BRATISLAVA. „Keď fúka spredu, je to v pohode. Horšie je to, keď fúka zboku,“ vravel Peter Sagan pred majstrovstvami Slovenska v Trnave. Bočný vietor cyklisti nemajú radi.
Keď je veľmi silný, tak sa pred ním neschováte v pelotóne. Inokedy veľkú skupinu dokáže rozbiť na malé za pár chvíľ. Česi volajú takúto situáciu terezín. Presne to sa stalo v desiatej etape na Tour de France. Vietor sa s cyklistami pohral.
„Mala to byť šprintérska etapa, lenže ten vietor bol veľmi nepríjemný. Vzniklo viacero momentov, keď sa pelotón rozdelil. Znova sa to spojilo a znova rozdelilo,“ opisoval pre idnes Roman Kreuziger.
Bora bola pripravená
„Všetci mali rovnaké informácie a všetci čakali, že sa to môže stať. Keď k tomu prišlo, tak sme išli naplno,“ vravel Julian Alaphilippe pre letour.fr.
„Lenže je rozdiel vedieť o niečom a pracovať na tom. My sme poslali cyklistov dopredu, aby sme z tej situácie získali. Všetko nám vyšlo perfektne,“ hodnotil etapu športový riaditeľ Bora-Hansgrohe Enrico Poitschke.
Desiata etapa ukázala, aké dôležité je sledovať nielen profil, ale aj počasie, smer vetra a vedieť vopred vyčítať, čo sa môže stať.
„Každá etapa je iná, každý deň je iné počasie a iná taktika. A ak nemáte dobrý plán, logistiku a nemáte všetko skontrolované, neuspejete,“ opisoval Ján Valach z Bory, aké dôležité je sledovať aj detaily.
„Sú chvíle, keď skrátka nie je všetko také ideálne, ako by ste chceli. Na kruhovom objazde sa chalani rozhodli ísť zľava, ale mali ísť z pravej strany. Z dvadsiateho miesta sa zrazu prepadli na šesťdesiate. Potrhalo sa to. Hotovo,“ vysvetľoval pre Le Parisien Marc Madiot z Groupama FDJ, ako mohol jeho líder Thibaut Pinot nabrať takú stratu.
V pretekoch, ktorým predchádza obrovská príprava, na ktoré sa cyklisti pripravujú mesiace, a do ktorých sponzori investujú milióny, môže rozhodnúť to, že pretekár sa v zlomku sekundy rozhodol obísť kruháč z inej strany, ako mal. Bizarné.