Je to hazard. Riskujeme, hnevajú sa jazdci na Dakare. Obrazovka v púšti hapruje

Elektronický roadbook na motorke.
Elektronický roadbook na motorke. (Autor: Red Bull Content Pool/Marcelo Maragni)
Miloslav Šebela|15. jan 2025 o 08:00

Motorkári sa ponosujú na elektronický roadbook.

BRATISLAVA. Papier sa pomaly vytráca z našich životov a postupne ho stále viac nahrádzajú obrazovky. Aj zmluvy už dnes podpisujete v banke digitálne a následne vám prídu do mailu. Nie je to len z ekologických príčin, ide aj o praktické riešenie. 

Papier prestali používať aj organizátori Rely Dakar. Kým v minulosti práve na ňom rozdávali vytlačený rozpis etapy každému pretekárovi, dnes už majú všetci digitálny. Jazdci v autách a kamiónoch majú v rukách tablet.

Pokyny si posúvajú sami na obrazovke. Motorkári mali papierovú formu ešte vlani. Jeden roadbook mal aj viac ako desať metrov. Bola to riadne hrubá rolka papiera. Bola to istota. Pretekári vedeli, že to bude fungovať.

Všetci sa stažujú, vraví Michek

Motorka musí zvládnuť oveľa viac otrasov a neraz aj pádov. Je prirodzené, že za týchto okolností bol papierový nosič spoľahlivejším sprievodcom v etape. Od tohto roku majú však aj oni na riadidlách pripevnenú obrazovku. 

Malo im to zjednodušiť navigovanie a mal to byť prostriedok, ktorý prinesie férové podmienky pre všetkých. Lenže miesto toho sa stal predmetom sporov. Viacerí pretekári cítia krivdu. Novinka ich vraj poškodzuje a pravidlá neplatia pre všetkých rovnako. Niektorí dokonca tvrdia, že nové roadbooky sú hazardom. 

„Organizátori nás nútia riskovať životy,“ vraví podľa sport.cz skúsený jazdec Luciano Benavides. 

Nie je jediným, kto sa ponosuje. Problémy s novinkou majú skoro všetci. Buď na obrazovku zle videli, obraz sa im zasekával, alebo rovno prestal fungovať a oni sa stratili a v etape blúdili. 

Roadbook je detailný rozpis etapy, ktorý vedie pretekárov do cieľa. Okrem toho sú v ňom však vyznačené aj kritické miesta na trati. Kde musia jazdci dávať pozor, aby predišli pádom a vážnym zraneniam. 

„Je to veľká téma. Jazdci sa na to stále sťažujú,“ hovoril pre sport.cz český pretekár Martin Michek. 

Aj Svitko bol bezmocný

Aj Štefan Svitko priznal, že v jednej z etáp kvôli silnému slnku, nevidel dobre na obrazovku, a preto sa navigoval podľa stôp súperov. V jednej z etáp za za ním prišiel 19-ročný Rakúšan Canet, že mu roadbook nefunguje a stále iba pípa. Prosil ho o pomoc.

„Som mu povedal: Čo ja s tým?“ bezmocne vravel Svitko. 

Od papierových roadbookov organizátori chceli upustiť, pretože ich niektoré tímy zneužívali.

Keďže ich dostávali deň vopred, veľké tímy mali špecialistov, ktorí si trať nahrali do skutočnej mapy a dokázali trasu etapy optimalizovať tak, aby jazdci prešli kontrolnými bodmi, ale vyhli sa miestam, ktoré ich spomalia.

Trasou tak prešli, ale dokázali ušetriť v porovnaní so súpermi desiatky minút.

Organizátorom sa nedarilo obchádzaniu pravidiel efektívne zamedziť. Preto presadzovali elektronickú formu. Rozpis teraz dostanú jazdci krátko pred etapou a nemajú možnosť tieto údaje zdieľať, keďže ich majú len v zariadení. 

Lídra uprednostnili, ostatným tresty ponechali

V autách a kamiónoch fungujú spoľahlivo. Lenže motorkári si tento rok prechádzajú peklom. 

 „Tablet dostáva rány a súčiastky vnútri sa chvejú. Podľa mňa je problém v spojení medzi joystickom a tabletom,“ myslí si Michek. 

Joystick má každý pretekár na riadidlách a ním si obraz posúva. Keď však tok navigačných údajov ustane a tablet prestane fungovať, jazdec ostane vlastne slepým. 

„Vtedy len sledujete stopy pred sebou a pozeráte, odkiaľ ide prach, ale netušíte, či sa blíži nebezpečenstvo,“ popisuje s čím musia pretekári bojovať Čiľan Cornejo. 

„Riskujeme svoje životy. Možno to je dobré, ale teraz to nie je použiteľné pre jazdcov, ktorí etapu otvárajú a bojujú o víťazstvo,“ hnevá sa Luciano Benavides. 

Organizátori už pred Dakarom sľúbili, že jazdcom, ktorí s roadbookom budú mať problémy, zmažú penalizácie a rovnako im zmažú aj čas, ktorí stratili pri blúdení. Aby sa to nezneužívalo, amjú motorkári na riadidlách kamery, ktoré snímajú roadbook. 

Lenže pri penalizáciách nepostupujú jednotne a napriek protestom mnohým jazdcom ostali. Naopak lídrovi pretekov Danielovi Sandersovi trest za prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti v 3. etape zmazali. To prirodzene vyvolalo vlnu nevôle a Cornejo to kritizoval na sociálnych sieťach. 

„Čo sa deje Rally Dakar? Veľa pretekárov má problémy s digitálnym roadbookom ale nikomu čas nekompenzovali. Až dnes. Prečo niektorým áno a iným zase nie? Musíte pochádzať z privilegovaných krajín, aby vás vypočuli?“ napísal Cornejo na instagrame. 

Nebol jediný, kto organizátorov kritizoval. 

„Je to neúcta a lož,“ reagoval pre denník Marca riaditeľ pretekov David Castera. „My sme všetko prepočítali a vyšlo nám, že žiadny čas nestratil.“

VIDEO: Daniel Sanders vysvetľuje ako funguje elektronický roadbook

Výpadky mali zohľadniť

Jazdci, ktorým prestane fungovať roadbook, sa zvyknú zachytiť iných súperov a jazdiť podľa ich stôp. Môže sa stať, že ich strata je minimálna.

No odkázaní sú len na to, ako jazdia súperi. Až po najbližšiu tankovačku, kde im nefunkčný roadbook vymenia za nový.

Aby výpadky zohľadnili, berú časy štyroch jazdcov, ktorí prišli pred a štyroch jazdcov po pretekárovi, ktorý sa nemal podľa čoho sám navigovať. 

Tieto časové údaje všetky spriemerujú a výsledok dajú poškodenému. 

„Lenže je to nefér,“ hnevá sa Ervín Krajčovič pre sport.cz.

„Nikdy sa to nespočíta presne. Zatiaľ bol zakaždým niekto nahnevaný a niekto spokojný. Dokonca aj technici Medzinárodnej motocyklovej federácie hovorili, že majú s roadbookmi nečakane veľa práce.“ 

Medzi jazdcami tak novinka spôsobila zatiaľ len vlnu nevôle a frustrácie. 

Nachádzate sa tu:
Domov»Ďalšie športy»Motorizmus»Je to hazard. Riskujeme, hnevajú sa jazdci na Dakare. Obrazovka v púšti hapruje