BRATISLAVA. Sezóna formuly 1 má 22 veľkých cien. O tom, kto sa stane majstrom sveta formuly 1, však v tomto roku rozhodlo jediné kolo. Posledné z celej sezóny.
Pred štartom Veľkej ceny Abú Zabí mali Lewis Hamilton a Max Verstappen rovnaký počet bodov. Vopred bolo jasné, že víťaz pretekov berie všetko a stane sa majstrom.
V pretekoch za víťazstvom kráčal Hamilton a mal pred rivalom mal v závere 11-sekundový náskok. Stačilo mu, aby svoju pozíciu bránil. Zdalo sa, že jeho víťazstvo nič neohrozí.
Lenže po nehode Nicholasa Latifiho päť kôl pred koncom pretekov vyšiel na trať safety car. Odstup, ktorý si Hamilton budoval celé preteky, bol fuč.
Red Bull riskoval a uspel
Max Verstappen v tej chvíli rýchlo odbočil do boxov a vymenil si pneumatiky, čo Mercedes a Lewis Hamilton neurobili.
„Aká je situácia,“ pýtal sa Hamilton tímu štyri kolá pred koncom.
„Keď prejdeš cieľom, ostávajú štyri kolá. Možno už preteky nereštartujú,“ odpovedali mu z tímu.
„Bude (Verstappen) za mnou?“
„Bude, keď sa to tu vyrieši.“
„A na nových pneumatikách?“ pýtal sa Hamilton.
Veľká cena Abú Zabí sa z 58 kôl scvrkla na to posledné. Vtedy totiž preteky nanovo reštartovali. Tisíce kilometrov za celý rok ostali zabudnuté. Do konca sezóny ostávalo 5,5 kilometra.
Proti sebe stáli sedemnásobný majster Lewis Hamilton a vychádzajúca hviezda F1 Max Verstappen.
Brit bol na prvej pozícii, no Holanďan mal výhodu, pretože si stihol prezuť pneumatiky, čo Mercedes a Hamilton neurobili. V polovici kola Verstappen súpera predbehol a vybojoval si premiérový titul.
Nad okruhom F1 žiaril ohňostroj a v tíme Red Bull odštratovali veľké oslavy.
"Je to šialené. Ani neviem, čo mám povedať. Celý tím aj Honda si tento triumf zaslúžime. Konečne som mal trochu šťastia. A chem poďakovať Checovi, si úžasný kolega. Verím, že takto môžeme vyhrávať spolu 10 - 15 rokov," tešil sa v cieli Verstappen.
"Lewis je silný súper a výborný pretekár. Urobil to pre nás mimoriadne ťažké," doplnil Verstappen.
„Toto je najväčší titul, ktorý sme získali. Na konci pretekov sme všetci kričali. Urobiť ešte jednu zastávku v boxoch bolo skvelé rozhodnutie. Potom už bolo na Maxovi, aby to dokázal,“ hovoril pre Sky šéf Red Bullu Christian Horner.
„Vedeli sme, že Max sa určite nevzdá. Dostali sme sa tento rok tak ďaleko a bolo neuveriteľné, že bol tak blízko k tomu, aby sa stal majstrom. Posledných desať kôl som rozmýšľal, čo poviem Maxovi a chalanom, aby som ich nabudil, a potom prišlo na trať safety car,“ doplnil.
Hamilton nemohol ísť do boxov
Naopak v tíme Mercedese nevedeli pochopiť, čo sa stalo a nechápavo krútili hlavami. Hamilton ostal v cieli dlho sedieť v aute.
Ešte pred nehodou Lafitiho bolo všetko v jeho prospech. V závere pretekov nechceli riskovať výmenu pneumatík, aby Hamilton neprišiel o pozíciu.
Stratil však titul. Dôležité rozhodnutie, ktoré umožnilo, aby Verstappen mohol predbehnúť Hamiltona, urobil riaditeľ pretekov Michael Masi.
Povolil Verstappenovi, aby sa posunul pred monoposty, ktoré mali stratu celého kola, no boli medzi Hamitonom a Verstappenom. Bolo to nečakané, pretože pôvodne Masi potvrdil, že po reštarte ostanú pretekári, ktorí majú stratu medzi Hamiltonom a Verstappenom.
Je možné, že sa rozhodol to zmeniť po tom, ćo naňho nakričal šéf Red Bullu Christian Horner.
"Nechaj ich súťažiť," kričal som naňho, potvrdil pre Sky Horner. Masi nakoniec nechal v poslednom koles súperiť Hamiltona s Verstappenom.
Šéf Mercedesu Toto Wolf sa na Masiho hneval: "Toto nebolo správne rozhodnutie."
Hneď po pretekoch Mercedes podal dva protesty proti výsledkom. Podľa nich sa preteky neskončili férovým spôsobom.
Podľa BBC tím Mercedes protestuje najmä proti tomu, ako tomu, že preteky boli v zavere reštartované. Podľa ich názoru, mali preteky skončiť vo fáze safety car a víťazom mal byť Hamilton.
"Mercedes v prvom rade protestuje proti FIA (Medzinárodnej automobilovej federácii), nie proti Red Bullu," uvádza BBC.
Medzinárodná automobilová federácia oba protesty Mercedesu zamietla a potvrdila Verstappena ako majstra sveta.
Jazdec tímu Mercedes nie je majstrom sveta po prvý raz od roku 2013. Hamilton na Verstappena stratil 8 bodov.
Tím Mercedes v závere však nemohol adekvátne zareagovať podobne ako to urobil tím Red Bull, vysvetľuje Nico Rosberg.
"Hamiton nemohol ísť do boxov pre nové prenumatiky, pretože nemohol vedieť, či preteky neskončia počas safety car. Prepustil by teda svoju pozíciu a už by sa nesúťažilo. Musel ostať na trati," vysvetľoval pre Sky stratégiu Mercedesu bývalý majster sveta Nico Rosberg.
"Red Bull riskoval, skúšal, hľadal možnosti. Vždy počas safety caru vymenili pneumatiky. Mercedes zvolil konzervatívnu stratéfiu a vypomstilo sa im to," doplnil Damon Hill.
"Ale celá sezóna bola neuveriteľne napínavá. V posledných pretekoch, v poslednom kole bojovali proti sebe koleso pri kolese dvaja pretekári o titul. Neuveriteľné," hodnotil celú sezónu Fernando Alonso.