretekárov si na to musí dávať pozor, aby túto hranicu neprekročila.
Továrenskí jazdci však majú na svojich strojoch obmedzovače rýchlosti. Im stačí len držať plyn. Môžu sa koncentrovať na navigovanie a sledovanie terénu.
„So súpermi idem bez problémov, pokiaľ neprídu kamienky alebo pláne. Musím sledovať rýchlosť. Chodím 150 – 155. Musím to sledovať a dávať pozor, pretože 159 km/h neudržíš. Musíš aj sledovať trať. Oni nie,“ vravel Svitko.
„Ale tretinu Dakaru už máme za sebou. Nebolo to také strašné, ako som si myslel. Minulý rok, tu mnohí rozbili autá a motorky. Teraz to bola nádhera. Aj som si to užil, aj to bolo náročné,“ doplnil.
Prvýkrát v TOP 10
V utorok do 3. etapy odštartoval ako osemnásty, čo bola zase výhodná pozícia vzhľadom na to, že etapu otvárali súperi a museli viac navigovať.
Organizátori trasu tretej etapy pre vytrvalé dažde v regióne upravili a rozhodli sa pre ľahší terén vzhľadom na profil ďalších etáp.
Svitkovi to pomohlo k výbornému výsledku. Celý deň sa pohyboval v najlepšej desiatke a v cieli mal siedmy najlepší čas. Neskôr organizátori výsledky upravili a Svitko sa posunul dokonca na 6. miesto.
Na Lorenza Santolina stratil menej ako štyri minúty. Od tretej priečky v etape ho dokonca delilo 65 sekúnd.
Odstupy však boli v utorok medzi najlepšími minimálne. V celkovom poradí sa jazdec Slovnaft Rally Teamu posunul na 16. miesto. Jeho strata je bez 11 sekúnd hodinová. Na umiestnenie v najlepšej desiatke stráca 18 minút.
Loeb chcel stratu zmazať, dosiahol opak
V utorok sa o stíhaciu jazdu pokúšal Sebastien Loeb. Deväťnásobný majster sveta v rely v etape Chrono 48 h nabral stratu kvôli problémom s chladením motora.
V utorok sa jeho Dacia prevrátila. Loeb v dosť vysokej rýchlosti trafil korene alebo vyschnutý ker.
Francúz rozbil auto podobne ako Sainz pred dvomi dňami.
V etape pokračoval bez polovice karosérie, no už po 120 kilometroch strácal 50 minút.