Paríž 13. septembra (TASR) - Drakonický trest pre "strieborné šípy".
Napriek vytrvalému trvaniu na nevine potrestala vo štvrtok Medzinárodná automobilová federácia (FIA) tím formuly 1 McLaren-Mercedes za účasť v špionážnej afére rekordnou pokutou vo výške 100 miliónov amerických dolárov a britsko-nemecká stajňa prišla o všetky body získané v sezóne 2007 v Pohári konštruktérov.
Úradujúci majster sveta Španiel Fernando Alonso a líder priebežného poradia Brit Lewis Hamilton vyviazli bez trestu. O možnej sankcii pre sezónu 2008 sa ešte bude rozhodovať.
Svetová rada FIA vyniesla verdikt po desaťhodinovom vypočúvaní v metropole Francúzska Paríži. Grémium tak revidovalo verdikt z 26. júla, ktorý McLaren obvinení z profitu z nelegálne získaných dokumentov Ferrari oslobodil.
"Rozhodnutie je šokom pre všetkých v tíme a ako vidieť na reakciách publika, aj pre mnohých vonku. So všetkou rozhodnosťou však budeme bojovať ďalej, aby sme dali našu odpoveď na okruhoch, ako naposledy v Monze, a hľadať spravodlivosť na súdoch," povedal športový riaditeľ Mercedesu Norbert Haug.
"McLaren stráca všetky body a v tejto sezóne už nemôže žiadne získať. Jazdci tímu s nami spolupracovali a dali nám cenné informácie. Preto si môžu ponechať získané body. Ak budú monoposty pre sezónu 2008 v poriadku, nemalo by sa ďalej nič diať, ale to uvidíme až v decembri," povedal prezident FIA Max Mosley niekoľko minút po vynesení verdiktu.
Od skorých ranných hodín panovala v sídle FIA na Place de la Concorde ponurá nálada, ktorú dotváral vytrvalý dážď. "Strieborné šípy" zastupoval šéf stajne Ron Dennis, Haug a dvojica pilotov Lewis Hamilton a Pedro de la Rosa.
Šéf "efjednotky" Bernie Ecclestone prišiel hodinu pred nimi ako jeden z prvých, nasledovaný Mosleyom. Generálny riaditeľ Ferrari Jean Todt sa objavil v sprievode bývalého technického riaditeľa tímu Rossa Brawna, ktorý momentálne rokuje so Scuderiou o návrate.
Hamilton opustil rokovaciu miestnosť po trojhodinovom vypočúvaní o 12.40 hod ako prvý z predvolaných. Britský mladík neodpovedal na otázky novinárov a bez slova nastúpil do čakajúceho čierneho Mercedesu.
Boss Ferrari Luca di Montezemolo sa už predtým nechal počuť, že Talianom ide len a len o spravodlivosť a pravdu. "Na titul majstrov sveta som pritom ani nepomyslel. Získať ho za zeleným stolom by však bol tiež úspech," tvrdil.
Všetci zodpovední v McLaren-Mercedese ani na chvíľu nezapochybovali o svojej nevine. "Môžeme povedať iba toľko, nič sme neskopírovali, ale postavili sme monopost na základe našich ideí a myslím, že to v Monze všetci videli," pokračoval Haug.
Aféru rozpútal bývalý šéfmechanik Ferrari Nigel Stepney, ktorého začiatkom roka Scuderia preradila do testovacieho tímu. Brit následne údajne zaslal 780 strán dôverných dokumentov svojmu starému priateľovi v McLarene šéfdizajnérovi Mikeovi Coughlanovi. Ten poslal svoju manželku rozmnožiť ich do kopírky, no jej pracovník o tom informoval Ferrari.
18. marec: Fín v službách Ferrari Kimi Räikkönen vyhral úvodnú VC Austrálie v Melbourne. Vtedajší šéfmechanik talianskeho tímu Nigel Stepney upozornil McLaren-Mercedes na to, že Ferrari nedodržalo technické parametre podvozku.
jún: pracovník kopírky v blízkosti sídla McLarenu vo Wokingu informoval Ferrari, že manželka medzičasom už bývalého šéfdizajnéra "strieborných šípov" Mikea Couglana kopírovala dokumenty talianskej stajne.
21. jún: Ferrari podalo trestné oznámenie na prokuratúre v Modene na Stepneyho.
3. júl: McLaren prepustil Coughlana po tom, keď sa pri prehliadke jeho bytu našli dôverné dokumenty Ferrari. Taliani prepustili Stepneyho.
4. júl: McLaren ubezpečil, že nepoužil a nepoužije nelegálne získané dáta na vlastných monopostoch. FIA nariadila vyšetrovanie kauzy.
10. júl: hovorca Ferrari informoval, že išlo o dokumenty v celkovom rozsahu 780 strán.
11. júl: Coughlan a Ferrari sa mimosúdne dohodli.
26. júl: Svetová rada FIA uznala McLaren vinným z držby nelegálne získaných dokumentov, no obvinenie z profitu z nich pre nedostatok dôkazov nekonštatovala.
31. júl: prezident FIA Max Mosley zvolal po námietke talianskej automobilovej federácie odvolacie konanie na 13. september.
1. august: šéf McLarenu Ron Dennis obvinil taliansku federáciu v otvorenom liste zo štvavej kampane.
5. september: FIA prekvalifikovala odvolacie konanie na druhé vypočutie. Dôvodom boli nové dôkazy.
7. september: FIA zverejnila svoj list Fernandovi Alonsovi, Lewisovi Hamiltonovi a testovaciemu pilotovi Pedrovi de la Rosovi, podľa ktorého údajne narábali s nelegálne získanými dokumentmi. V prípade odmietania spolupráce pri vyšetrovaní im pohrozila "vážnymi následkami".
8. september: prokuratúra v Modene rozšírila vyšetrovanie o Dennisa a piatich ďalších zamestnancov McLarenu. Obvinenia sa týkajú športového podvodu a priemyselnej špionáže.
13. september: Svetová rada FIA odobrala McLarenu-Mercedes všetky body získané v sezóne 2007 v Pohári konštruktérov a potrestala ho rekordnou pokutou vo výške 100 miliónov USD.
Priebežné poradie jazdcov:
1. Lewis Hamilton (V.Brit/McLaren-Mercedes) 92 bodov, 2. Fernando Alonso (Šp./McLaren-Mercedes) 89, 3. Kimi Räikkönen (Fín./Ferrari) 74, 4. Felipe Massa (Braz./Ferrari) 69, 5. Nick Heidfeld (Nem./BMW-Sauber) 52, 6. Robert Kubica (Poľ./BMW-Sauber) 33, 7. Heikki Kovalainen (Fín./Renault) 21, 8. Giancarlo Fisichella (Tal./Renault) 17, 9. Alexander Wurz (Rak./Williams-Toyota) 13, 10. Nico Rosberg (Nem./Williams-Toyota) 12.
Pohár konštruktérov:
1. Ferrari 143, 2. BMW-Sauber 86, 3. Renault 38, 4. Williams-Toyota 25, 5. Red-Bull 16, 6. Toyota 12, 7. Aguri 4, 8. Honda 2.