BRATISLAVA. Keď prvý raz odchádzal na rely Paríž - Dakar, netušil, čo má čakať. Nepoznal súperov, nevedel, čo môže od Afriky očakávať. Do cieľa v hlavnom meste Senegalu došiel bez ujmy, no už mimo súťaže.
Najnáročnejšia diaľková rely mu však učarovala. Karel Loprais sa do saharskej púšte s Tatrou vracal každý rok a stal sa jednou z najvýraznejších osobností v histórii Dakaru.
Spolu vybojoval šesť prvenstiev. Prvé z nich dosiahol pred 33 rokmi.
Nedokončil, pomáhal súperom
„Keď sme išli na Dakar prvý raz v roku 1986, vôbec sme nemali predstavu, čo nás tam môže čakať. O súťaži sme toho veľa nevedeli,“ spomína Loprais.
„V Paríži na štarte boli desiatky tisíc ľudí. Bola tam fantastická atmosféra. Bolo to pre nás niečo úplne nové. Potom sme však dorazili do dún v Afrike,“ hovorí.
Kopřivnická Tatra poslala na štart vtedy dva kamióny s pohonom 6x6. Tie išli predovšetkým zbierať skúsenosti.
„Najskôr na nás ostatní pozerali trochu ako na exotov, keďže sme boli z východnej Európy. Neverili, že by sme mohli byť pre nich rovnocennými súpermi,“ opisoval konštruktér Tatry Jaroslav Krpec pre Českú televíziu.
Lenže hneď pri premiére Tatry prekvapili. Loprais jazdil ako nováčik na druhom mieste v druhej polovici súťaže. Pódium si mohol udržať.
Keď však do cieľa ostávali tri etapy, na hraniciach Mauritánie a Senegalu v močaristom úseku zapadlo veľa áut a kamiónov. Loprais nelenil, pomáhal vyťahovať súperov z bahna. A to zabralo príliš veľa času.
Etapu nestihol dokončiť v časovom limite. Z výsledkov ho preto museli vylúčiť. Do Dakaru pokračoval mimo súťaže.
„Boli situácie, keď účastníci boli závislí od pomoci druhých, pretože sa tam nik iný okrem pretekárov nedostal. V tomto bola atmosféra na súťaži vždy priateľská. Pomáhali sme si navzájom,“ hovorí Loprais.
Rely však v tom roku postihla jedna z najväčších tragédií. Pri páde vrtuľníka v piesočnej búrke zahynulo päť ľudí, medzi nimi aj šéf a zakladateľ Dakaru Thierry Sabine. Pretekári boli v šoku. Sabine bol sympatický a prežíval s pretekármi všetky útrapy. Sám v minulosti súťažil.
„Poznali sme ho iba krátko počas brífingov, ale bol to vynikajúci človek. V podstate sám organizoval celé preteky,“ spomína 72-ročný Loprais.
Holanďania prišli s monštrom
Tatrovky sa však osvedčili, boli spoľahlivé. Hneď prvý štart zvládli výborne. Zistili však, že ak chcú zabojovať o víťazstvo, musia štartovať s kamiónom s dvoma nápravami, a nie s troma. Ten síce je v ťažkom teréne vo výhode, ale ťažšie sa s ním manévrovalo.