BRATISLAVA. Perfektná cesta bez jediného výmoľa či hrboľov neexistuje. K dokonalosti majú najbližšie diaľnice a bezchybný povrch môže byť na pretekárskych okruhoch. Lenže cyklistické preteky sa nekonajú ani na jedných.
Aj preto dochádza k takým pádom, aký sa udial vo štvrtok vo 4. etape na pretekoch Okolo Baskicka.
V jednej zákrute sa odohral masaker, aký si nepamätajú komentátori ani odborníci. V zdanlivo miernej zákrute vyleteli z cesty v jednej chvíli najväčší favoriti a veľké osobnosti cyklistiky.
Pohľad na rozhádzané bicykle, roztrhané dresy a nehybné pokrútené telá bol desivý. Jay Vine či Jonas Vingegaard ostali na zemi bez pohnutia a dlhé minúty boli pri nich záchranári. Oboch do sanitiek neskôr naložili na nosidlách.
Zlomené kosti aj prepichnuté pľúca
Z 12 cyklistov, ktorí vo štvrtok spadli, majú vážne zranenia piati. Vingegaard má zlomenú kľúčnu kosť a niekoľko rebier. Neskôr lekári zistili, že Dán si poranil aj pľúca.
Remco Evenepoel kľúčnu kosť a lopatku. Jay Vine má zlomené tri stavce. Sean Quinn utrpel otras mozgu a má zlomenú hrudnú kosť.
Vážne sa zranil aj bývalý kolega Petra Sagana Steff Crass. Má niekoľko zlomených rebier, dva stavce, prepichnutý pravý pľúcny lalok a má veľké poranenia aj na nohách. V nemocnici strávi niekoľko dní.
Zvyšní cyklisti vrátane Primoža Rogliča môžu hovoriť o veľkom šťastí. Vyviazli v podstate doudieraní a s odreninami.
Vingegaard upozorňoval na riziko
Pre zdanlivo ľahkú zákrutu nezvládlo prejsť toľko výborných cyklistov?
Španiel Pelo Bilbao v cieli novinárom hovoril, že tímový kolega Mikel Bizkarra, ktorý pochádza z tohto regiónu, upozorňoval práve na tento zjazd. Cesta je vraj šmykľavá a na niektorých miestach sú hrboly. Rovný asfalt tu dvíhajú korene stromov.
Po nehode dokonca skupina Safe cycling ohlásila, že sám Jonas Vingegaard upozorňoval na nebezpečné miesta práve na týchto pretekoch.
Safe cycling je spoločnosť, ktorá zbiera dáta z pádov a posúva ich ďalej organizátorom. Niekedy sa na ňu obrátia aj pretekári.
Jonas Vingegaard pred šiestimi mesiacmi upozornil Safe cycling na možné nebezpečenstvo na týchto pretekoch.
Safe cycling posunuli túto informáciu organizátorom. „Lenže nedostali sme žiadnu odpoveď,“ hovorí Markus Laerum zo Safe cycling pre Sporza. S Vingegaardom vlani diskutovali celkovo o tom, ako zvýšiť bezpečnosť v cyklistike.
„Boli to hrozné zábery. Je frustrujúce sledovať k čomu došlo potom, čo Jonas upozornil na tento konkrétny zjazd pred šiestimi mesiacmi. K pádom v cyklistike bude dochádzať, ale veľa vecí vieme zlepšiť. Napríklad komunikáciu jazdcov s organizátormi,“ vraví Laerum.
Často ideme na hranu, priznáva Hermans
Zjazd podľa viacerých jazdcov nebol nebezpečný, no k pádu prispeli ďalšie okolnosti. Napríklad príliš vysoká rýchlosť.
„Nemyslím si, že by to bolo zvlášť nebezpečná zákruta, skôr niekedy ideme príliš na hranu,“ hovoril pre Sporza Quinten Hermans. Belgičan tiež spadol, no mal šťastie, že vyviazol len s odreninami.
„Cesta bola naozaj hrboľatá. Vpredu sa bojovalo o pozície. Bohužiaľ sme šli dosť rýchlo a nedalo sa nič robiť. Bola to nešťastná situácia. Nebola to nikoho chyba,“ hovoril v cieli novinárom Mattias Skjelmose.
„Výkonnosť jazdcov je veľmi vysoká. Jazdí sa neskutočne rýchlo. Aj v stúpaniach na konci takejto etapy je stále šesťdesiat jazdcov pokope a do toho pribudla nervozita,“ hovorí Skjelmose, prečo dochádza k pádom.
V posledných rokoch sa rýchlosť v pelotóne kontinuálne zvyšuje. Priemerná rýchlosť v závislosti od terénu a dĺžky pretekov sa pohybuje okolo 45 km/h.
No vo finiši ale aj v zjazdoch sa jazdí oveľa rýchlejšie. Pokojne aj viac ako 70 km/h. Navyše pretekárov pri páde chráni iba prilba na hlave.
V posledných týždňoch prišlo v dôsledku pádov a dopravných nehôd k zraneniam viacerých cyklistov. Zo zranení sa zotavujú aj Wout van Aert, Lennard Kämna, Nairo Quintana, Jasper Stuyven, Matej Mohorič a ďalší.
Keď vlani počas pretekov Okolo Švajčiarska pri páde prišiel o život Gino Mäder, ozývali sa hlasy po zvýšení bezpečnosti. Zatiaľ sa javí, že situácia nie je o nič lepšia.
„Nechápem, čo sa deje. Táto situácia mi pripomína skôr to, čo bolo asi pred 20 rokmi vo formule 1,“ hovorí belgický komentátor Renaat Schotte.
„Je zjavné, že sa niečo musí zmeniť. Ak nie ohľadom bezpečnosti, potom minimálne sa musí zmeniť mentalita v pelotóne. Prečo musia toto podstupovať? Pretekári musia vyvinúť iniciatívu, pretože toto má byť šport a nie boj na život a na smrť,“ doplnil.