Nebezpečná ľahkosť jazdy. Čo si vyžaduje slalom a čo zjazd

Adam Žampa je našim najvšestrannejším lyžiarom.
Adam Žampa je našim najvšestrannejším lyžiarom. (Autor: TASR/AP)
Juraj Berzedi|19. feb 2016 o 19:00

Dokonalá technika, odvaha, cit a schopnosť čeliť časovému stresu. To všetko musí zvládať komplexný alpský lyžiar. V zjazde sú kilogramy navyše vítané. V slalome sú skôr prekážkou.

BRATISLAVA. Keď si ľudia v minulosti chceli v zime zaobstarať potravu, vymysleli si pomôcku proti brodeniu sa v snehu. Objavili kĺzavé dosky. Vtedy by im ani na um nezišlo, že raz na nich budú ľudia jazdiť extrémnou rýchlosťou.

„Pri zjazde som dosiahol súťažnú rýchlosť 157 kilometrov za hodinu. Počas tréningu, keď sa testujú lyže a ideme priamo dolu kopcom, mi raz neoficiálne namerali 174,6 km/h. Je to rýchlosť, pri ktorej vás aj maličká nerovnosť dokáže rozhodiť,“ hovorí náš najvšestrannejší lyžiar Adam Žampa.

Najtechnickejší je obrák

V alpskom lyžovaní sa súťaží v piatich disciplínach – slalome, obrovskom slalome, superobrovskom slalome, zjazde a kombinácii.

„V slalome, najtočivejšej a najpomalšej disciplíne, je dôležitá technika. Zjazd je najnáročnejší. Jazdí sa vo veľkej rýchlosti a obsahuje nebezpečné skoky. Nie každý slalomár sa dokáže pustiť do zjazdu a nie každý zjazdár dokáže zatočiť v slalome,“ dodal.

Pri stavbe slalomu sa striedajú modré a červené slalomové bránky. Priemernú dĺžku trate zvládnu pretekári do jednej minúty. Obrovský slalom sa rozlišuje väčšou členitosťou, dlhšími oblúkmi, väčšími výškovými rozdielmi i typom bránok. Každá bránka je postavená z dvoch slalomových tyčí a dobre viditeľného terča príslušnej farby.

„Obrák (obrovský slalom) považujem za najtechnickejšiu disciplínu. Bránky sú od seba vzdialené v priemere 25 metrov. Je tam väčšia rýchlosť ako v slalome a treba rýchlo reagovať na zmeny rytmu,“ povedal 25-ročný lyžiar.

slalom.jpg

Slalom je najtočivejšou a najpomalšou disciplínou alpského lyžovania. FOTO - SITA/AP

Slalom a obrovský slalom sa jazdia na dve kolá. Najlepšia tridsiatka pretekárov po prvom kole sa v druhej jazde predstaví v opačnom poradí.

Zjazd trestá aj chybičky

V najmladšej zjazdovej disciplíne superobrovskom slalome alebo super-G treba skombinovať techniku obrovského slalomu a rýchlosť zjazdu.

„Z pôvodného zámeru vytvoriť predĺžený obrovský slalom sa stal skôr mini zjazd. Zaradili ho, aby sa vyrovnal pomer medzi kĺzavými a technickými disciplínami, čím sa aj vyrovnali šance pretekárov v boji o zisk celkového prvenstva vo Svetovom pohári,“ vraví Karol Král, bývalý hlavný tréner slovenskej lyžiarskej reprezentácie.

„V slalome je v popredí koordinácia pohybov, výbušná sila, schopnosť riešiť rovnovážny stav v časovom strese. Pri zjazde je dôležitý cit pre sklz, čisté vedenie lyží v oblúku či udržanie aerodynamického postoja v najväčšej možnej miere. Vyžaduje si aj odvahu a psychickú odolnosť,“ vysvetľuje odlišnosti štýlov Král.

zjazd.jpg

Najnáročnejšou disciplínou alpského lyžovania je zjazd. FOTO - SITA/AP

Legendárny zjazd vo švajčiarskom Wengene má 4,5 kilometra s prevýšením 1028 metrov. Pre väčšiu bezpečnosť sú okolo trate ochranné siete a na vonkajších stranách zákrut vytvorené pádové priestory. Niektorí zjazdári nosia aj ochranný airbag.

„Človek môže mať

Súvisiaci obsah

Nachádzate sa tu:
Domov»Zimné športy»Nebezpečná ľahkosť jazdy. Čo si vyžaduje slalom a čo zjazd