JAROSLAVĽ. Ruský hokejista Alexander Galimov, ktorý prežil stredajšiu tragickú haváriu lietadla pri ruskom Jaroslavli, vyšiel z trosiek po vlastných nohách. V piatok o tom informovala agentúra RIA Novosti.
"Na brehu a v rieke ležali trosky horiaceho lietadla. Jeden muž sa brodil vodou k brehu. Najprv sme si mysleli, že je to nejaký rybár, no zistili sme, že je to človek z lietadla," uviedol policajný záchranár Dmitrij Konoplev.
"Bol popálený, báli sme sa ho dotknúť. Potom sme ho však chytili za lakte a zápästie a vytiahli do člna. Celý sa triasol od zimy. Zabalili sme ho do deky." Galimov má popáleniny na približne 90 percentách tela, v súčasnosti sa nachádza v umelom spánku a je napojený na ventiláciu pľúc.
Pri stredajšej leteckej havárii zahynulo 43 ľudí. Na palube lietadla Jak-42 bol celý tím Lokomotivu Jaroslavľ aj so slovenským hokejistom Pavlom Demitrom, ktorý smeroval na zápas Kontinentálnej hokejovej ligy do Minska.
Alexander Galimov a člen posádky Alexander Sizov ako jediní prežili stredajšiu haváriu. "V stave Galimova a Sizova sa nič nezmenilo," uviedli predstavitelia ministerstva, podľa ktorých je "naďalej veľmi vážny".
Doteraz sa podarilo identifikovať 39 tiel obetí. Prezident Medzinárodnej hokejovej federácie René Fasel nazval nešťastie "najtemnejším dňom v histórii ich športu".
Tragédiu spôsobila porucha
Pád lietadla Jak-42 s hokejistami Lokomotivu Jaroslavľ spôsobila porucha motora. Vyplýva to z prvých informácií, ktoré vyšetrovatelia získali z čiernych skriniek lietadla, informovala v piatok agentúra Interfax.
"Predbežná analýza zaznamenaných informácií o technických parametroch dovoľuje vysloviť záver, že stabilizátor lietadla sa pred štartom nachádzal v stave 8,7 stupňa na odlet a vztlakové klapky boli v štartovacej polohe 20 stupňov. Motory do okamihu nárazu pracovali s poruchami," uviedol v správe o prvých výsledkoch vyšetrovania ruský Medzištátny letecký výbor (MAK).
Obe čierne skrinky lietadla našli záchranári vo vode. Preto ich technici MAK museli najprv vysušiť. "Magnetické pásky so záznamami boli vlhké, preto bolo nutné ich pred prvým preskúmaním vysušiť. Keď sa to podarilo, začali sme skúmať zaznamenané údaje," uvádza sa v správe.
Lietadlo Jak-42 má tri motory a je schopné letieť, aj keď fungujú iba dva. Za týchto okolností však nedokáže vzlietnuť.
MAK vo svojom vyhlásení ďalej uviedol, že motory lietadla bez ohľadu na technické problémy pracovali až do samotného pádu stroja. Zatiaľ nie je jasné, čo spôsobilo spomenuté problémy. Experti s ohľadom na priebeh štartovacieho manévru na letisku Tunošna zatiaľ pracujú s tromi verziami - od mechanickej poruchy, cez nekvalitné palivo až po chybu pilota.