BRATISLAVA. Jazdí na motorke. Podvádza. Písalo sa po jeho pamätných víťazstvách pred siedmimi rokmi. Vtedy bral tieto obvinenia s úsmevom. „Mojím motorom sú nohy,“ vravel Fabian Cancellara.
Jeho výkony vzbudili podozrenie najmä po tom, ako s obrovskou prevahou vyhral v roku 2010 klasiku Okolo Flámska a o týždeň aj Paríž – Roubaix.
Kontroly sa začali po jeho víťazstvách
Potom v reportáži talianskej televízie Rai novinár Davide Cassani ukázal bicykel, na ktorom sa po stlačení nenápadného spínača, vďaka ukrytému motoru, roztočia pedále a zadné koleso.
„S týmto tu by som pokojne mohol vyhrať Giro d'Italia, pritom mám päťdesiat rokov," hovoril vtedy Cassani.
Pri analýze záberov z pretekov, v ktorých Cancellara vyhral, urobil vždy pred výrazným zrýchlením nepatrný pohyb rukami na pravej strane riadidiel. Akoby tam ťukol do spínača.
Vtedy ostalo všetko pri rečiach. Jasný dôkaz nik nemal, prípad sa ďalej neprešetroval.
Švajčiar bol hviezdou cyklistiky. Proti pravidlám sa nikdy neprevinil, nemal ani pozitívny dopingový test. Debata o jeho možnom podvode utíchla a skôr pridala na jeho renomé.
Medzinárodná cyklistická únia (UCI) však zobrala hrozbu vážne a v roku 2015 začala s kontrolami bicyklov na súťažiach. Švajčiar vyhrával na pretekoch, aj odkedy UCI začala bicykle kontrolovať.
Vlani dokonca vyhral olympijské zlato v časovke. Potom ukončil kariéru ako jeden z najlepších cyklistov. Lúčil sa ako dvojnásobný olympijský víťaz, štvornásobný majster sveta a sedemnásobný víťaz prestížnych klasík.
UCI sľubuje vyšetrovanie
Tento rok je však opäť za podvodníka, hoci od skončenia kariéry medzi profesionálmi nejazdí. Bývalý americký cyklista Phil Gaimon sa v knihe Draft Animals vracia do roku 2010 a píše, že Švajčiar dosiahol víťazstvá v roku 2010 s pomocou motora.
„Keď sledujete zábery, jeho akcelerácie nevyzerajú vôbec prirodzene. Akoby mal problémy udržať sa v pedáloch. Ten idiot mal pravdepodobne motor," napísal Gaimon, ktorý väčšinu kariéry jazdil v kontinentálnych tímoch, teda v druhej lige.
„To, ako vyhral, doslova bilo do očí. Ale nie je to nič nové. Chcel som len poukázať na skutočných hrdinov a mýty o tých starých zbúrať,“ vravel Gaimon pre cyclingnews.
Týchto slov sa chytil nový šéf svetovej cyklistiky David Lappartient a sľúbil, že UCI prípad prešetrí. Otázkou je, ako chce získať dôkazy sedem rokov po pretekoch, ktorých sa to týka.
Gaimon: Dôkaz nemám
Cancellara, ktorý roky bral tieto obvinenia pokojne, teraz posiela do útoku svojich právnikov. Žiada, aby sa Gaimon za obvinenia ospravedlnil a svoju knihu stiahol z predaja.
Lenže Američan si stojí za svojím. „V knihe som len zopakoval to, čo sa roky hovorilo a bolo všeobecne známe. Napriek tomu, že nemám žiadny dôkaz, stojím si za svojím tvrdením a verím mu. Ak by som mal túto časť z knihy odstrániť, cítil by som sa ako klamár,“ napísal Gaimon v stanovisku.
Sklamalo ho však, že z celej knihy vytiahli médiá iba toto tvrdenie. „Bol by som rád, keby sa použili niektoré iné časti. Ale to neznamená, že by som neveril, že v pelotóne jeden pretekár jazdil na bicykli s motorom. Stále tomu verím, len každý to teraz odrazu vyťahuje,“ dodal Gaimon pre cyclingnews.
Celé stanovisko Gaimona si môžete prečítať tu.
Na internete sa nachádza viac špekulatívnych videí: